Voisitko kertoa hieman tämän projektin haasteista? Millaisia haasteita elokuvan tekemiseen liittyi ja oliko joitakin kohtauksia, jotka olisit halunnut tehdä mutta et pystynyt iPhonen aiheuttamien rajoitusten vuoksi?
Ei oikeastaan ollut kohtauksia, joita en olisi pystynyt tekemään iPhonen vuoksi. Oli paljon kohtauksia, joita emme pystyneet tekemään, koska meillä ei ollut rahaa niiden tekemiseen. Esituotannossa halusimme olla varmoja, että se mitä kuvasimme olisi esityskelvollista myöhemmin, ja teimme paljon testejä. Testin aikana huomasimme – kuvasimme silloin iPhone 4:lla – että se oli hyvin epävakaa formaatti, koska sitä ei ollut tehty elokuvien tekemiseen. Jos halusi kuvata pitkiä kohtauksia kuten me halusimme, iPhone sekosi ja teki turmeltuneita tiedostoja ja sellaista, joten meidän oli todella tehtävä paljon testejä ja juteltava ihmisille. Yhdessä vaiheessa meillä oli henkilö Applelta työskentelemässä kanssamme konsulttina. Oli hetkiä, jolloin olimme lopettaa kaiken, koska pidimme projektia mahdottomana. Koska kukaan ei ollut tehnyt tätä aiemmin, emme voineet alkaa googlettamaan vastauksia. Ongelmiimme ei ollut vastauksia. Ehkä näillä uusilla iPhoneilla on helpompaa tehdä elokuva, mutta silloin se oli suurta helvettiä.
Voisiko kuka tahansa saada elokuvan toimimaan iPhonella ilman mitään koulutusta?
Kuka tahansa pystyy tekemään elokuvan puhelimella ilman koulutusta. Elokuvan laadusta tosin varmaan huomaa koulutuksen puutteen. Meidän elokuvamme on esitetty festivaaleilla ja myyty muihin maihin, ei siksi että tein elokuvan puhelimella, vaan koska tein elokuvan erittäin hyvällä teemalla. Kun sinulla on hyvä teema niin asiat näyttävät hyvältä huolimatta siitä millä kameralla olet asiat kuvannut. Ehkä jokin nero pystyy tekemään hienon elokuvan omillaan ilman mitään opiskeluja.
Minkä elementtien tässä elokuvassa uskot kiinnostavan yleisöjä? Onko jonkinlainen yleisö erityisesti sopiva kohdeyleisö?
Kun kirjoitan jotakin, yritän kirjoittaa itselleni, koska kirjoittamaan ei pysty muille ihmisille. Elokuvat ovat niin subjektiivisia, että jos yrität tehdä niitä muille ihmisille, he eivät kuitenkaan välttämättä pidä siitä. Parasta on yrittää tehdä jotakin, joka koskettaa ja inspiroi sinua ja ehkä muutkin ihmiset sitten pitävät siitä. Ehkä samoista syistä kuin sinäkin, ehkä toisista syistä, sillä ei ole väliä. Tällä elokuvalla en halunnut tehdä maailman parasta elokuvaa, vaan jotakin mikä toimisi. Se oli kuin harjoittelua minulle. En ollut koskaan aiemmin tehnyt kauhua, kaikki mitä olen tehnyt ennen ja jälkeen tämän elokuvan on enemmänkin draamaa ja komediaa. Sanoin, että on hienoa jos pystymme tekemään kauhuelokuvan ja säikäyttämään joitakin ihmisiä. En tiedä pystymmekö me pelottelemaan ketään, mutta yritetään sitä. Ja olemme onnistuneet pelottelemaan joitakin ihmisiä, joten se on hienoa. Mutta minulle tarinassa on kyse jostakin muusta, ei siitä mitä näet valkokankaalla.
Luin dokumenttiprojektistasi Hollywood Conquest. Onko dokumentti jo valmis vai vielä vaiheessa?
Kyseessä on dokumentteja tekevän espanjalaisen tuotantoyhtiön projekti. Minä ja ystäväni, jotka tekevät töitä kanssani, olemme erittäin kunnianhimoisia ja tavoitteenamme on voittaa Oscar-palkinto jonakin päivänä. Jotkut ihmiset ajattelevat sen olevan hullua. Jos haluat tehdä elokuvia niin mielestäni sinun tulisi yrittää olla paras. Kuten jos olet jalkapalloilija, sinun tulisi haluta olla paras. Näiden ihmisten mielestä ajatus Oscarin voittamisesta tuntuu hullulta, joten he ehdottivat dokumenttia, jossa he seuraavat meidän uraamme täältä sinne. Projekti tulee kestämään, sillä he haluavat lopettaa joko siihen kun todella voitamme Oscar-palkinnon tai kun olen köyhä mies, joka asuu kadulla. Hullua!
Eli joka tapauksessa eeppinen, äärimmäinen lopetus tulossa.
He haluavat tehdä dokumentin kunnianhimosta ja menestyksestä tai epäonnistumisesta. Tämä toinen elementti dokumentille on vielä tuntematon. Haha!
Kuinka Hooked Up sopii tavoitteisiisi päästä Hollywoodiin?
Kuten sanoin, tunsimme joitain ihmisiä Yhdysvalloista, mutta he olivat pidättyväisiä elokuvan tuottamisesta ensikertalaiselle. Ajattelimme, että on hienoa, että voimme todistaa näille tyypeille pystyvämme tekemään elokuvan vielä vähemmällä rahalla kuin mitä käytimme lyhytelokuvissa. Tämä elokuva tehtiin todella pienellä budjetilla ja se on varmaan halvin elokuva, jonka olet koskaan nähnyt. Tätä voisi pitää saavutuksena, mikä saattaa kiinnostaa ihmisiä. Etenkin tänä päivänä se, että joku pystyy tekemään oikean elokuvan miltei täysin olemattomalla rahalla, on aina hyvä esittelykortti.
Mikä Amerikassa ja Hollywoodissa vetoaa sinuun?
En usko, että se on hieno paikka tehdä töitä, tarkoitan Hollywoodin isoja studioita. Teen mainostöitä Espanjassa ja se on paskamainen työ, koska siinä koko ajan määrätään mitä pitää tehdä. Joskus on tehtävä päätöksiä ja tiedät että ne ovat vääriä eivätkä tule näyttämään hyvältä, mutta niin on tehtävä, koska yläpuolellasi on ihmisiä. Luulen, että studiossa työskentely saattaa olla samanlaista ja siksi suuri osa elokuvista onkin huonoja. Päätökset perustuvat markkinointiin eivätkä oikeasti hyvän elokuvan tekemiseen. Mutta myös Hollywoodissa on pienempi puoli, jossa tehdään itsenäisiä elokuvia. Ja sinne minä tähtään, koska sinulla voi olla enemmän rahaa käytössäsi siellä kuin missään muussa maassa, mutta siellä välitetään hyvistä tarinoista, sieltä tulee paljon hyviä elokuvia. Esimerkiksi Night Visions -festivaaleilla nähty Nightcrawler. Se on tämän tyyppinen elokuva, tehty vähällä rahalla, mutta koska se on tehty Amerikassa siinä on suuret nimet näyttelijöinä ja hyvät varusteet. Olosuhteet ovat paremmat kuin missään muussa maassa. Kysymys on nimenomaan olosuhteista; jos ne olisivat paremmat jossakin muualla, yrittäisin päästä sinne. Espanjassa olosuhteet ovat huonot. Siellä hädin tuskin tuotetaan mitään elokuvia ja jos tuotetaan ne ovat kauhuelokuvia tai sellaisien kuuluisien nimien kun Almodovarin elokuvia. Joten meidän on ehdottomasti lähdettävä Espanjasta.
Jos tekisit Hollywood-elokuvan, minkä filmitähden haluaisit elokuvaasi? Onko sinulla suosikkia?
Se riippuu käsikirjoituksesta. Halusit kuvata mitä tahansa, niin Amerikasta löytyy hyviä näyttelijöitä. Jopa ekstrat taustalla ovat parempia kuin päätyypit Espanjassa. Kun elokuvia katsoo näkee niin hienoja näyttelijöitä ja muodonmuutoksia. Esimerkiksi Nightcrawlerin Jake Gyllenhaalia voi ajatella joihinkin rooleihin, mutta hän pystyy myös muuntautumaan paljon, kuten tehdäkseen tämän elokuvan. He ovat hyvin kameleonttimaisia, eli riippuu ihan käsikirjoituksesta.
Mitkä ovat henkilökohtaisia suosikkejasi kauhuelokuvista?
En ole koskaan ollut suuri kauhun ystävä. Pidän hyvistä elokuvista, kuten Hohdosta, se on hieno elokuva. Mutta en pidä siitä koska se on kauhuelokuva, vaan koska se on todella hyvä. Hohto on varmaankin paras. Se on huikea saavutus, joka ylittää genren. Muistan kun katsoin tämän elokuvan olin 9-vuotias. Pyysin ystäviäni ostamaan elokuvan minulle syntymäpäivälahjaksi. Katsoin sen ja rakastin sitä. En ymmärtänyt mistä siinä oli kysymys, mutta se oli hämmästyttävä. Mielestäni elokuva, jolla on tämä voima ylittää sukupolvet ja genret, on mahtava.
Millainen kauhu on pelottanut sinua eniten?
En pelkää kovinkaan helposti. Sekin vaikuttaa, että kun alkaa opiskella ja tehdä elokuvia niihin ei enää suhtaudu samalla tavalla, koska alkaa vain nähdä teknisiä asioita. Et katso elokuvaa ja ajattele miten upea! Näet vain ottoja ja mietit kuinka ne on tehty. Kuulin tästä jo lapsena ja ajattelin sen olevan valetta, mutta nyt huomaan sen olevankin totta. Kun alat tehdä elokuvia tai tietää kuinka niitä tehdään, elokuvat eivät enää toimi sinulle. On siis tehtävä valinta. Jos todella pidät elokuvista, älä koskaan yritä tehdä niitä.