Yksi Leijonakuninkaan ikimuistoisimmista kohtauksista on gnuuantilooppien rynnistys, jonka jalkoihin pieni Simba jää Mufasan tiputtua kuolemaansa. Mutta tiesitkö, että tämä yksi lyhyt kohtaus oli tekijöilleen rynnistyksen sijaan varsinainen maratoni?
1990-luvun alkupuolella satojen ryntäilevien gnuuantilooppien ei ollut mikään yksinkertainen tehtävä. Sydämen tykytyksiä aiheuttava kohtaus kestää vain kahdesta kolmeen minuuttia, mutta sen tekeminen vaati Disneyn tietokonevelhoilta ja animaattoreilta kolme vuotta.
Vastuun ikonisesti kohtauksesta sai viisi animaattoria sekä teknistä asiantuntijaa, jotka tutkivat eläviä gnuuantilooppeja simuloidakseen näiden liikkeitä ja lauman paniikkia. Luodakseen kohtauksen, tietokoneanimaatio-osaston täytyi luoda uusi tietokone-ohjelma, joka pystyi tuottamaan satoja gnuuantilooppeja, jotka juoksivat täysin itsenäisesti törmäilemättä toisiinsa.
Kohtauksessa yhdistettiin perinteistä käsinpiirrettyä animaatiota sekä uusinta uutta edustavaa tietokoneanimaatiota, joka teki eläinten ryntäilystä, loikista, laukasta ja pään liikkeistä mahdollisimman realistisia. Ohjelmaan kuului törmäyksenestoprotokolla – kuin virtuaalinen paimentaja, joka salli eläinten liikkua dynaamisesti läpi kivisen solan.
Tällainen vuosien työn vaatinut paneutuminen lienee yksi syy, minkä takia Leijonakuningas on yksi Disneyn rakastetuimpia elokuvia.
Lähde: Slash Film