Netflix on jälleen kerran ylittänyt markkinoiden odotukset ja kasvattanut tilaajamääräänsä.
Lokakuussa julkaistiin tiedote, jonka mukaan Netflix oli saanut peräti 5,1 miljoonaa uutta tilaajaa ja nostanut tilaajien kokonaismäärän lähes 283 miljoonaan. Lukemat vahvistavat Netflixin asemaa maailman suurimpana suoratoistopalveluna.
Tilaajamäärän kasvu on tietenkin yhtiölle loistava uutinen, mutta se ei kerro kaikkea. Netflix on liikeyritys, jonka tavoitteena on tuottaa voittoa. Sen takia Netflix ei välttämättä jatkossa enää keskity uusien tilaajien hankintaan vaan pikemminkin kannattavuuteen ja katsojien sitouttamiseen. Tilaajamäärä ei voi kasvaa loputtomiin, joten suuntaus on ymmärrettävä. Todennäköisesti kasvu tasaantuu lähitulevaisuudessa.
Uusista tuulista kertoo se, että Netflix on päättänyt lopettaa tilaajamäärien raportoimisen kokonaan vuoden 2025 alusta. Tässä tilanteessa on parempi keskittyä kassavirtaan ja osakekohtaisiin tuloksiin.
Yhtiölle on nyt tärkeää sitouttaa tilaajia. Keskimääräinen Netflix-käyttäjä katsoo palvelua keskimäärin kaksi tuntia päivässä. Erityisen tärkeää katsojien sitouttaminen on mainosrahoitteisessa tilausvaihtoehdossa, jota Suomessa vielä ei ole julkaistu. Luultavasti sellainen on kuitenkin meillekin tulossa, sillä useat kilpailijat, kuten Disney Plus, Viaplay ja SkyShowtime ovat siinä jo Netflixiä edellä.
Hintoihin on jo tullut korotuksia useilla Netflixin markkina-alueilla, myös Suomessa. Standard-paketti maksaa nyt 13,99 euroa. Hintojen korottamisstrategia voi johtaa parempaan taloudelliseen tulokseen, mutta siinä on riskinsä. Tilaajat eivät hinnankorotuksista luonnollisesti pidä, ja monet ovat jo ilmaisseet närkästyksensä sosiaalisessa mediassa. Joidenkin mielestä Netflix näyttää jo nyt liian ahneelta.
Jos vastareaktiot eskaloituvat, yhä useammat siirtyvät edullisempiin vaihtoehtoihin, joita on useita tarjolla. Siksi Netflixin kannattaisi muistaa oma vanha iskulauseensa: ”Sisältö on kuningas.” Netflixin menestyksen taustalla on aina ollut monipuolinen ja laaja sisältö. Kolmannella vuosineljänneksellä Netflix toi takaisin suosittuja sarjoja, kuten Emily in Paris ja Cobra Kai. Tälle vuodelle on vielä paukkuja jäljellä, kun huippusuositun korealaissarjan Squid Gamen toinen kausi alkaa joulukuussa. Kilpailu tilaajista on kuitenkin entistä kovempaa.
Jussi Huhtala
Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä.
Sarjan edellinen kolumni:
Kokeeko dvd ja blu-ray uuden nousun? Merkkejä siitä on ilmassa, mutta mikä tahansa tallenne ei enää riitä