Tappaako Angelina Jolie tähtinäyttelijöiden omat projektielokuvat?

29.11.2015 11:50

Muun muassa Universal ja Warner pelaavat häviävää uhkapeliä tähtinäyttelijöidensä kanssa tuottamalla esimerkiksi Angelina Jolien ja Sandra Bullockin intohimoprojekteja (engl. favor movie), eli sellaisia elokuvia, joiden kautta näyttelijät sidotaan myös toisiin projekteihin. Elokuvastudio rahoittaa näyttelijöiden mielenoikkuja samalla pakottaen heidät studion blockbuster-leffoihin

Nämä elokuvat floppaavat kerta toisensa jälkeen, eikä Angelina uusin Meren äärellä ole poikkeus. Huhujen mukaan Angelina puskettiin oman projektinsa kautta Universalin klassikkohirviöiden uuden tulemisen aallonharjalle Frankensteinin hirviön morsiameksi.

Lähivuosina on ”yksi sulle ja yksi mulle” ollut tähtien sopimusneuvotteluiden pääehto. Tämä on kuitenkin nyt muuttumassa, sillä tällaiset turhamaisuusprojektit alkavat käydä studioille kalliiksi. Heti Meren äärellä -elokuvansa tuotannon saatua vihreää valoa, Angelinakin ilmoitti julkisesti, että hän on erittäin tyytyväinen voidessaan jatkaa sopimustaan Universalin pomon Donna Langleyn kanssa. Vipuvartta on hyvä käyttää, kun on tarpeeksi nimeä – puolin ja toisin.

Meren äärellä maksoi huhujen mukaan noin 40 miljoonaa dollaria, ja se on tähän mennessä tuottanut vain 185 000 dollaria Yhdysvalloissa. Elokuvan floppaamisesta voi kuitenkin myös syyttää markkinointia. Trailerit ja julisteet olivat nimittäin Angelinan ja Brad Pittin taustajoukkojen käsialaa, eikä elokuvaa edes yritetty myydä näiden kahden supertähden naamoilla, eikä siitä yritetty tehdä ns. seksikästä tapausta. Ilmeisesti taustajoukoilla ei ollut minkäänlaista käsitystä elokuvamarkkinoinnista.

Vuosien varrella intohimoprojektien floppeja on nähty useampia. Esimerkiksi Michael Bayn Pain & Gain sekä silloisen Sonyn pomon Amy Pascalin hyväksymä After Earth ovat hyviä esimerkkejä tällaisista pannukakuista. Jälkimmäisen hinnaksi nousi lopulta huimat 130 miljoonaa dollaria ja siitä tuli yksi suurimpia kaupallisia epäonnistumisia.

Toisaalta taas osa tähdistä on kustantanut projektinsa itse ja tehnyt niillä myös hyvän tilin. Mel Gibsonin The Passion of the Christ tuotti 612 miljoonaa dollaria ja Channing Tatumin sekä Steven Soderberghin Magic Mike nappasi seitsemän miljoonan budjetilla 167 millin tuotot.

Ehkä olisi jo aika jättää nämä intohimoprojektit menneisyyteen, sillä ketään ei oikein tunnu kiinnostavan katsoa niitä?

Kuva: Wanted

Lähde: The Hollywood Reporter

(Episodi/NI)

Lisää luettavaa