Grandmaster

Wong Kar-wain vuoden 2013 hieno epookki on tullut uusintaensi-iltaan. Taistelujaksot ovat edelleen kuin yliluonnollista balettia.

30.9.2021 16:05
MAA / VUOSI GENRE , ENSI-ILTA 04.10.2013

Hongkongilaisohjaaja Wong Kar-wai on ollut jo yli 20 vuotta maailman arvostetuimpia elokuvantekijöitä. Suuren yleisön tietoisuuteen hän nousi elokuvalla In the Mood for Love (2000). Visuaalisesti häikäisevän kaunis ja emotionaalisesti syvältä kouraiseva rakkaustarina on Wongin mestariteos ja klassikko, jossa hänen poikkeukselliset taitonsa näkyvät kaikkein vahvimmin. Sitä seurannut 2046 (2004) jatkoi näyttävää tyylittelyä. Englanninkielisten näyttelijöiden kanssa tehty My Blueberry Nights (2007) oli sen sijaan monille pettymys.

Romanttisten ja haikeitten rakkaustarinoiden lisäksi Wong on tehnyt modernia rikoselokuvaa (Chungking Express, Fallen Angels) ja historiallisen wuxia-seikkailun (Ashes of Time).

Uusi ohjaustyö Grandmaster tavallaan yhdistää nämä kaksi puolta. Siinä on haikeata rakkauden kaipuuta, mutta ennen kaikkea se on tarina itämaisten kamppailulajien kulta-ajasta, ja mukana on paljon toimintakohtauksia.

Tositapahtumiin pohjautuvan tarinan keskushahmo on toimintatähti Bruce Leen opettajanakin toiminut kungfu-mestari nimeltä Ip Man. Häntä esittää Tony Leung, monissa Wongin elokuvissa näytellyt valokuvauksellinen ja karismaattinen näyttelijä.

Elokuva kattaa paitsi Ip Manin elämäntarinan myös kuvaa Kiinan ja Hongkongin historiaa komealla kaarella, joka alkaa 1930-luvulta ja päättyy 1950-luvulle.

”Ensimmäiset neljäkymmentä vuotta olivat elämäni kevät”, Ip Manin kertojaääni lausuu.

Takaumin kerrottu tarina alkaa Pohjois-Kiinasta. Hallitseva kungfu-mestari Gong Yutian on vetäytymässä eläkkeelle. Hän matkustaa etelään ja ilmoittaa järjestävänsä haasteen, jonka Ip Man ottaa vastaan. Syntyy kohtaamisia, joissa eri kungfu-lajien mestarit ottelevat toisiaan vastaan. Yksi mestareista on Gong Baosenin tytär Gong Er (Zhang Ziyi), joka on oppinut isältään suvun perinteisen 64 käden tekniikan. Ip Man on naimisissa, mutta hänen ja Gong Erin kohtaamisissa on sähköä ja eroottista latausta.

Ne, jotka odottavat Wongin elokuvista tuttua visuaalista kauneutta, eivät pety. Sen näkee jo aivan alussa nähtävässä taistelukohtauksessa, joka tapahtuu sateessa pimeällä kadulla. Jokainen vartalonliike, varjo ja valonsäde on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Philippe Le Sourdin kauniin kuvauksen ja William Changin loisteliaan lavastuksen ja puvustuksen avulla on syntynyt maalauksellista kuvastoa. Yuen Woo-pingin suunnittelemilla taistelukohtauksilla on myös oleellinen merkitys. Elokuvilla Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme, Matrix ja Kill Bill maailmanmaineeseen nousseen koreografin suunnittelemat taistelujaksot ovat kuin yliluonnollista balettia.

Grandmasterista liikkuu maailmalla kaksi eri versiota: kiinalaisyleisölle tehty 130-minuuttinen versio sekä kymmenen minuuttia lyhyempi kansainvälinen versio, joka on leikattu erityisesti amerikkalaisyleisöä silmillä pitäen. Elokuvaa levittävän Cinema Mondon mukaan Suomessa esitetään pidempi leikkaus.

Jussi Huhtala

Lisää luettavaa