Tänä päivänä voi olla vaikea uskoa, että aninaatiomestari Hayao Miyazakin rakastettu Naapurini Totoro oli ilmestyessään taloudellinen pettymys. Tuottaja Toshio Suzuki on sanonut vuonna 1988 ilmestyneen animaatioelokuvan olleen studion heikoimmin avannut elokuva.
Naapurini Totoron menestystarina alkoi vasta valtavat katsojamäärät keränneiden televisioesitysten ja kotijulkaisujen myötä. Ghiblin kassaa elokuva alkoi paisuttaa kuitenkin vasta oheistuotteiden ansiosta.
Pari vuotta heikon teatterikierroksensa jälkeen Studio Ghibli lyöttäytyi yhteen leluyhtiö Sun Arrow’n kanssa. Totoro-pehmoleluja myytiin ensimmäisen vuoden aikana yli 2 miljoonaa kappaletta, tehden pehmoisesta jätistä Ghiblin suurimman tienaajan.
Naapurini Totoro tuottanut studiolleen satoja miljoonia dollareita, josta vain pieni osa on tullut elokuvan lipputuloista. Ehkä tästä syystä kaikkien rakastama olento on ansainnut paikkansa Ghiblin maskottina.
Lähde: Tokyo Weekender, Forever Geek