Iron Skyn markkinointikoneisto on maailman suurin – vaikkei ole rahaa

5.4.2012 16:56

Iron Skyn merkittävin ero perinteisen elokuvan rinnalla on sen avoin tuotantotapa. Koko projektin ajan tekijät ovat pitäneet konseptin faneihin yhteyttä erilaisin viestimin, blogein ja ideapajoin. Innokkaimmat etäavustajat ovat päässeet ideoimaan muun muassa roolihahmojen nimiä ja avaruusalusten 3D-malleja.

– Selkeä esimerkki fanituotannosta elokuvaan on Kuun todellinen raaka-aine helium-3, josta emme olleet tietoisia. Keskustelualueet olivat hyviä ponnahduslautoja ideoille. Pystyi heittämään pohdittavaksi esimerkiksi, miten realistisesti natsit pystyisivät elämään Kuussa. ”Ruoaksi löytyy levää” ja ”vettäkin on Kuussa”, Vuorensola kertoo yhteistyön tuloksista.
Yleisön osallistaminen keskeneräiseen projektiin oli muutenkin hyödyllistä. Sosiaalinen media tarjosi hyvää ja halpaa mainosta. Myöhemmin projektista kiinnostuneet saattaisivat tukea elokuvaa jopa rahallisesti. Faneilla oli mahdollisuus joko sijoittaa elokuvaan suoraan tai ostaa pienemmillä summilla oheistuotteita, kuten elokuvan ensimmäiset minuutit nähtäväksi ennakkoon.

Iron Skyn tuottaja Tero Kaukomaa tiivistää yleisön innokkuuden osuvasti:

– Meillä on maailman suurin markkinointikoneisto, vaikka ei ole rahaa, Kaukomaa kiittelee faneja.

– Elokuva oli pahasti vaiheessa koko ajan ja resursseista pulaa, mutta Iron Skyn näkyvyys ei silti laantunut. Koska elokuvanteko oli jatkuvasti läsnä, kaikkialla mukana, koin sosiaalisen median luontevaksi päivittäiseksi tavaksi. En haluaisi, enkä osaisi tehdä elokuvaa ilman. On hauskaa keskustella asioista, joista itsekin on innostunut. Ainakin paljon hauskempaa kuin kuvauspaikalla kykkiminen, ohjaaja Timo Vuorensola sanoo.

Jani Svensk

Lisää luettavaa