Disneyn uusi animaatio syntyi fanituksesta

Disneyn uuden animaatioseikkailun Big Hero 6 ohjaajat Don Hall ja Chris Williams kertovat idean animoida Marvel-sarjakuvan pohjalta syntyneen vuosia sitten. Myös halu sijoittaa elokuvaan vaikutteita Japanin populaarikulttuurin syntyi tuolloin, ja ohjaajat vierailivat ensimmäistä kertaa Japanissa jo liki kuusi vuotta sitten.

Teksti Eija Niskanen, Tokio
Kuvat Walt Disney Studios Motion Pictures Finland

– Löysimme Marvelin tuntemattomamman sarjakuvan ja ehdotimme sitä tuotettavaksi, kertoo Don Hall haastattelussa Tokiossa. – Pidimme perusideasta, jossa poika menettää isoveljensä ja joutuu turvautumaan ystäviinsä ja löytämään korvikkeen veljelleen. Marvel antoi meille vapaat kädet kehitellä tarinamaailma omannäköiseksemme. Tämä oli jo alun perin Marvel kohtaa Disneyn -tyylinen idea, joten aloimme ideoida vastaavanlaisilla kohtaamisilla.
BIG HERO 6
– Yhdistimme tapahtumamaailmaan kaksi eri kaupunkia, Hall jatkaa. – Lähtökohta on kaikkien tunnistama San Francisco ratikoineen ja Golden Gate -siltoineen. Kun sen päälle heittää japanilaisen estetiikan, lopputulos on uusi ja kiinnostava kaupunki nimeltä San Fransokio. Siitä alkoi tutkimustyö: kävimme kahdesti Japanissa ja tietysti San Franciscossa. Luulemme onnistuneemme, koska monet japanilaiset ovat kiitelleet lopputulosta. Se merkitsee meille paljon.

San Fransokio pursuaakin japanilaisen populaarikulttuurin yksityiskohtia. Golden Gate -silta vie katsojan mielleyhtymät Tokion Rainbow Bridgelle. Katutason päälle rakennettu junarata on kuin Odaiban futuristisesta kaupunginosasta, manekineko-kissapatsaat koristavat paikkoja ja pääroisto naamioituu kabuki-tyylisesti. Hiron tukka, katuviemärien kannet, myyntiautomaatit ja muut yksityiskohdat tutkittiin ja toteutettiin huolella.

– Halusimme luoda maailman, jonne katsoja todella haluaisi mennä, kertoo Williams. – Scott Watanabe oli paljolti vastuussa sen visualisoinnista. Hän jopa huomasi laittaa kujalle japanilaistyylisen muovipullojen kierrätyspaikan, mistä olemme saaneet kiitosta japanilaisreporttereilta. Meille oli tärkeää esitellä maailmamme heti ensimmäisissä otoksissa, kutsua katsoja sinne mukaan.

Elokuvan taisteluporukka syntyy San Fransokion teknillisen yliopiston labrassa huimia ideoita kehittelevistä opiskelijanörteistä, joiden joukkoon 14-vuotias Hiro Hamada pyrkii. Gogo, Wasabi, Honey Lemon ja Fred ovat kehitelleet juttuja, joista on oleva suuri apu mystisen roiston varastettua Hiron pääsykokeeseen kehittelemät mikrobotit ja aiheutettua kohtalokkaan tulipalon, jossa Hiron isoveli Tadashi menehtyy.

Sankariporukan kuudenneksi mutta ei vähäisimmäksi nousee Tadashin kehittelemä hoitoavustaja, robotti Baymax. Big Hero 6:n rytinäseikkailu ei olisi niin täyteläinen ilman rakastettavaa Baymaxia, ilmalla täytettävää robottia, joka on kuin Totoron ja Astro Boyn risteytys. Baymaxin osuus animaation rakastettavuudessa on niin keskeinen, että Japanissa elokuvaa levitetään nimellä Baymax.
BIG HERO 6
Baymaxin hahmon kehittely vei elokuvan tekijätiimin maailman johtaviin yliopistoihin.

– Vierailimme Carnergie Mellon -yliopiston robotiikan tutkimuslaitoksella, intoilee Hall. Baymax on yhtä aikaa huolehtiva ja hupaisa. Sen ilmeet pyrittiin toteuttamaan mahdollisimman yksinkertaisella tavalla, Hello Kitty -estetiikalla.

– Ideana oli luoda keskuspari, joka täydentää toisiaan: Hiro on ylienerginen, valmis ryntäämään sen kummempia ajattelematta heti toimintaan, kun taas Baymax roboteille tyypillisesti ratkaisee yhden ongelman kerrallaan. Tästä yhdistelmästä syntyi näiden kahden välinen yhteys.

– Jos robotista tekee liian realistisen ja ihmisenkaltaisen, se ei ole enää hauska vaan pelottava. Baymaxin oli pysyttävä ulkoasultaan ja logiikaltaankin simppelinä, kertovat ohjaajat. Baymaxin kävelyn esikuvaa haettiin luonnosta.

– Teimme Baymaxin liikehdinnälle kolme eri prototyyppiä. Huomasimme, että taaperoikäinen vaipoissa on kaikkein hellyttävin kävelijä. Siitä tuli Baymaxin kävelytyyli.

Don Hall kertoo saaneensa paljon vaikutteita japanilaisesta animesta.

– Lapsena emme edes tajunneet katsovamme japanilaista animea tuijottaessamme suosikkisarjojamme tv:stä. Yliopistoaikoina löysin [Hayao] Miyazakin teokset. Big Hero 6:ssä pyrimme samaan syvään fantasiamaailmojen luomiseen kuin mitä Miyazaki tekee. Japanilaisen animen toimintakohtaukset ovat uskomattoman dynaamisia. Siihen yhdistyy aina tietty sentimentaalisuus, seesteisten hetkien kauneus, minkä myös yritimme löytää tätä animaatiota tehdessämme.

Big Hero 6 tulee ensi-iltaan 23. tammikuuta.

Aiheeseen liittyvät jutut

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Vastaamalla näet muiden vastaukset.