Niin outoa kuin se onkin, huumori ei aina ole hauskaa. Esimerkiksi vallitsevien olosuhteiden pilkaksi tarkoitetut satiirit lasketaan komediaksi, mutta ne voivat naurattamisen sijaan ahdistaa. Samalla ahdistavat tapahtumat voivat muodostua niin absurdeiksi, että ei niille voi kuin nauraa.
Volver – Paluu (2006)
Espanjalainen Pedro Almodóvar on tehnyt elokuvia jo 45 vuotta, ja 2000-luvullakin hän on tehnyt kymmenen yleensä hyvin vastaanotettua ja palkintoja kerännyttä elokuvaa. On ehkä hieman yllättävää, että rannalle jäivät sellaiset työt kuin Puhu hänelle, Huono kasvatus ja Kärsimys ja kunnia ja kalenterimme 2000-luvun parhaimmistoon nousi Volver.
Kahden sisaruksen ja heidän pienten perheittensä elämä menee sekaisin, kun läheisiä kuolee ja heidän äitinsä palaa kuolleista kummittelemaan. Kuolema, seksi, väkivalta, omapäiset (nais)persoonat ja kimurantit ihmissuhteet, jep, Volver raksii kaikki oleelliset Almodóvar-ruudut. Ehkä elokuvan nousu listalle ei niin ihmeellistä olekaan. Kuten perusteluissa todettiin: ”Sekoelmavyyhti, jossa murha sitoo yhteen äidit, tyttäret ja odottamattomat olosuhteet jopa haudan takaa musiikin soidessa, on kestävintä Almodóvaria tähän saakka.”
The Art of Self-Defense (2019)
Jesse Eisenberg on Casey, arka ja kömpelö paperinpyörittäjä, joka väkivallan uhriksi jouduttuaan päätyy karatesalille. Hän saa sen opeista uutta itseluottamusta, mutta mitä kulttimaisemmaksi outo oppipaikka osoittautuu, sitä arveluttavammaksi muuttuu myös Caseyn miehistyminen.
Elokuvan puolestapuhuja summaa elokuvan mainiosti: ”Riley Stearnsin ohjaama kamppailulajielokuva on pikimusta komedia toksisesta maskuliinisuudesta, ja se on nerokkuudessaan yksi kaikkien aikojen parhaista komedioista. Jesse Eisenbergin esittämän ressukkapäähenkilön koettelemuksia seuraa suu ammollaan, kun mies uppoutuu aina vain syvemmälle senseinsä sairaaseen maailmaan.”
A Serious Man (2009)
On mustaa huumoria ja sitten on tragikomediaa. Jälkimmäiseen kuuluu ehdottomasti Joel ja Ethan Coenin – jotka nyt myös nousevat kaksi elokuvaa kalenteriin saaneiden ohjaajien joukkoon – versio Raamatun Jobin kirjasta. No, eihän oikeasti kyseessä ole sen filmatisointi, mutta Coenin elokuva kertoo juutalaismiehestä, jonka perhe, ura ja yleensä elämä alkaa kiihtyvään tahtiin murentua tavalla, joka saa hänet kyseenalaistamaan uskonsa.
A Serious Man kuuluu melkein sarjaan ”ei saisi nauraa”, mutta tilanteet, joihin Michael Stuhlbargin esittämä Larry joutuu, ovat yhtä aikaa tunnistettavia että absurdeja. Jälkimmäisiin kuuluvat myös kohtaamiset uskonoppineiden kanssa, joilta Larry hakee tukea ja turvaa. Lopputulos on Coeneille tyypillisen hallittu hillittömyys, yhtä aikaa masentava ja hiljaa hihityttävä syöksykierre.
Don’t Look Up (2021)
Adam McKay on tehnyt sellaisia outoja ja/mutta ylistettyjä komedioita kuin Uutisankkuri: Ron Burgundyn legenda, Katastrofikytät ja jopa Oscar-ehdokkuuden tuonut The Big Short. Jostain kumman syystä Don’t Look Up ei saanut yhtä hyvää vastaanottoa, vaikka käytännössä se on kuin The Big Short: huikean tähtikaartin kanavoima satiiri maailmaamme pilaavista yhteiskunnallisista rakenteista.
Tähtitieteilijät havaitsevat sukupuuttotason komeetan olevan matkalla kohti Maata. He tiedottavat asiasta Yhdysvaltojen johtajia, mutta näille on enemmän merkitystä sillä, miten moinen vaikuttaa kannatuslukuihin. Tieteilijät pääsevät suosittuun tv-ohjelmaan julistamaan tietoaan kaikelle kansalle, mutta koska elämme maailmassa, jossa tärkeintä on miltä asiat näyttävät, liian vakava tiedemies leimataan hölmöksi, mutta toinen sentään näyttää hyvältä.
Don’t Look Up käyttää komeettaa symbolina niin ilmastonmuutokselle kuin mille tahansa elintärkeälle asialle, jota tuntuu olevan mahdoton saada kenenkään ykkösprioriteetiksi, jos se tarkoittaa epämiellyttävien päätösten tekemistä. Näin todettiin toimituksen perusteluissa: ”Pelottavan ajankohtainen Don’t Look Up jakaa mielipiteitä, mutta on todellisuudessa viiltävä satiiri, jonka pitäisi avata katsojien silmät. Kyseessä on ehdottomasti komediaohjaajana tutuksi tulleen Adam McKayn paras elokuva ja yksi viime vuosien ahdistavimmista pätkistä.”
Huomenna tulee ensi-iltaan uusi Avatar, ja sen huomaa myös päivän joulukalenteriluukustamme!