Myrskyjen uhasta kasvaa tuho-orgia

Julkaistu:

Myrskyn silmässä on pieneen amerikkalaiskaupunkiin iskevistä valtavista pyörremyrskyistä kertova selviytymisseikkailu. Episodi tavoitti puhelimitse sen ohjaaja Steven Qualen.

Teksti Jouni Vikman

Quale muistaa hyvin hetken, joka käynnisti hänen uransa.

– Olin 11-vuotias ja näin sellaisen elokuvan kuin Tähtien sota. Se räjäytti tajuntani ja katsoin sen yhä uudelleen ja uudelleen. Hieman vanhempana tajusin, että on ihmisiä, jotka tekevät elokuvia työkseen. Aloin tehdä omia elokuvia talomme kellarissa ja lopulta pääsin elokuvakouluun. Loin kontakteja, tosin lähinnä sattumien kautta. Olin parikymppinen, kun sain tilaisuuden työskennellä Abyss – Syvyys -elokuvassa. James Cameronin projekti mahdollisti sen, että lopulta pääsin itse tekemään elokuvia. Edelleen tunnen itseni lapseksi katsoessani elokuvia, jotka saavat aikaan Tähtien sodan vaikutuksen. Gravity oli upea kokemus, se imaisi omaan maailmaansa. Vain elokuvissa on sellaista taikaa.

Quale työskenteli Cameronin projekteissa vuosia ennen kuin ohjasi oman elokuvansa.

– Elämä on mielenkiintoinen matka, joka vie mitä erilaisimpiin paikkoihin. USC-elokuvakoulussa me kaikki haaveilimme ohjaajaksi pääsystä, mutta se on vaikeaa. Warner Brothers tuottaa ehkä 17 elokuvaa vuodessa, joten vain 17 ihmistä kuudesta miljardista voi ohjata Warnerille tai New Linelle. Se tekee nöyräksi, kun sitä oikein ajattelee. Jamesin kanssa työskentely oli elokuvakoulu elokuvakoulun jälkeen, ja kun vihdoin pääsin tekemään omia elokuvia, minulla oli valtavasti kokemusta, josta ammentaa.

Qualen ensimmäinen oma elokuva oli Final Destination 5, yksi sarjan paremmista jatko-osista.

– Olin New Linella tutustumassa muutamaan projektiin. He nostivat pöydälle Final Destinationin ja kysyivät olisinko kiinnostunut jatko-osasta. Rehellisesti sanottuna en ollut, koska nelonen ei ollut kovin hyvä, itse asiassa se on huonoin kaikista. Se panosti liikaa hölmöön huumoriin ja tappamiseen eikä keskittynyt siihen, mikä teki ekasta niin hyvän. Suostuin sillä ehdolla, että saisimme palata sarjan juurille ja tehdä siltakohtauksesta kunnon luonnonkatastrofin pelkän gore-efektien sarjan sijaan. Halusin lisätä jännitystä, jossa yksittäinen rautapalkin pultti aiheuttaa yleisössä yhtä paljon hermostuneisuutta kuin verisin kuolema koko elokuvassa. Jännitys voi elokuvassa olla todella vahva tekijä. Käytin samaa lähestymistapaa Myrskyn silmässä -elokuvassa, jossa hirmumyrskyn odotus voi olla vaikuttavampaa kuin itse hurrikaani.

Myrskyn silmässä olikin tavallaan jatkoa Final Destination 5:lle.

– Tuottaja Todd Garner vei valmiin käsikirjoituksen New Linelle, joka Final Destination 5:n perusteella sanoi hänelle, että meillä on sinulle täydellinen ohjaaja. New Line ja Warner Bros polkaisivat projektin nopeasti pystyyn ja meillä oli tornado-elokuva!

Myrskyjen uhka kasvaa elokuvan myötä alun nopeista silmäyksistä lopun tuho-orgiaan.

– Osuit naulan kantaan. Halusin lopun jäävän katsojien mieleen, ja jättitornadon lisäksi siihen vaikuttaa myrskynmetsästäjä-Peten kehityskaari. Kun hänestä välittää, lopussa on sekä visuaalinen että tunteellinen huippu. Siksi myrskyjen tasokin oli huolellisesti koreografioitu. Pyörremyrskyt ovat siitä kivoja, että niitä on niin erilaisia muodoltaan ja käyttäytymiseltään, ne ovat kuin elokuvan eri henkilöitä.

Elokuvassa onkin mitä moninaisimpia tornadoja, mutta Quale vakuuttaa kaikkien tosipohjaisuuden.

– Elokuvan tekemisen jälkeen löysimme esimerkiksi videon tulitornadosta, joka näytti aivan samalta kuin meidän luomamme.
Quale esittelee myrskyistä myös toisen puolen, kun Matt Walshin myrskynmetsästäjä pääsee todistamaan jotain harvinaisen kaunista.

– Mukavaa, että olet sitä mieltä! Yksi ensimmäisistä asioista, joista keskustelin studiolla oli nimenomaan, että myrskyt voivat olla tuhoisia ja pelottavia mutta myös aavemaisen kauniita. Halusin kankaalle luontoäidin raivoa mutta myös kunnioitusta sen kauneudelle. Olen asunut alueella, jossa saimme todistaa isoja myrskyjä, ja halusin olla niiden suhteen realistinen.

Tosielämän tragedioita aiheuttavista myrskyistä kertovan elokuvan on tasapainoteltava painotuksissaan.

– Se on veteen piirretty viiva. Oleellisinta on kunnioitus. Tarkoitus ei ole vain mässäillä myrskytuhoilla, vaan myös näyttää kuinka yksilöt ja yhteisöt nousevat olosuhteita vastaan. Vastoinkäymiset vahvistavat, ja kun tornado pyyhkäisee kodin taivaan tuuliin, alkaa kiinnittää huomiota siihen, mikä elämässä oikeasti on tärkeää.

Elokuvia ja uutisia katsellessa ihmettelee miksi kukaan haluaisi asua niin myrskyherkällä alueella.

– Miksi luulet minun muuttaneen Kaliforniaan? ohjaaja nauraa. – Mutta ei se auttanut, täällä on maanjäristyksiä!

Final Destination 5 käytti luovasti 3D-tekniikkaa. Myrskyn silmässä on kuitenkin kuvattu kaksiulotteisena.

– 3D ei vain sopinut siihen, mitä halusin tehdä. Lähdin tietoisesti luomaan uutta lajityyppiä, jota kutsun ensimmäisen persoonan kerronnaksi. Elokuvan joka kuvassa voi kuvitella sen kuvanneen kameran ja perustelun sen läsnäololle. Kenelläkään henkilöistä ei olisi ollut käytettävissään 3D-kameroita, ellei leffa olisi ollut tosi futuristinen. Varsinkin kauhussa tekijät jäävät usein found footage -formaatin vangeiksi niin, että se sotkee tarinankerrontaa. Minun elokuvani kertoo ammattimaisista dokumenttikuvaajista, joilla on huippukameroita, joten he myös tuottavat ammattimaista jälkeä. Olen tehnyt Imax-dokumentin Aliens of the Deep, ja tiedän miltä tuntuu pidellä dokumenttikameraa samalla kun toinen kuvaaja etsii kuvakulmia, joilla edistää tarinaa. Minusta se on hyvä tyylien sekoitus.

Näyttävien pyörremyrskyjen lisäksi elokuvassa on harvinaisen vaikuttava Dolby Atmos -ääniraita.

– Yksi opettajistani USC:ssä oli Tomlinson Holman, joka kehitti THX-systeemin 1980-luvulla. Pidin äänillä leikkimisestä koulussa ja elokuvassa minulla oli ilo työskennellä Per Hallbergin kanssa. Hän on uskomaton ruotsalainen äänisuunnittelija, joka voitti Oscarin viimeisimmästä Bond-elokuvasta ja on tehnyt Gladiaattorin ja ties mitä muuta. Hänellä oli valtavasti ideoita. Oma toiveeni oli vain, että äänet olisivat mahdollisimman todellisia, ei mitään käsiteltyjä leijonan karjaisuja tai muuta sellaista. Jätin tarkoituksella kohtauksista pois musiikkia, koska äänien mahtavuus teki sen tarpeettomaksi.

Myrskyn silmässä tulee ensi-iltaan 26. syyskuuta. Lue lisää elokuvasta uudesta Episodista 9/2014.