Thunderbolts* perustuu Marvel-kustantamon vuonna 1997 ilmestyneeseen sarjakuvaan ja on MCU:n jo 36. elokuva. Ensiesiintymistä kankailla on pohjustettu alkaen vuoden 2011 Captain America: The First Avenger -elokuvasta, jossa Sebastian Stanin Bucky Barnes nähtiin ensimmäistä kertaa, ennen kuin hänestä kapteenin myöhemmissä elokuvissa tuli Winter Soldier.
Epätavallinen antisankarijoukko on joutunut Valentina Allegra de Fontaine asettamaan ansaan, ja maailmaan pettyneet hylkiöt joutuvat vaarallisen missionsa myötä kohtaamaan synkän menneisyytensä. Kaikki Thunderbolts-tiimiläiset ovat sivuhahmoina edistäneet Marvelversumin tapahtumia. Nyt he pääsevät etualalle monitahoisempina hahmoina kuin esimerkiksi ”pääpahiksen apureina”. Hahmojen ja heiden taustojensa moninaisuus aiheutti tekijöille myös haasteita.
Lue myös: Thunderbolts*-elokuvan nimi vaihtui – uusi video paljastaa miten
– Olisimme voineet lähteä miljoonaan eri suuntaan, toteaa tuottaja Brian Chapek. – Pelkästään sarjakuvista heille löytyy valtavasti historiaa, joten etsimme perspektiiviä, joka olisi uutta heille kaikille.
Jake Schreier valikoitui ohjaajaksi Beef-sarjan ansiosta. Siinä kahden autoilijan rattiraivo eskaloituu pitkäaikaiseksi, huumoria ja draamaa yhdistäväksi vihanpidoksi. Schreierin läpimurto oli vuoden 2012 Sundance-suosikki Robot and Frank.
– Vein ensimmäiseen elokuvan sävyä pohtineeseen tapaamiseen hyvin sekalaisen koosteen, Schreier nauraa. – Pätkiä Reservoir Dogsista, Roninista ja Toy Story 3:sta, teemana toisiaan epäilevä ryhmä, jonka on opittava toimimaan yhdessä. Kiinnosti tutkia, kuinka kauan pystymme lypsämään jännitettä siitä, toimiiko homma ja voivatko he ikinä luottaa toisiinsa. Kaikki ovat arvoituksia toisilleen ja osa jokaisen dna:ta on epäillä muita. Se taas antaa kuvaa, että he salaavat asioita toisiltaan.
– Hahmot valikoituivat tunnetasojen vammojensa ja sankaruuden kieltämisen mukaan. Kiinnostavaa ehdokkaissamme oli heidän suhteensa sankaruuteen tai sen konseptiin. Esimerkiksi Alexei on enemmän kiinnostunut enemmän sankaruuden ulkoisista ilmenemismuodoista kuin sankarillisista teoista.

Black Widow’n (2021) Yelena Belova -rooliinsa palaava Florence Pugh piti ajatuksesta erilaisten mielenterveysongelmien kanssa kamppailevista antisankareista.
– Supersankarileffoissa oletusarvo on, että uskomattomilla voimilla varustetut hahmot pystyvät jatkuvasti upeisiin tekoihin. Minusta oli rohkeaa tutkailla hieman myös heidän sisäistä sielunmaisemaansa ja mitä vaatii olla koko ajan vireessä. On kiinnostavaa mitä sellainen paine tekee aivoille ja vaikuttaa heihin, sillä lopulta he ovat vain ihmisiä, joilla sattuu olemaan voimia.
– Elokuvan ytimessä on syvällisempi taso, kun jokainen käy läpi elämänsä haasteita ja kohtaavat menneet traumansa. Silti tarina on jännittävä ja humoristinen, Chapek vakuuttaa.
Antisankarit kokoon!
Black Widow’n ohella Florence Pugh esitti Yelena Belovaa myös Hawkeye-sarjassa. Siskonsa menettämisen ja muiden elämänsä tragedioiden seurauksena Yelena tutkii nyt mielensä synkkiä sopukoita selvittääkseen kuka hän on ja mitä haluaa elämältä.
– Paljon on tapahtunut niiden parin vuoden aikana, kun viimeksi olemme nähneet Yelenaa. Hän on aina ollut ihmisen raakile, Pugh kuvailee. – Mielessäni häntä on käsitelty tietyllä tavalla pitkään, ja hänen maailmansa on ollut täysin vääristynyt syntymästä asti. Jos joutuu käymään läpi kaiken mitä Yelena on kokenut menneisyydessään, on hyvin omituinen persoona, kun päätyy toiselle puolelle. Olen aina halunnut tehdä Yelenasta jollain tavalla eriskummallisen ihmisen monin tavoin elämässä ja näen hänen kokevan sen vuoksi hyvin vaikeita aikoja.
Thunderbolts* on kymmenes kerta, kun viimeisimmässä gaalassa Oscar-ehdokkaana ollut Sebastian Stan esittää Bucky Barnesia. Tällä kertaa hän pääsee tutkimaan uutta osa-aluetta hahmossaan, sillä tämä on nyt mukana politiikassa kotivaltionsa senaattorina.
– Kiinnostavaa siihen nähtien miten synkästä paikasta Winter Soldier aloitti. Olin utelias näkemään, miten hän kehittyisi ja miten tekijät tutkisivat tätä uutta puolta, Stan toteaa. – Pääsin leikittelemään hahmon humoristisemmalla puolella, kun hän yrittää olla jotain täysin aikaisemman minänsä vastakohtaista. On mahtavaa, että hän on senaattori, koska hän tuntee olonsa tukalaksi itselleen niin vieraassa ympäristössä.
Julia Louis-Dreyfus on iloinen, kun muutaman piipahduksen jälkeen Valentina Allegra de Fontaine saa vihdoin enemmän valkokangasaikaa.
– Pidin hahmosta, joka ei selkeästi ole pahis mutta joka tarinan edetessä alkaa yhä enemmän vaikuttaa sellaiselta. Olemme vuosia kiusoitelleet Valentinalla eri projekteissa, joten oli mahtavaa vihdoin saada upottaa hampaansa hahmoon.
Myös David Harbourille tarjoutui mahdollisuus laajentaa Red Guardian -hahmonsa väripalettia.
– Black Widow’ssa Alexei oli lähinnä vitsi. Oli mukava nähdä, että Marvel halusi jatkaa hahmon tarinaa niin, että hän on aidompi ja kamppailee vilpittömämmin itsensä kanssa. Hän saa tarinan myötä mukavan kaaren masentuneesta ja harhaisesta olemisesta sankaruuden ja johtajuuden kehittymiseen.
Wyatt Russellin esittämän John Walkerin matka supersankari U.S. Agentina päätyi häpeään The Falcon and the Winter Soldier -sarjassa.
– Silti hän uskoo voivansa olla avuksi. Hän haluaa aloittaa puhtaalta pöydältä voidakseen olla ihminen, joka hän tietää voivansa olla. Hän ei vain koskaan ole kohdannut todellisuutta itsestään ja teoistaan, jotka ovat johtaneet hänet tilanteeseen, jossa näemme hänet aluksi.
Hannah John-Kamenin Ghost nähtiin viimeksi Ant-Man and the Waspissa (2018).
– Me kaikki tulemme omista franchiseistamme, mutta Ghost on nyt täysin eri tilanteessa verrattuna aikaisempaan, jolloin hän ei hallinnut voimiaan. Sen myötä hän hallitsee nyt myös tunteensa ja hänellä on aivan eri suhde voimiinsa. Hän on saanut täysin erilaista rauhaa ja tyyneyttä.
Myös Taskmaster (Olga Kurylenko) on uudessa vaiheessa kehitystään.
– Hänen uusi asunsa varmasti herättää puhetta, mutta lopulta näyttelijä puvun sisällä herättää hahmon henkiin, ohjaaja Schreier toteaa. – Muiden hahmojen tapaan Taskmaster on käynyt läpi manipulointia ja Olga pystyy esittämään sitä pienin elein.
Elokuvan keskeinen uusi hahmo on Lewis Pullmanin esittämä Sentry, siviilissä Robert ”Bob” Reynolds.
– Bob esitellään aika mainiolla tavalla, Pullman kehuu. – Juuri on käyty huikea supersankareiden taistelu ja sitten tämä outo tyyppi ilmestyy paikalle hämmentävästi. Elokuva onnistuu mielestäni kuvaamaan Bobin tavallisuutta, mikä korostaa supersankareiden uskomattomia voimia.
Myös Geraldine Viswanathanin (Drive-Away Dolls) Mel on uusi tulokas MCU:ssa.
– Käsikirjoitus oli vivahteikkaampi ja synkempi kuin olin kuvitellut, de Fontainen assistenttia esittävä Viswanathan kuvailee. – Kun näin Jaken kuvakäsikirjoituksen ja hänen suunnitelmansa kuvata, se tuntui hyvin erilaiselta aikaisemmin näkemiini Marvel-elokuviin verrattuna. Se tuntui raikkaalta tuulahdukselta, vaikka siinä on silti kaikki tutut Marvel-elementit.
Uusissa ja vanhoissa lavasteissa
Atlantassa päämajaansa pitänyt tuotanto vietti kolme ensimmäistä viikkoa massiivisessa holvissa, jonka mahdollistamassa 360-asteen kuvausympäristössä taltioitiin yksi elokuvan isoimmista taisteluista.
– Marvelin ensimmäinen kysymys oli, osaisinko kuvata mahdollimman paljon oikeasti kameran edessä, Schreier paljastaa. – Tarkoitus oli tehdä mahdollisimman paljon käytännössä, jolloin cgi näyttäisi paremmalta todellisuuteen ankkuroituna.
Massiivisessa hallissa Schreier turvautui lavastaja Grace Yuniin, jonka kanssa oli työskennellyt palkitussa Beef-sarjassa.
– Puhuimme Jaken kanssa heti alkuun halustamme rakentaa ympäristöjä fyysisesti niin paljon kuin mahdollista, Yun kertoo. – Meistä se näyttää kuvassa paremmalta, auttaa näyttelijöitä ja oikeissa lavasteissa liikkumisessa on luontevampaa kuin green screen -ympäristöissä. Marvel tuki 360-asteen lavasteiden rakentamistamme.
Toinen näyttävä ympäristö oli Avenger-tornin ullakkohuoneisto. Valentina omistaa sen nyt ostettuaan rakennuksen Stark Industriesilta. Atlantan Metro Studioon rakennetun lavasteen lattiasta kattoon ulottuvista ikkunoista on 270 asteen näköalat New York Cityyn. Yun valmistautui tutustamalla paikan historiaan.
– Tutkin kauniita piirustuksia ja visioita paikasta Avengers-elokuvien Tony Starkin päämajana. Pähkäilimme Valentinan suunnitelmia, toiveita ja unelmia OXE-yhtiönsä suhteen. Päivitimme lavasteeseen kulmikuutta, terävää ja karua brutalistista designia ja väripalettia, joka kuvastaisi sitä, miten Valentina näkee maailman.
Vaikka Valentinan sisätilat olivat vaikuttavia, Yunin tiimeineen lavastamat New Yorkin kadut mykistivät kaikki kuvauspaikalla kävijät. Itäisestä 45. kadusta mallia ottanut lavaste toimii ympäristönä suurelle hyökkäykselle, joka on suurin jokaisen Thunderboltsin kohtaama haaste.
Studion ulkotiloihin pystytetty lavaste tuettiin rahtikonttien varaan, ja New Yorkin katunäkymiä rakennettiin jopa kymmenen metrin korkeuteen. Sen rakentaminen kesti sadoilta rakentajilta ja taiteilijoilta puoli vuotta.
– Olen asunut New Yorkissa nyt 25 vuotta ja halusin varmistaa elementtien autenttisuuden Beaux Arts -rakennuksesta kaikkialla näkyviin ikonisiin siltoihin, Yun kertoo. – Muistelimme Jaken kanssa Avengersien klassista New York -taistelua, ja halusimme sekä jotain uutta että myös silmäniskuja paikan merkitykselle ja historialle.
Vietettyään kuukausia Atlantan Metro-studiolla tuotanto matkasi länteen kuvaamaan yhtä isoa toimintakohtausta.
– Etelä-Utah on niin kaunista, olen aina rakastanut sitä, Schreier tunnustaa. – Käsikirjoitus alkoi tästä pimeästä holvista ja kun pääsimme ulos, halusin avata elokuvan näköalat mahdollisimman laajoiksi.
Vauhdikas kohtaus alkaa Valentinan agenttien kävellessä pitkää hylättyä valtatietä OXE-holvista paettuaan. Heidät poimii kyytiin Alexei isolla punaisella limusiinillaan, vain ajaakseen päin uusia ongelmia.
Florence Pugh puhuu kaikkien puolesta pohtiessaan Thunderbolts*-elokuvan rakennettujen ympäristöjen etuja.
– Auttaa valtavasti, kun pääsee työskentelemään ja näyttelemään tilassa, jossa hahmon on oikeasti tarkoitus olla. Ensinnäkin tuntee olevansa aidosti osa sitä ja myös maailmaa, jonka yleisö näkee. Kun hiukset ovat täynnä pölyä ja ilmassa lentelee asioita, kasvot reagoivat muutoksiin. Se vaikuttaa aivan kaikkeen, ja erilaisissa tiloissa, huoneissa ja New Yorkin maisemissa oleminen saa oikeasti samastumaan esittämäänsä hahmoon.
Kuvat ja haastattelut: Walt Disney Studios Motion Pictures Finland. Toimittanut Jouni Vikman.
Lue myös: Tilaa Episodin uutiskirje ja tiedät mitä katsoa! Nappaa katseluvinkit suoraan sähköpostiin tästä.