Kidnapattu nainen ja rakkauden kidutuskammio

Brie Larson on Hollywoodin uusin nouseva tähti, joka sai Oscar-ehdokkuuden roolistaan Room-draamassa. Larson esittää kidnapattua naista, jonka rakkaus poikaansa kohtaan on vahvempi kuin heidän karmea kokemuksensa.

Ohjaaja Lenny Abrahamson (Frank) kiinnostui Brie Larsonista, kun hän näki näyttelijättären indie-elokuvassa Short Term 12 (2013). Meillä viimeksi Ihan yössä -komediassa nähty Larson näytteli Short Termissa ongelmanuorten sijaiskodissa työskentelevää nuoriso-ohjaajaa. Room näyttää Larsonin kolikon toiselta puolelta, sillä hän näyttelee elokuvassa vahvaa mutta traumatisoitunutta kidnappauksen uhria. Hänen seitsemän vuoden vankeuden aikana syntynyt poikansa Jack (Jacob Tremblay) tuntee äitinsä vain nimeltä Ma.

Room perustuu Emma Donoghuen samannimiseen menestyskirjaan, ja hän on tehnyt sen pohjalta myös Oscar-ehdokkuuden saaneen käsikirjoituksen. Donoghue kasvatti Man roolia elokuvaa varten, jossa hän on lähes jokaisessa kohtauksessa, kun kirjassa Ma esiintyy vain osana Jackin näkökulmaa. Rankasta aiheesta huolimatta elokuva keskittyy tunnelin päässä siintävään valoon kaiken toivottomuuden keskellä. Ma säilyttää koko ajan horjumattoman uskon siitä, että Jack pääsee joskus vapaaksi.

Kun Larson alkoi lukea kirjaa, hän ei voinut enää laskea sitä käsistään.

– Kulutin takuulla urat olohuoneeni lattiaan, kun kävelin edes takaisin kirjaa lukien. En malttanut lopettaa! Luin kirjan niin nopeasti, että minusta tuntuu, että en edes ehtinyt sisäistää kaikkea. Niinpä luin kirjan uudestaan, Larson kertoo Los Angeles Timesin järjestämän näytöksen jälkeen.

Näyttelijä luki kirjan ennen kuin edes tiesi, että Abrahamson halusi hänet koe-esiintymiseen.

– En voinut kuvitella ketään Ma-äidin rooliin, itsestäni puhumattakaan. Yksi romaanin kiehtovuuden salaisuuksista onkin se, että äidin fyysisiä piirteitä ei kuvailla siinä millään tavalla. Lukija voi antaa äidille kenen tahansa kasvot. Hänen monimutkaisuutensa ei tule esille, vaan Ma nähdään vain pojan silmin. Hän on olemukseltaan lähes hengenomainen, kuvailee näyttelijä.

Pitkäksi venynyt koe-esiintyminen valoi Larsoniin uskoa, että hän oli paras valinta rooliin.

– Koska pidin kirjasta niin paljon, en missään nimessä ajatellut, että voisin olla universaali Ma. Halusin vain, että roolissa olisi siihen kaikkein sopivin näyttelijä, joka ei ollut välttämättä minä. Luin koe-esiintymisessä Lennyn kanssa vuorosanoja pari tuntia. Tunsin sen jälkeen, että minulla oli vahva näkemys Masta, mutta samanaikaisesti olin valmis heittäytymään rooliin, mihin tahansa se minut veisikin.

Rooliin valmistautuminen oli tavallista pitempi prosessi. Larson palkkasi valmentajan ja aloitti laihdutuskuurin ja kunto-ohjelman, joiden ansiosta hän rutisti kehonsa rasvaprosentiksi 12.

– Fyysinen valmistautuminen sai minut oikeaan mielentilaan. Tunsin oloni aggressiiviseksi taistelijaksi, mutta minulla oli samalla nälkä ja olin väsynyt. Ajattelin, että Ma on tuntenut aivan samoin vuosien vankeuden aikana, jolloin hänellä oli ruokaa juuri ja juuri henkensä pitimiksi.

Samanaikaisesti Larson eristäytyi sosiaalisesti eikä lähtenyt kotoaan kuin käydäkseen kuntosalilla.

– Elin eristyksissä kuukauden, enkä ollut edes auringonvalossa ymmärtääkseni huoneeseen sulkemisen emotionaalisen taakan. Man täytyi tuntea välillä paniikkia ja välillä hyväksyä tilanteensa, mutta hänen täytyi olla pitkästynyt samaan rutiiniin ja yksitoikkoisuuteen.

Osana roolin henkisen puolen sisäistämistä Larson keskusteli traumapsykiatrin ja seksuaalisen väkivallan uhreiksi joutuneiden naisten kanssa.

– Kaikkein hyödyllisintä oli oppia, miten aivot käsittelevät asioita, etenkin traumaattisia tapahtumia. Ymmärsin, että itsesuojeluvaisto sulki trauman vaikutukset Man mielestä niin kauan kuin hän oli huoneessa. Hän taisteli eloonjäämisvietin varassa päivä kerrallaan. Hänen prioriteettinsa oli toimia niin, että selviäisi hengissä. Mikään muu ei sillä hetkellä ollut niin oleellista kuin pojan suojeleminen.

– Kun tajusin sen ja että kokemuksen emotionaalinen käsitteleminen tapahtuisi vasta elokuvan toisella puoliskolla, se oli valtava apu. Jos en olisi puhunut asiaan perehtyneiden ihmisten kanssa, olisin kuvitellut, että Ma olisi ollut koko ajan paniikissa huoneessa ollessaan. Mutta aivot sulkevat osan tietoisuudesta, jotta ihminen pystyy keskittymään selviytymiseen, selittää Larson.

Room ensi-illassa 26.2.2016 alkaen. Lue lisää elokuvasta uudesta Episodista 2/2016.

Aiheeseen liittyvät elokuvat

Aiheeseen liittyvät jutut