Toimintakomedian tarina käynnistyy lumipalloefektin tavoin, kun tubettaja Santtu (Santeri Hänninen) joutuu puhelinvarkauden uhriksi. Puhelimessa on arkaluontoista materiaalia, jonka julkaisu saattaisi hänet ja somekollegat Niko (Niko Meuronen) sekä Weksi (Henry Weckström) ”canceloiduiksi”. Seurauksena olisi urien tuhoutuminen ja merkittävän yhteistyösopimuksen vesittyminen.
Meuronen ja Hänninen tunnetaan laajalti vuonna 2015 perustamastaan NikojaSanttu Youtube-tilistä, jolla on yli 400 000 tilaajaa. Weckström puolestaan on noussut vastaavaan suosioon TikTokissa ja on siirtynyt myöhemmin myös tubettamaan. Kolmikolla on vahva vaikutusvalta oman alansa kentällä, mikä vetää varmasti uskolliset fanit teattereihin – ja hyvä niin.
Cäncelöinnillä viitataan ilmiöön, jossa henkilö menettää yleisön tuen joutuessaan toimintansa myötä kielteiseen valoon. Cancel ottaa tähän teemaan kantaa kliseisen toimintakomedian keinoin, muttei lähde ilmiötä sen enempää selittelemään.
Elokuvan konsepti on kiinnostava, mutta lopputulos jää sekavaksi kokonaisuudeksi täynnä faneille tuttuja kasvoja irrallisissa sivujuonissa. Tubettajien näyttelytaidot ovat paikoin kankeita, eivätkä hahmojen toiminnan motiivit vakuuta katsojaa. Poikkeuksena kuitenkin esimerkiksi sivuroolissaan loistava Helmi Kantola, joka tuo rauhoittavaa läsnäoloa muuten nopearytmiseen teokseen.
Käsikirjoitus nojaa vahvasti sosiaalisen median sisäpiirivitseihin ja viittauksiin, jotka avautuvat lähinnä vain kenttää seuranneille sekä meemikulttuurin altaassa kahlanneille. Tämä on samalla sen suurin ongelma. Satunnaiselle katsojalle elokuva näyttäytyy sarjana erinäisiä omituisia hetkiä, joille tulisi osata nauraa. Huumori ei kuitenkaan muutamia hymähdyksiä ja yllättäviä sattumuksia lukuun ottamatta oikein kanna.
On kuitenkin sanottava, että Cancelin vahvuudet nojaavat siinä, että se tuntee sisältönsä. Vaikkei se välttämättä ole kaikkein hallituin tai hauskin kokonaisuus, se keksii jatkuvalla syötteellä tapoja esitellä vallitsevaa suomalaista somekulttuuria erikoisista kulmista.
Elokuva jättäneekin jälkensä historiaan yhtenä ensimmäisistä suomalaiseen internet- ja meemikulttuuriin keskittyvistä, suurempaan valkokangaslevitykseen päässeistä teoksista. Nykyisessä kotimaisen elokuva-alan epävarmassa tilanteessa vastaavien tapausten merkitys korostuu.
Nea Pietiläinen
Cancel -elokuvan traileri
