Tässä on maailman parhaiden elokuvien Top 10 – oikeasti!

Episodin kymmenvuotisjuhlien kunniaksi pyysimme lehden toimittajia ja avustajia listaamaan omat suosikkielokuvansa. Tarkoitus ei ollut kirjata ylös ”maailman parhaita elokuvia” vaan elokuvia, jotka ovat kolahtaneet henkilökohtaisesti. Eli elokuvat, jotka osuvat hyllystä näppeihin yhä uudelleen ja uudelleen, vaikka vieressä olisi läjä avaamattomia levyjä.

Makujen kirjo osoittautui laajaksi, sillä 25 listalta löytyi peräti 190 eri nimikettä. Perusteluista voi päätellä, että lapsena ja nuorena koetut elämykset ovat voimakkaimmillaan ja taide vaikuttaa vahvemmin kuin myöhemmällä iällä. Usein jokin tietty elokuva mainittiin alaan kohdistuvan rakkauden käynnistäjänä. Pitkään näytti siltä, että kymppikärkeä olisi mahdoton saada aikaiseksi, mutta hiljalleen alkoi löytyä myös nimikkeitä, jotka toistuivat useammalla listalla. Muutamaan otteeseen vaadittiin ankaraa ohjausta, kun sääntöjä yritettiin kiertää nimeämällä yksittäisten nimikkeiden sijaan kokonaisia saagoja.

Ymmärrettävästi kärkeen nousivat yleisesti tunnetummat nimikkeet, mutta ero ”virallisiin”, maailman parhaiksi julistettujen elokuvien listoihin oli silti selkeä. Näyttää siltä, että vaikka vaikeitakaan teoksia ei toimituksessa kaihdeta, on elokuvan oltava hyvä JA viihdyttävä, jotta se pääsisi suureen suosioon.

Koska Top 10 -listalle mahtui ainoastaan murto-osa ehdokkaista, julkistamme lisää suosikkielokuvia joulukuun alussa alkavassa joulukalenterissa. Mutta nyt: toimituksen parhaat elokuvat Top 10.

Jouni Vikman

10. Terminator – Tuhoaja (1984)

Terminator (1984) 0

”Toimintaa ja scifiä yhdistettynä James Cameronin upeaan ohjaustyöhön. Arnold Schwarzeneggerin tönkkö olemus ilmentää tappavaa kyborgia paremmin kuin mikään nykyajan cgi-vastine.”

Schwarzeneggerillä oli jo takanaan yksi hitti, vuoden 1981 Conan Barbaari, mutta vasta Terminator – Tuhoaja vakiinnutti hänen asemansa vetonaulana. Tieteistoiminnasta ei odotettu hittiä – jenkkilevittäjä ei edes halunnut näyttää sitä etukäteen lehdistölle – mutta sekä yleisö että kriitikot ihastuivat tarinaan, jossa koneet lähettävät tappajarobotin menneisyyteen tuhoamaan ihmisten pelastajan ennen kuin tämä on syntynytkään.

Terminator sinkautti samalla myös James Cameronin Hollywoodin eturivin elokuvantekijäksi – ja oli ensimmäinen elokuva, jossa Schwarzenegger käytti tavaramerkikseen muodostuvaa ”I’ll Be Back” -letkausta.

9. Kummisetä osa II (1974)

godfather_part_ii_xlg

”Gangsterielokuvan monumentaalisinta saavutusta ei voi katsoa irrallaan ykkösosasta, mutta se avartaa edeltäjänsä perhedraaman historialliseksi ja yhteiskunnalliseksi panoraamaksi, jolla ei ole vertaista amerikkalaisen elokuvan historiassa.”

Niin Terminaattori kuin mafioso-kummisetä olisivat listalla huomattavasti korkeammalla, jos olisi laskettu yhteen elokuvasarjojen osien ääniä. Kummisetä rikkoi lippukassaennätyksiä ja nousi vuoden 1972 suurimmaksi menestykseksi. Sekin toistui episodilaisten listoilla, mutta nimenomaan Kummisetä osa II oli elokuva, joka tarinaa ajallisesti molempiin suuntiin laajentamalla täydensi sen järisyttäväksi saagaksi.

Yksi tekijä Osa II:n onnistumisen takana lienee se, että ensimmäisen Kummisedän menestys takasi Francis Ford Coppolalle vapaat kädet elokuvan tuotannossa. Hän ei alunperin halunnut ohjata jatko-osaa ykkösen raskaudesta johtuen.

8. Ilmestyskirja. Nyt. (1979)

ApocalypseNow-MoviePoster

”Vavahduttava kuvaus ihmisyyden murenemisesta.”

Kummisetien jälkeen Francis Ford Coppola sai tehdä käytännössä mitä halusi, ja hän valitsi pitkään hautomansa sotaprojektin. Kuvaukset ja varsinkin niiden aikaan koetut vastoinkäymiset muodostuivat legendaarisiksi. ”Meillä oli käytettävissämme liikaa rahaa, liikaa kalustoa ja pikku hiljaa menetimme järkemme”, Coppola itse kommentoi vuonna 1979 Cannesissa, jossa Ilmestyskirja. Nyt. sai ensi-iltansa vielä keskeneräisenä.

Coppola näki John Miliusin käsikirjoituksen sekä komediallisena että pelottavana psykologisena kauhutarinana. Lopputulos oli psykedelinen mutta eeppinen sotaelokuva, joka herätti erimielisyyttä siitä, oliko se sotaa ihannoiva vai sitä vastaan.

7. Casablanca (1942)

casablanca

Ingrid Bergmanin repliikissä ”Meillä on aina Pariisi” kiteytyy kaikki se, mikä on ihmisessä hyvää”, todettiin Episodin 8/2011 Top 10 -listalla.

Käsikirjoittaja vaihtui useampaan otteeseen, eikä käsikirjoitus ollut valmis, kun kuvaukset alkoivat, sensuuri puuttui siihen, aikataulua kiristettiin liittoutuneiden sotamenestyksen hyödyntämiseksi eikä miespääosan esittäjä ollut aikaisemmin näytellyt romanttista pääroolia. Casablancan tekijät olivat Warner Bros. -studion kärkikaartia, mutta kukaan ei odottanut sille kummoisempaa menestystä.

Casablanca sai kohtuullisen vastaanoton jo ensi-iltansa tiimoilla – vuosi julkaisunsa jälkeen se voitti kolme Oscaria, mukaanlukien paras elokuva – mutta sen varsinainen menestys on kasvanut vuosien myötä. Roger Ebert vertasi sitä Citizen Kaneen todeten, että vaikka Citizen Kane on ehkä elokuvallisesti hienompi, Casablanca on rakastetumpi.

6. 2001: Avaruusseikkailu (1968)

2001_poster_a

Skeptisesti ihmisiin – varsinkin vallanpitäjiin – suhtautuneen Tohtori Outolempi -komedian tuotannon aikana Stanley Kubrick kiinnostui maapallon ulkopuolisen elämän mahdollisuudesta. Hän käytti viisi vuotta seuraavan projektinsa kehittelyyn tieteiskirjailija Arthur C. Clarken kanssa. Lopputulos on eeppinen kaleidoskooppi, joka edellä mainitun teeman lisäksi käsitteli evoluutiota, tekoälyä ja ihmisen suhdetta maailmankaikkeuteen – kaikki tuo näyttävän, uutta teknologiaa edellyttäneen jännittävän avaruusseikkailun kehyksenä.

2001: Avaruusseikkailu sai ristiriitaisen vastaanoton, mutta nousi hiljalleen kulttisuosion kautta yleismaailmalliseen arvostukseen. Muutaman vuoden viiveellä siitä tuli itse asiassa julkaisuvuotensa menestynein elokuva.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Vastaamalla näet muiden vastaukset.