Melonit vaarassa! Mitä Hitchcockista kertovassa elokuvassa ei näytetä?

28.1.2013 10:40

Viikonlopuksi kotimaan valkokankaille saapuva Hitchcock kertoo ohjaajamestarin epätoivoisesta elokuvaprojektista, jonka tuloksena on yksi kaikkien aikojen trillereistä: Psyko.

Psykon luomista seuraava elokuva pohjaa tositapahtumiin ja Stephen Rebellon kirjaan Alfred Hitchcock and the making of ’Psycho’. Kirjasta löytyy kiinnostavia yksityiskohtia, jotka eivät ole päässeet Hitchcockiin asti. Tässä esimerkkejä:

Psykon tuotannon aikana Hitchcock levitti rönsyileviä huhuja vanhan rouva Batesin näyttelijävalinnoista pimittääkseen käsikirjoituksen ällistyttävää käännettä viimeiseen asti. Norma Batesin ”rooliin” olivat tyrkyllä muun muassa Judith Anderson (Rebecca), Helen Hayes (Jäähyväiset aseille) ja Norma Varden (Muukalaisia junassa). Kuvauspaikalla oli jopa nimikoitu tuoli rouva Batesin näyttelijää varten.

Psykon puvustaja Rita Riggs ja motellin suihkussa surmansa saavaa Marion Cranea esittänyt Janet Leigh tutkivat tuntikaupalla stripparien asuja keksiäkseen keinon peittää näyttelijättären intiimit alueet kuvausten aikana. Lopulta Riggs päätyi ihonväriseen puuvillakankaaseen, jota liimailtiin Leighin olennaisimpiin osiin. Kuvasuunnittelussa käytettiin apuna myös nakuiluun huolettomammin suhtautuvaa stunttia, tanssija-malli Marli Renfroa.

Suihkukohtauksen puukotuksen äänet toteutettiin meloneja hakkaamalla. Tarpeistonhoitaja Robert Bone järjesti Hitchcockille koekuuntelun, jossa kisasivat vesimeloni, hunajameloni ja verkkomeloni. Hunajameloni voitti ja pääsi elokuvan ääniraidalle.

Hitchcockin luottograafikko Saul Bass laati kuvakäsikirjoituksen muutamiin Psykon avainkohtauksiin. Bassin ideoihin kuuluu esimerkiksi samankaltaisuus elokuvan loppunäkymän ja Taiteilijan äidin muotokuvan, James McNeill Whistlerin kuuluisan maalauksen välillä. Bass on muutamaan otteeseen väittänyt myös ohjanneensa maineikkaan suihkukohtauksen, mutta tuotantotiimin jäsenet eivät ole koskaan vahvistaneet väitettä.

YouTube video

(Episodi/HM)