Iron Skyn tekijät tähtäävät joukkorahoituksessa korkeimmalle

9.10.2013 11:12

Iron Sky keräsi joukkorahoitusta yli miljoona euroa, kahdeksasosan budjetistaan. Jatko-osan tekijät yrittävät rahoittaa kokonaan fanirahalla. Onnistuessaan se olisi suurin joukkorahoitettu elokuva toistaiseksi.

Teksti: Mikael Helenius
Kuva: Markus Paajala

Iron Skyn joukkorahoitus alkoi jo tuotannon alkumetreillä vuonna 2005, kun tekijät myivät nettikaupassa elokuvaan liittyvää oheismateriaalia, kuten promomateriaalia sisältäviä ”sotaobligaatioita”. Tuotannon rahoittamiseen kertyi vuosien varrella rahaa yhteensä noin 300 000 euroa. Loput joukkorahoituksesta tulivat yksityishenkilöiden piensijoituksina.

Sijoitushanke käynnistettiin toukokuussa 2010, kun elokuva oli huonossa jamassa. Tuotannon alku oli peruttu jo kahdesti, ja näyttelijät ja rahoittajat alkoivat epäröidä. Tuottaja Tero Kaukomaa oli kuullut brittiläisestä elokuvahankkeesta Age of Stupid, jonka budjetti rahoitettiin kokonaan sijoituksilla.

– Olimme tehneet perinteisempää joukkorahoitusta. Miksi emme voisi onnistua tässäkin? Kaukomaa sanoo.

– Tarvitsimme paljon rahaa ja nopeasti. Siihen aikaan ei ollut jättionnistumisia kuten Veronica Mars. Isoin joukkorahoitus alustamallilla oli ollut muutama sata tonnia, ohjaaja Timo Vuorensola kertoo.

Sijoituksista kertyi 700 000 euroa lähes kolmeltasadalta sijoittajalta. Sijoittajien innostus toi mukanaan myös uusia rahoittajia. Perinteistä rahoitusta tuli puolitoista miljoonaa euroa lisää.

– Ilman sitä emme olisi tehneet elokuvaa, Kaukomaa sanoo.

Levitysongelmia ja isoja rahoja

Iron Skyn levitys oli monimutkainen palapeli. Levitysoikeuksia myytiin kymmenille tahoille ympäri maailmaa. Murheita aiheutti Iso-Britannian levittäjä, joka järjesti elokuvalle vain päivän mittaisen teatterilevityksen. Levittäjä julkaisi Iron Skyn dvd:llä ja blu-rayllä ennen kuin elokuva oli edes teattereissa monissa maissa. Tallenteet levisivät torrent-sivuille ladattavaksi. Piratismista tuli Kaukomaan arvion mukaan noin puolen miljoonan euron tappiot.

Jatko-osan kanssa tekijät haluavat välttää vastaavia ongelmia. Kunnianhimoinen tavoite on saada elokuva nähtäväksi ympäri maailman samanaikaisesti eri muodoissa: teattereissa, blu-rayllä ja internetissä.

– Olennaista on se, että luomme itse säännöt tämän levitykselle, Kaukomaa sanoo.

Alustava yhdentoista miljoonan euron budjetti on tarkoitus kerätä kokonaan joukkorahoituksena. Se olisi suurin minkään elokuvan joukkorahoituksena keräämä summa.

Summa on tarkoitus kerätä kolmessa tai neljässä osassa seuraavan kolmen vuoden aikana. Kesällä järjestetyssä rahoituksessa kertyi melkein 140 000 euroa. Rahoilla tuotetaan käsikirjoitus, tuotantosuunnitelma ja promovideo, jota käytetään myöhemmän rahoituksen hankkimiseen.

Jo ensimmäisen rahoituksen vastikkeiden valmistaminen on ollut työläs prosessi. Yksi suosituimmista oli Vuorensolan kiitosvideo, joita ostettiin yli kolmesataa. Vuorensola oli haastattelun jälkeen lähdössä kuvaamaan uutta kahdenkymmenen videon erää.

– Kiitosvideoista voin sanoa sen, että kannattaa miettiä tosi tarkkaan lähteekö niitä tekemään. Me löimme sinne satasen kiitosvideon tietämättä yhtään mitään. Nämä ovat tyyppejä, jotka ovat pistäneet tähän rahaa, joten ei niille voi paskaa tarjota, Vuorensola kertoo. – Fanit ovat tykänneet niistä. Ne eivät ole menetettyä aikaa, vaan hyvää markkinointia.

Vastikkeiden valmistamiseen kuuluu työajan lisäksi muitakin kuluja, kuten vastineiden painattamiset ja postittamiset. Vuorensolan mukaan yli viidenkymmenen prosentin kate tekee kampanjasta järkevän.

Markkinointi ja taide

Koko budjetin kerääminen joukkorahoituksena on epävarmaa. Silloin edessä on joko käsikirjoituksen riisuminen tai tavallisen rahoituksen ottaminen. Rahoituksen pitää vain sopia levityssuunnitelmaan.

– Jos pääsemme levityksellisesti yhteisymmärrykseen, niin perinteinen raha on tervetullutta. Me sanelemme yhteisön kanssa pelisäännöt perinteiselle rahalle. Se saattaa olla iso möykky niellä, Vuorensola sanoo.

Vuorensolan ja Kaukomaan mielestä joukkorahoituksen hankkiminen on aivan yhtä raskasta kuin perinteisenkin rahoituksen. Joukkorahoituksen etu on kuitenkin markkinointiarvo. Elokuva saa fanien huomion jo ennen ilmestymistään.

– Joukkorahoitus tuo markkinointikoneiston, jota perinteisestä rahoituksesta ei saa, Kaukomaa sanoo.

Myös taiteellinen vapaus on tärkeä tekijä. Teesi toistuu monen muunkin elokuvalleen rahoitusta hakevan ohjaajan puheissa: studiot vesittäisivät koko elokuvan ja sotkisivat ohjaajan visiota.

– 60 prosenttia siitä on bullshittia ja tietämättömyyttä. Kun mekin puhumme siitä, niin totuus on se, että emme me ehdoin tahdoin halua pitää studioita ulkona. Me vain tiedämme, että Iron Skyn jatko-osan kaltainen elokuva ei tulisi koskaan toimimaan studioympäristössä, Vuorensola sanoo.

Lisää luettavaa