Uusi Avatar-elokuva on täällä! James Cameron vie katsojat jälleen huikealle tripille Pandoraan

Tutkailimme mitä tuleman pitää, kun luvassa on yhä uusia na’vi-kansoja ja outoja olentoja.

Julkaistu:

Maailmanlaajuisten lippukassatulojen perusteella mitattuna vuonna 2009 ilmestynyt Avatar on edelleen kaikkien aikojen menestynein elokuva. Se on haalinut uusintaensi-iltoineen maailmalta tähän mennessä yli 2,9 miljardia dollaria. Se voitti Oscarin kuvauksestaan, efekteistään ja lavastuksestaan. Ehdolla se oli myös parhaan elokuvan, ohjauksen, leikkauksen, musiikin ja äänen kategorioissa.

Sen 13 vuotta myöhemmin vuonna 2022 myöhemmin ilmestynyt jatko-osa Avatar: The Way of Water oli myös menestys. Se keräsi maailman lippukassoilta yli 2,3 miljardin dollarin potin, mikä tekee siitä box office -taulukoissa maailman kolmanneksi menestyneimmäin elokuvan. Avatarien välissä on tällä hetkellä vain vuoden 2019 Avengers: Endgame lähes 2,8 miljardilla dollarillaan.

Taistelusta toiseen

Avatar: Fire and Ash käynnistyy pian The Way of Water -elokuvan tapahtuman jälkeen. Jake Sullyn (Sam Worthinton) perhe asuu metkayina-klaanin kanssa Pandoran kauniilla koralliriutoilla ja yrittää totutella ajatukseen elämästä ilman Neteyamia. Jake, Neytiri (Zoe Saldaña), Lo’ak (Britain Dalton), Tuk (Trinity Bliss), Spider (Jack Champion) ja Kiri (Sigourney Weaver) yrittävät kukin käsitellä surua omalla tavallaaan.

Sullyjen verivihollisen, na’vi-kropassa nyt elävän julman Quaritch-ihmissotilaan (Stephen Lang) poika Spider on sopeutunut elämään riuttaheimon kanssa, mutta Sullyt ovat huolissaan hänen turvallisuutensa puolesta. He sopivat, että taivaalla ilma-aluksillaan purjehtiva vaeltavien kauppiaiden rauhanomainen tlalim-klaani kuljettaa Spiderin Jaken ja Neytirin omatikaya-klaanin tukikohtaan.

Lopulta koko perhe päättää lähteä matkaan, mutta se päättyy lyhyeen, kun heidän kimppuunsa hyökkää Oona Chaplinin esittämän hurjan Varangin johtama mangkwan-klaani, joka myös tuhkakansana tunnetaan. Heidän kulttuurinsa on kokenut dramaattisen muutoksen tulivuorenpurkauksen tuhottua heidän kotiseutunsa. He syyttävät Pandoran äitijumalatar Eywaa, jota muut na’vi-heimot palvovat ja palvelevat.

Toisaalla Pandoran luonnonvaroja kuolevan Maa-planeetan itsekkäisiin tarpeisiin himoitseva sotilaalinen RDA-yhtiö nuolee haavojaan Sullyjen ja metkayina-klaanin kanssa käydyn taistelun jälkeen. Se keräilee voimiaan, sillä vaikka taistelu hävittiinkin, sota ei ole lähelläkään loppua.

Virtuaalista mutta totta

Tekijätiimi lupaa sitä samaa, mitä aikaisempien Avatar-elokuvien katsojat ovat oppineet odottamaan James Cameronin elokuvalta: huimaa toimintaa, näyttävää spektaakkelia, ja unohtumattomia, mielikuvituksellisia olentoja. Samalla luvassa on myös tarina, jonka on tarkoitus koskettaa ja inspiroida. Cameron on kutonut tarinaa eri maailmojen ja kulttuurien yleismaailmallisista yhteneväisyyksistä ja perheen käsitteen samastuttavuudesta.

– Elokuvassa on taatusti jotain uutta ja tuoretta, Cameron lupaa. – Uskon, että se yllättää The Way of Waterin tapahtumien rehellisillä ja autenttisilla tunnepuolen seuraamuksillaan.

Cameron kuvaa kohtaukset virtuaalikameralla näyttelijöiden työskennellessä joko kuvausstudion lavalla tai massiivisessa vesitankissa, jossa taltioidaan vedenalaiset hetket. Näyttelijöiden kropassa ja varusteissa on täpliä ja kaksi heidän päähänsä kiinnitettyä teräväpiirtokameraa varmistaa, että suoritukset taltioituvat sataprosenttisesti digitaaliseen maailmaan.

Siihen liittyen Cameron haluaa tehdä yhden asian täysin selväksi.

– Avatar-elokuvat eivät ole ”tietokoneilla tehtyjä”, Cameron julistaa.

– Avatar-elokuvat on tehnyt joukko erittäin lahjakkaita ihmisiä, pääasiassa näyttelijöitä, jotka fyysisesti tekevät joka ikisen kohtauksen. Työskentelin näyttelijäryhmäni kanssa The Way of Waterissa ja Fire and Ashissa lähes puolitoista vuotta. Jokainen ilme, jokainen liike, jokainen tunteen ilmaus tulee heidän aidoista suorituksistaan.

– Kun ne on saatu tallennettua, taiteilijatiimimme puurtaa väsymättömästi herättääkseen niiden avulla elokuvan hahmot ja koko heitä ympäröivän maailman eloon.

Tuottaja Jon Landaun mielestä Cameron on liian vaatimaton.

– Jim kirjoitti Avatarin vuonna 1995. Ei silloin ollut teknologiaa, jolla olisimme voineet kertoa tarinan haluamallamme tavalla. Monet kuvittelevat minun puhvan 3D:stä, mutta siitä ei ole kyse. Kyse oli tunteikkaiden ja samastuttavien hahmojen luomisesta valkokankaalle tietokoneavusteisesti.

– Cameronin kaltaiselle ohjaajalle haaste oli kansoittaa Pandora samanlaisilla inhimillisillä hahmoilla kuin hänellä olisi perinteisessä elokuvassa näyttelijöiden kanssa. Tutkimme silloin liikkeenkaappaukseksi kutsuttua teknologiaa, joka oli lupaava, mutta se ei tallentanut tunteita. Kehitimme sitä tallentamaan ilmeitä samalla kun se tallentaa vartalon liikkeitä. Sitten muutimme sen virtuaalituotannoksi, jolla Jim näkee kädessään olevasta kamerasta edessään elokuvan hahmon, ei tätä näyttelevää henkilöä.

– Eikä tämä na’vi-olento tai muu hahmo seissyt paljaalla näyttämöllä vaan Pandoran uhkeassa maailmassa. Nyt se on elokuvantekijän näyttelijäkeskeisen prosessin työkalu. Mutta sitä ei silloin ollut, meidän oli se kehitettävä.

Spiderin paluu

Jack Champion esittää ihmiselämänsä taakseen jättäneen ja na’vi-avatterensa kroppaan kotiutuneen Jake Sullyn perheen adoptoimaa ihmislasta, Spideria. Hän joutuu hieman pinnistelemään, kun kysymme mitä tälle  kuuluu Fire and Ashin alussa.

Fire and Ashin kuvauksista on itse asiassa jo pari vuotta, joten täytyy pohtia hetki. Elokuva joka tapauksessa alkaa heti The Way of Waterin tapahtumien jälkeen, eli Sullyn perhe on juuri menettänyt Neteyamin. Kaikki surevat ja se on kuin hiljainen hetki taisteluiden keskellä, niin sanoakseni. Suuri yhteenotto, jossa perheen poika kuoli, on juuri päättynyt ja he yrittävät käsitellä tapahtunutta. Samalla he ymmärtävät, että sota ei ole ohi.

– Spider ja kaikki muut ovat asettuneet riuttaheimon pariin, mutta he tietävät etteivät he voi jäädä vaan heidän on muutettava. Heidän on koottava itsensä samalla, kun ihmiset jahtaavat heitä. Sitä kautta he kohtaavat tuhkaheimon ja joutuvat käytännössä ojasta allikkoon, Champion summaa uutuuden alkuasetelmaa.

The Way of Wateria varten näyttelijät joutuivat opettelemaan kaikenlaisia uusia taitoja erityisesti vedessä liikkumisen liittyen. Fire and Ash -elokuvaa varten ei enää treenattu erikseen.

– Kuvasimme kakkos- ja kolmososaa peräkkäin, tai oikeastaan yhtä aikaa, Champion paljastaa.

– Yhtenä päivänä saatoimme kuvata kohtauksen kakkoselokuvasta, seuraavana kolmannesta. Periaatteessa ennen elokuvia oli kolme tai neljä kuukautta koulutusta. Tosin minun tapauksessani vain kuukausi, koska minut kiinnitettiin myöhemmin kuin muut. Siinä oli kaikkea vapaasukelluksesta hengityksen pidättelyyn ja veitsitappeluihin, jousen ja nuolen käsittelyyn ja parkouriin. Se kaikki tavallaan kattoi myös kolmosen ihan luonnostaan.

On pakko kysyä, nähdäänkö myös uutuudessa palosammutin toimintaa, sillä edellisessä elokuvassa Spider hyödynsi vekotinta pariinkin otteeseen toimintakohtauksissa.

– Tuo kuulostaa niin hauskalta, että en halua kieltää moisia huhuja Champion nauraa.

Vaikka Spider elää Sullyjen luona, hänen biologinen isänsä on saagan pääpahis Quaritch. Champion lupaa, että isä-poika-suhteeseen palataan uutuudessakin.

– Ehdottomasti! Fire and Ash sukeltaa hyvin syvälle siihen. Eikä pelkästään siihen vaan myös Jaken ja Quaritchin suhteeseen ja yleensä Quaritchin linkkiin na’vi-kansaan. Tässä elokuvassa Spider kuitenkin viettää paljon enemmän aikaan Sullyn perheen kanssa. Pidän siitä, että näemme enemmän siitä perheyhteydestä, kun The Way of Waterissa Spider joutuu hyvin varhain Quaritchin vangiksi, Champion paljastaa.

Nuorna vitsa väännettävä

The Way of Waterin yhteydessä Cameron puhui paljon Spiderin roolituksesta. Mutta kertoiko hän Championille, miksi päätyi valitsemaan hänet?

– Hän taisi sanoa jotain siihen suuntaan, että parillakin kandidaatilla oli sopivaa itsevarmuutta roolia ajatellen, mutta hän piti hahmoon koe-esiintymisissä tuomastani tunnepuolesta, Champion muistelee.

– Siitä kerroksellisuudesta, joka tulee halusta olla osa na’vi-kansaa vaikka kuuluu myös ihmisiin. Mutkikkuudesta, joka syntyy suhteesta hänen omaan isäänsä ja kasvatti-isäänsä Jakeen. Luulen, että hän näki minussa kyvyn esittää sellaista Spideria.

Edellä puhuttiin James Cameronista ja hänen käyttämästään kuvausteknologiasta. Miten esiteini-ikäinen lapsi pystyi keskittymään esittämään hahmoa sen keskellä?

– Sain roolin niin nuorena, että minulla oli aikaa opetella kuvittelemaan tapahtumat. Muutenkin mielikuvitukseni laukkasi 12-vuotiaana valtoimenaan. Annoin sen viedä niillä valtavilla kuvauspaikkarakennelmilla. Veden alla seikkaileminen tuntui pääasiassa leikkimiseltä. 

Mielikuvitus taatusti helpotti green screenien kanssa työskentelyä.

– Ehdottomasti. Toisaalta olin niin nuori, etten tiennyt muutakaan tapaa tehdä elokuvaa. Kun on L.A:ssa valtavassa tyhjässä tilassa yllään tiukat kokovartalotrikoot täynnä täpliä, oli todellakin kuviteltava olevansa ihminen viidakossa kaukana avaruudessa. Se haastoi kokeilemaan, kuinka pitkälle oma mielikuvitus pystyi venymään.

Yksi Avatarin teemoista on luonnonvarojen riisto, mutta Champion näkee siinä muutakin.

– Toki siinä on kyse riiston sekä maailman rakastamisen ja siitä huolehtimisen vastakkainajattelua. Siinä on myös kyse perheestä, oli se sitten biologinen tai itse valittu. Siitä, ettei pelkää tutkia maailmaa ja tutustua muihin kulttuureihin, nähdä kauneutta muissa ihmisissä. Siinä on paljon hienovaraisia teemoja.

Lue arvio tästä: Jostain kumman syystä Fire and Ash kertaa The Way of Waterin tarinan

Nyt Champion on parikymppinen nuori näyttelijä, mutta hän ei usko, että tekisi mitään toisella tavalla.

– En tiedä. En usko. Ei minulla juurikaan tule mieleen mitään mitä katuisin. Se on joka tapauksessa niin iso osa sitä, kuka olen nyt, enkä haluaisi muuttaa sitä. On uskomatonta, että on saanut viettää lapsuuttaan ja teinivuosiaan kuvauspaikalla kasvaen.

Hän on nyttemmin myös päässyt kokemaan ”tavallista” elokuvantekemistä. Way of Waterin jälkeen hän teki kuudennen Scream-elokuvan.

– Kaikki oli aivan erilaista! Avatar on niin oma juttunsa isoista studioympäristöistä liikkeenkaappaustäpliin. Kun kävelin Scream VI:n kuvauspaikalle, ajattelin että tältäkö oikea elokuvastudio näyttää. Siellä oli klassisesti ihan oikeat lavasteet, joiden edessä oli pari kameraa ja yläpuolella valotelineet. Hyvin perinteistä. Olin olevinani niin kokenut tekijä ja sitten tajusin, että en tiennyt mitään tästä erilaisesta elokuvantekemisestä, Champien hykertelee.

Hahmo kaiken keskiössä?

Huolimatta kaikesta teknologiasta ja kokeneista näyttelijäkollegoista Champion ei muistele kuvauksia vakavina ja tiukkoina paikkoina.

– Se oli itse asiassa mielenkiintoista, sillä meillä oli hauskaa ja nauroimme paljon. Mutta heti kun Jim sanoi: ”Action!”, olimme täysin vakavissamme ja siinä hetkessä oli kyse elämästä ja kuolemasta. Ympärilläni oli valtavasti loistavia näyttelijöitä, Sigourney, Zoe, Sam, Stephen. He olivat hahmoissaan sormia napsauttamalla ja heidän keskellään oli helppo sukeltaa Spideriksi. Mutta olin myös lapsi ja tykkäsin pelleillä, joten muuten meillä oli tosi hauskaa.

Surun ja tuhon keskellä Britain Dalton ja Bailey Bass löytävät myös syytä hymyyn.

– He olivat loistavia roolimalleja minulle ja muille nuorille näyttelijöille. Action- ja Cut-komentojen välillä he olivat hahmonsa. Niiden ulkopuolella he olivat rentoja ja omat itsensä ja juttelivat Jimin tai kenen tahansa muun kanssa omista muistiinpanoista tai ihan mistä vaan, Champion muistelee.

Avatar-elokuville tyypillisesti myös Fire and Ashissa kohdataan uusia hahmoja ja olentoja. Championilla on selvä suosikki niiden joukossa.

– Rakastin ilmakansaa ja heidän isoa ilmalaivaansa, jota kontrolloi valtava medusamainen olento. Älä vain kysy sen nimeä, minulla ei ole hajuakaan. Koko heidän kulttuurinsa oli mahtava. Se olisi minun heimoni, jos olisi pakko valita.

Hänellä on mielessä myös suosikkikohtaus, josta hän ei voi kertoa paljon etukäteen.

– On sellainen pitempi jakso, jossa minä ja muut lapset pakenemme tuhkakansalta. Sen kokonaisuuden kuvaaminen vei valtavasti aikaa, siihen liittyi paljon vettä, parkouria maalla ja niin edelleen. Se oli tosi rankkaa, mutta nyt kun olen nähnyt pätkiä siitä, se näyttää todella hienolta.

Avatar-nörtti voi helposti uskoa, että Spiderilla on isokin rooli Avatar-elokuvien tulevaisuudessa. Onhan hän linkki ihmisten ja na’vien välillä ja rakastaa Pandoraa. Yllättäen Champion ei täysin torppaa teoriaa.

– Minulle on kyllä paljastettu… jotain, joka kantaa ehkä pitkällekin tulevaisuuteen. Toivon tosiaan, että pääsemme tekemään neljännen ja viidennen osan, sillä se on niin hullua, että minunkin on vaikea mieltää sitä.

Virallisesti Avatar 4 ja 5 eivät siis vielä ole tuotannossa.

– Me kaikki toivomme, että ne tehdään, mutta nyt odotellaan reaktiota kolmoseen ja katsotaan miten palikat asettuvat, Champion kertoo.

Häntä ei huolestuta, että palaaminen hahmoon mahdollisesti parin vuoden tauon jälkeen osoittautuisi vaikeaksi.

– Ei huolestuta tippaakaan, en halua mitään enempää kuin päästä taas Spiderin rooliin! Olen niin sanotusti kasvanut hahmon kanssa.

Fire and Ash kestää selvästi yli kolme tuntia. Olisiko Championilla vielä käytännön vinkkiä sitä katsomaan aikoville? Ja heitä on todennäköisesti paljon.

– Itse rakastan toimintakohtauksia, joten henkilökohtaisesti neuvoisin ajoittamaan vessakäynnit niiden väliin. Ehkä kannattaa myös rajoittaa nesteiden juomista, Champion nauraa.

Kuvat ja haastattelut: 20th Century Studios. Toimittanut Jouni Vikman.