Katastrofi avaruudessa – 3D-elokuvan kuvausprosessi oli painajainen

Dramaattinen tieteistrilleri Gravity sai loistavan vastaanoton Toronton elokuvajuhlilla, ja sitä pidetään yhtenä vahvana Oscar-suosikkina. Näyttelijä Sandra Bullock ja elokuvantekijät ohjaaja Alfonso Cuarónin johdolla kertovat elokuvan hyytävästä visiosta, painajaismaisista kuvauksista ja upeasta lopputuloksesta.

Teksti: Johanna Juntunen, Toronto

Joutuminen oman onnensa nojaan äärettömässä avaruudessa karmii selkäpiitä jo pelkkänä ajatuksena. Gravityssa näin kuitenkin käy lääkintäupseeri Ryan Stonelle (Bullock) . Stone on ensimmäisellä sukkulalennollaan, jota johtaa veteraaniastronautti Matt Kowalsky (George Clooney). Näennäisen rutiininomainen avaruuskävely erikoislaitteiden asentamiseksi Hubblen teleskooppiin epäonnistuu. Sukkula tuhoutuu ja yhteys Maahan katkeaa. Stonella ja Kowalskylla on vain toisensa sekä nopeasti hupeneva happivarasto.

Kolminkertainen Oscar-ehdokas, ohjaaja Alfonso Cuarón (Ja äitiäs kans, Ihmisen pojat, Harry Potter ja Azkabanin vanki) aloittaa 3D-elokuvan 17 minuutin yhtäjaksoisella kohtauksella, joka on vaikuttavuudessaan vertaansa vailla.

– Halusin elokuvan tunnelman olevan kuin avaruusdokumentista, jossa kamera leijuu astronauttien ympärillä ennen kuin katastrofi yllättää. Yleensä, kun tämän kaltaisiin kohtauksiin tehdään koreografia, mukana ovat painovoima ja horisontti. Tässä tapauksessa ei ollut näennäisesti kumpaakaan, ei myöskään resistanssia, lisäksi kaikki on jatkuvassa liikkeessä. Suurin haaste oli suunnitella ja laskea tarkasti, että saimme tallennettua oikeat kuvakulmat kuten näyttelijöiden kasvot heidän jalkojensa sijaan, Cuarón kertoo Torontossa.

Bullock (Elämä pelissä, Odottamaton ehdotus) joutui kuvauksissa elämänsä pyöritykseen.

– Kokemus oli turhauttava, omituinen, yksinäinen, ja jouduin kaivautumaan syvälle mielikuvitukseeni pystyäkseni kuvittelemaan lopputuloksen. Kaipasin aurinkoa ja muita ihmisiä, sillä kuulin vain Alfonson äänen avaruuspuvun sisällä. Olen kuitenkin syvästi kiitollinen, että sain roolin elokuvassa, jollaista kukaan ei ole ennen yrittänyt tehdä, Bullock myöntää.

Cuarón teki elokuvaa neljä ja puoli vuotta. Ohjaaja harkitsi monia näyttelijöitä päärooliin, mutta löysi etsimänsä vasta, kun tapasi Bullockin.

– Minulle tuli selväksi, että ajattelimme elokuvasta samalla tavalla. Tajusin, että saisin Sandrasta älykkään yhteistyökumppanin. Harva näyttelijä pystyy työskentelemään näin pieniä yksityiskohtia ja millimetrin pikkutarkkuutta vaativalla tavalla ja saamaan kaiken näyttämään siltä kuin hän olisi avaruudessa. Sandran kurinalaisuus on pelottavaa, ohjaaja paljastaa ja epäilee sen johtuvan Bullockin saksalaisesta verenperinnöstä.

Inhimillisyys ja teknologia yhdistyvät elokuvassa niin hyvässä kuin pahassa.

– Teknologia auttoi suoritustani, sillä olin sidottuna kiinni pitkiä aikoja ja usein paniikissa. En voinut liikkua normaalisti, pystyin käyttämään vartalostani vain 30 prosenttia kaikissa kohtauksissa. Se on hyvin rajoittavaa, sillä olen tottunut turvautumaan vahvasti liikkumiseen näytellessäni, Bullock myöntää.

Cuarón ja kuvaaja Emmanuel Lubezki kehittivät uusia menetelmiä saadakseen kuvattua painottomuuden tunteen eli mikropainovoiman eri aspektit.

– Itse kuvausprosessi oli painajainen, koska teknologiaa painovoimattomassa tilassa kuvaamiseen ei ole olemassa. Meidän oli luotava uusia työkaluja ja oppia käyttämään niitä. Pitkien ottojen ongelmana oli, että näyttelijät joutuivat olemaan epämukavissa asennoissa pikiä aikoja. Kunnia kuuluu Sandralle ja Georgelle, sillä he vastaavat kohtausten realismista, kertoo Cuarón.

Koska 85 prosentissa kohtauksista käytettiin tietokoneella luotuja efektejä, näyttelijöiden oli pakko sovittaa liikkeensä täsmälleen ohjaajan suunnitelmien mukaan.

– Kaikki oli uutta. Kuvauksissa olemisen sijaan tunsin kuin olisin ollut osa Cirque du Soleil -akrobaattiryhmää. Olimme vyötäröstä alaspäin vaijereilla kiinni lähes kolme kertaa neljä metrin kokoisessa korotetussa ja valaistussa led-laatikossa, jossa kasvoillemme projisoitiin eri värisiä valoja ympäröivän pimeyden keskellä. Tietokoneella kontrolloitu kamera oli autoteollisuudessa käytetyn robottikäden päässä, ja liikkui kohti ja poispäin kiskoilla simuloiden painotonta tilaa, Bullock kertoo.

Gravity tulee ensi-iltaan 8.11. Lue lisää elokuvasta uudesta Episodista 10/2013.

 

Aiheeseen liittyvät elokuvat