Sellaisista tietokoneanimaation menestystarinoista kuten Shrek, Madagascar, Kung Fu Panda ja Kuinka koulutat lohikäärmeesi jatko-osineen sekä monista monista muista animaatiohiteistä vastannut DreamWorks Animation -studio on ilmoittanut, että se ulkoistaa animaatiotuotantonsa. Näillä näkymin Villi robotti jää sen viimeiseksi studion sisällä tuotetuksi elokuvaksi. Oli studion tulevaisuus millainen tahansa, ainakin se päättää yhden aikakautensa huikean hienolla mestariteoksella.
Robottikuljetuksen rymähdettyä mereen ROZZUM 7134 huomaa käynnistyessään olevansa villieläinten kansoittamalla saarella. Koska ”Roz” ohjelmointinsa mukaisesti tarvitsee tehtävän, on sen opittava ymmärtämään eläimiä, ja niin siitä hiljalleen tulee osa saaren faunan elämää. Erityisesti sen lähipiiriksi muodostuu Brightbill, pahnanpohjimmainen hanhenpoika, sekä eräänlainen luonto-opas, kettuluikuri Fink.
Ihmisten palvelukseen suunniteltu Roz ryhtyy projektinomaisesti kuljettamaan Brightbilliä läpi oleellisten kehitysasteiden yleensä hengissäpysymisestä uimaan oppimisen kautta aina lentotaitoon asti. Viimeisin kun olisi välttämätön selviytymisen kannalta, koska edessä on vaativa muuttovaellus. On helppo ennakoida, mihin moinen johtaa, sillä itse kunkin hahmon on pohdittava, missä määrin niiden ”ohjelmointi” määrittää niitä yksilöinä.
Villin robotin tarina ei siis ole uuden uusi, ja väistämätön loppuselvittely on lopulta turhankin pikainen, toiminnallinen ja aavistuksen perustelematon. Tarinan tuttuudella ei kuitenkaan ole niinkään väliä, kun se on kerrottu niin raikkaalla, hauskalla ja koskettavalla tavalla. Väliä ei oikeastaan ole silläkään, että saaren ulkopuolinen tulevaisuuden ihmismaailma jää hahmottomaksi, sillä Rozin toilailuja ja kanssakäymisiä saaren eläinten kanssa seuraisi vaikka kuinka pitkään. Loputon määrä herkullisia hahmoja jaksaa yllättää ja naurattaa.
Oma lukunsa on Villin robotin huikean kaunis ulkoasu. Aikaisemminkin visuaalisesti hienoja animaatioita ja sisällöltään kaihoisan kauniita perhetarinoita kuten Lilo & Stitch ja Näin koulutat lohikäärmeesi ohjannut ja käsikirjoittanut Chris Sanders on kuvaillut tavoitelleensa ”Claude Monet’n henkiin herättämää Hayao Miyazakin metsää”. Siinä hän on onnistunut. Mieleen nousevat myös DK ja Hugh Welchmanin upea Loving Vincent ja tuore Talonpoikia, jotka koostuvat kiehtovasti öljymaalauksista.
Jouni Vikman