R&A-löytö: Upea indiedraama alkaa mukavana mutta paljastaa hitaasti todelliset kyntensä

Good One muistuttaa tyyliltään Kelly Reichardtin elokuvia.

Julkaistu:

17-vuotias Sam lähtee patikointiretkelle isänsä Chrisin sekä Chrisin vanhan ystävän, Mattin, kanssa. Koko elokuvan ajan seuraamme kolmikon retkeä, jota alkaa pikkuhiljaa varjostaa epämääräinen ahdistavuus.

Sundance-elokuvajuhlilla ensi-iltansa saanut India Donaldsonin debyyttiohjaus Good One etenee hitaasti, mutta nappaa katsojan heti mukaansa. Vähäeleisen elokuvan ytimessä ovat sen uskottavat hahmot, joiden välisiä jännitteitä rakennetaan todella taidokkaasti. Käy nopeasti ilmi, että Samin suhde isäänsä on parhaillaan murrosvaiheessa Samin lähestyessä aikuisuutta. Isän ja tyttären välistä suhdetta tutkitaan niin kiehtovasti, että elokuvan hidas tempo ei haittaa yhtään.

Tematiikan ydin on Samin reaktio huomatessaan erkaantuneensa niistä aikuisista, joihin on uskonut pystyvänsä luottamaan aina. Elokuva käsittelee todella vahvasti realisaatiota siitä, että vanhempamme eivät pystykään aina ymmärtämään meitä. Samin ja Chrisin välissä on sukupolven ja sukupuolen muodostama kuilu, joka ei tule katoamaan mihinkään.

Oman lusikkansa soppaan heittää Chrisin kaveri Matt, joka onnistuu olemaan samaan aikaan sekä karismaattinen että luotaantyöntävä. Molempien aikuisten maailmankuvista paljastuu puutteita, mistä seuraa monia käsinkosketeltavan epämukavia hetkiä Samin jäädessä kahden keski-ikäisen miehen väliin.

Chris ja Matt välittävät Samista kovasti, mutta heissä on silti syvästi ongelmallisia piirteitä. Mieleen jää erityisesti eräs nuotiolla tapahtuva kohtaus, jossa tähän ristiriitaan pureudutaan riipaisevalla tavalla. Hahmot tuntuvat kokonaisilta ja inhimillisiltä niinäkin hetkinä, kun tekevät väärin, mikä tekee kokonaisuudesta vaikuttavan moniulotteisen.

Teoksesta tulee mieleen parin vuoden takainen Aftersun ja ennen kaikkea amerikkalaisen indietaituri Kelly Reichardtin elokuvat. Eniten teoksella on yhteistä Reichardtin mestarilliselle Old Joy -elokuvalla, joka on todennäköisesti ollut yksi Good Onen innoittajista.

Good One on pieni suuri elokuva, jonka sisältä löytyy paljon enemmän kuin aluksi vaikuttaa. Se ei ole perinteinen kasvudraama vaan kiehtova tutkielma vanhemman ja lapsen välisestä suhteesta sekä omien ihmisten löytämisestä perheen roolin kutistuessa. Se on kipeä ja voimakas elokuva, joka jää päähän pyörimään pitkäksi aikaa. Yksi tämän vuoden R&A:n kirkkaimmista tähdistä.

Good Onen voi nähdä vielä lauantaina 27.9. elokuvateatteri Rivierassa.

Justus Elo