Pompeji-elokuva tarjoaa tulta ja tulikiveä koko valkokankaan täydeltä

Rooman valtakunta on kiinnostanut ohjaaja Paul W.S. Andersonia lapsuudesta asti.

– Kasvoin Pohjois-Englannissa, jossa tehdään paljon arkeologisia kaivauksia, Anderson kertoo. – Kiinnostuin Roomasta ja erityisesti Pompejista. Ajatus kaupungista asukkaineen jähmettyneinä ikiajoiksi kiehtoo edelleen.

Anderson ryhtyi pitkäaikaisen tuottajakumppaninsa Jeremy Boltin kanssa kuuden vuoden tutkimus- ja kehitysprojektiin. He loivat pikkutarkasti kadonneen maailman ja sijoittivat siihen suuren seikkailun klassisten katastrofielokuvien tyyliin.

– Kun 3D räjähti 2000-luvun puolivälissä, päättelimme Paulin kanssa, että parhaiten se palvelisi katastrofielokuvaa, Bolt toteaa. – Paul ehdotti Pompejia. Päätimme tehdä isoimman miekka ja sandaali -leffan ikinä, tulivuoren kanssa!

Se sopi Andersonille, joka on ollut edelläkävijä 3D:n ja cgi-tehosteiden yhdistämisessä toimintaelokuvaan.

– Hänellä on hyvä visuaalinen silmä, valtava tietous teknologiasta ja kiinnostus historiaa kohtaan, Bolt kehuu. – Hän myös ymmärtää, mitä yleisö odottaa. Tämä ei ole mikään dokumentti, mutta se perustuu todellisuuteen. Silti se on jännittävä, viihdyttävä ja tunteellinen.

Anderson kuvailee Pompejia loistokkaaksi lomakohteeksi.

– Se oli kuin Rooman imperiumin Las Vegas, hän kuvailee.

– Kaupunki oli täynnä bordelleja, baareja, majataloja ja lomatoimintaa, Bolt jatkaa. – Se oli merisatama, joten ihmisiä tuli joka puolelta valtakuntaa. Koko projekti sai alkunsa siitä, kun kuvittelimme, ketä kaikkia värikkäitä ihmisiä se vetäisi puoleensa.

Elokuun 24. päivänä, vähän puolenpäivän jälkeen, vuosisatoja hiljaiseloa viettänyt Vesuvius päästi ilmoille vulkaanisen tuhkapilven, jonka korkeudeksi arvioidaan 30 km. Tuhkaa, kiveä ja muuta vulkaanista ainesta satoi Pompejiin peittäen kaupungin. Monien talojen katot romahtivat aineksen painosta. Kuuman tuhkan ja kaasun vyöryt syöksyivät läpi kaupungin tuhoten kaiken elävän tieltään. Koko kaupunki hautautui ja suurin osa sen asukkaista kuoli. Siksi silminnäkijätodisteita ei juuri ole, vaikka tapahtumista on paljon arkeologisia todisteita.

– Historioitsijat ovat pitkälti luottaneet Plinius nuorempaan, joka todisti räjähdyksen matkan päästä, ohjaaja kertoo. – Hän kirjoitti tuhoa kuvaavia kirjeitä, mutta häntä ei otettu vakavasti. Kukaan ei uskonut, että sellainen katastrofi olisi mahdollista.

Vain 12 tunnin sisällä kaupunkiin iski maanjäristys, tulivuorenpurkaus ja lopullisena kuoliniskuna hyökyaalto. Vesuvius räjähti sellaisella atomipommiin verratulla voimalla, että sen korkeudesta katosi yli 600 metriä. Tuhka joka hautasi tuhoutuneen kaupungin myös säilytti sen jälkipolville.

– Tuhkan säilyttämiä leipiä, koira edelleen kahleessaan, unohtumatonta kuvastoa, Anderson toteaa. – Jos entisessä rantakaupungissa käy nyt, huomaa sen sijaitsevan sisämaassa. Se on purkauksen seurausta.

Historiallisen tarkkuuden ohella Bolt lupaa katsojille roomalaisen amfiteatterin veroista viihdettä.

– Näette laavapommeja. Näette pyroklastisia virtoja, jotka ovat käytännössä valtavalla nopeudella liikkuvaa, kaiken tieltään tuhoavaa kiehuvan kuumaa kaasua. Näette hyökyaallon. Näette maanjäristyksen, Bolt maalailee.

– Ja se on vasta loppuhuipennus. Sitä ennen tarjolla on gladiaattoriotteluita ja sota Britanniassa, maustettuna suurilla tunteilla ja kunnon rakkaustarinalla.

Päähenkilö Milo oli tuottajille haaste, sillä hän on hurja ammattisoturi mutta myös tarinan romanttinen sankari.

– Hän on selviytyjä, kuvailee Anderson. – Häntä on koulutettu taistelemaan kuusivuotiaasta ja hän on hyvä siinä. Roomassa gladiaattoreilla oli erilaisia taustoja. Jotkut olivat hyvien tienestien perässä, osa maksoi velkoja. Milo oli taistelemaan pakotettu orja.

Milon voimien ja osaamisen takana on kuitenkin huolella vaalittu katkeruus ja halu kostaa hänen vanhempiensa murha. Kun hän löytää etsimänsä Pompejissa, hän kuvittelee jumalien auttavan häntä kostosuunnitelmissa.

Rooliin valittiin valtavan suositun Game of Thrones -sarjan hurja mutta vakavamielinen Jon Snow, Kit Harington.

– Halusimme rooliin jonkun tuoreen kyvyn, jolla olisi kyky yllättää yleisö, Bolt perustelee. – Game of Thrones on valtava ilmiö, mutta Kit ei ole aikaisemmin ollut tällaisen ison elokuvan pääosassa. Hänessä on kaikki tarvitsemamme fyysinen läsnäolo ja tunnetason karisma.

Rooli veti näyttelijää heti puoleensa.

– Tiesin, että tämä olisi minulle hieno projekti. Rakastan toimintaa ja pidin Milon traagisesta taustasta ja kostonhimosta, Harington kertoo. – Ja sitten tapasin Paulin. Hän on niin innostunut ja sitoutunut kaikkeen mitä tekee. Hän tuntee elokuvan historian mutta ei pelkää kokeilla uusia tekniikoita.

Myös historiallinen näkökulma miellytti Haringtonia.

– Nautin historiallisten juttujen tekemisestä. Tarinat Pompejista ja Vesuviuksesta kiehtoivat minua lapsena, erityisesti kipsivalokset tuhkan alle jääneistä ihmisistä. Minusta oli hieno idea sekoittaa tapahtumiin kiinnostavia hahmoja ja tehdä viihdyttävä spektaakkeli.

Milo on näyttelijän tähän asti fyysisesti vaativin rooli.

– Olin paikalla joka päivä, ja kun en ollut kuvauksissa, olin stunt-harjoituksissa. Paul vaatii paljon, mutta niin ohjaajan minusta pitääkin.

Haastattelut: Impact Pictures
Toimittanut Jouni Vikman

Pompeji sai ensi-iltansa 2. toukokuuta. Lue lisää elokuvasta uudesta Episodista 4/2014.

Aiheeseen liittyvät elokuvat