Viimeistään BlacKkKlansman teki John David Washingtonista tutun nimen suomalaisillekin elokuvafaneille. Denzel Washingtonin poika esittää pääosaa Christopher Nolanin kaksi ja puolituntisessa scifispektaakkelissa Tenet. Nimi olikin suurin piirtein kaikki, mitä Washington tiesi projektista siihen suostuessaan.
– Christopher Nolanin kirjoittama elokuva, jonka nimi on palindromi? Mihin pistän nimeni? Se riitti minulle sillä hetkellä, ymmärrät varmaan, tähti intoilee.
– Ihan pelkästään ajatus työskentelemisestä sankarini kanssa sai minut intoilemaan, eikä siinä vaiheessa vielä ollut tietoa mitä hänellä oli suunnitteilla varalleni. Kun sitten lopulta sain lukea käsikirjoituksen, sen idea oli niin uskomaton, ainutlaatuinen ja ennenkuulumaton, että innostuin entistä enemmän. Miten ihmeessä toteutamme tämän, miten ikinä saamme sen herätettyä henkiin. Ja askel askeleelta teimme niin. Päivä kerrallaan, viikosta toiseen, se alkoi muodostua ja kokemus oli aivan mahtava.
Washington ei kutsu Nolania sankarikseen vain kohtaliaisuuttaan, sillä hän ei jättäisi tämän elokuvaa katsomatta mistään syystä.
– Hän on… uskallanko sanoa, nerokas elokuvallinen tarinankertoja. Se tapa, jolla hän muokkaa konseptejaan ja rakentaa maailmojaan. Luomiensa maailmojen sisään hän rakentaa sääntöjä, joista elokuvaa katsoessa voi nauttia. Silti lopulta katsojan on kuitenkin panostettava jotain itsestään hahmoihin, siihen mitä he sanovat ja mitkä heidän tarkoitusperänsä ovat. Minulle ne ovat aina olleet hyvin selkeitä, heillä on aina ollut vahvat näkökulmat. Siksi olen nauttinut hänen kyvyistään kertojana, tavasta jolla hän luo ja kirjoittaa hahmonsa.
Uutta uskoa
Usein sanotaan, ettei sankareitaan kannattaisi tavata, jotta nämä eivät tuottaisi pettymystä. Siitä ei tässä tapauksessa ollut pelkoa.
– Se oli ihan puhdasta unta, hän ylitti kaikki odotukseni, Washington hehkuttaa.
– En tietenkään voi puhua kenenkään muun puolesta, mutta minun mielestäni Chris on näyttelijöiden ohjaaja. Hän hyväksyi täysin ja kannusti suoritustani ja spontaaniuttani, ja hän arvosti sitä mitä pystyin tuomaan pöytään käyttämällä omia vaistojani. Hän ei koskaan vaatinut tekemään asioita samalla tavalla.
– Välillä hän saattoi sanoa – ja se oli aina yhtä järisyttävää – ”Työskentelen sinun pohjaltasi.” Oli todella odottamatonta kuulla Christopher Nolanin ja [kuvaaja] Hoyte Van Hoyteman sanovan: ”Älä yhtään huolehdi, tee oma juttusi, ja me työskentelemme sitten sen pohjalta.” Ottaen huomioon heidän kokemuksensa ja ansioluettelonsa, olisin hyvin voinut kuvitella ohjauksen olevan tasoa: ”Mene tuonne, koska tiedämme sen toimivan. Menet sinne, katsot alas ja sanot vuorosanasi.”
– Minua on ohjattu myös sillä tavalla, mutta sitten nämä legendat, ammattilaiset uransa huipulla, antavat minun sanelle tiettyjä asioita? Aivan uskomatonta. Sellaiset hetket antoivat valtavasti itseluottamusta. Se oli ilahduttavaa mutta auttoi myös löytämään itseäni taiteilijana ihan uudella tavalla, valoi uskoa kaikkeen mitä uskon pystyväni tekemään tämän jälkeen. Tunnen elokuvan tekemisen prosessia nyt paremmin kuin koskaan, ja se on kaikki Christopher Nolanin ansiota.
Washington ei tietenkään ole Tenetin ainoa tunnettu näyttelijä. Hän sai rinnalleen sellaisia nimiä kuin Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Kenneth Branagh ja Michael Caine. Osa heistä oli työskennellyt Nolanin kanssa aikaisemminkin.
– Unelmaryhmä, Washington kehuu. – Kaikki olivat loistavia, ja se oli mielenkiintoista, koska kaikilla on oma tyylinsä. Joten joskus kestää aikansa sopeutua toisten näyttelijöiden tyyliin, varsinkin kun olosuhteet eivät aina olleet parhaat mahdolliset.
– Jouduimme työstämään joitakin sellaisia asioita, eikä kukaan nikotellut, kaikki meni saumattomasti. Keskustelimme ja toimimme. Joskus keskustelimme, ja toimimme vieläkin paremmin, Washington nauraa.
– Robertilla on mahtava tapa työskennellä. Välillä emme jutelleet kovinkaan paljon siitä, mitä olimme tekemässä. Se sai oivaltamaan uusia asioita, ja mielestäni toimi mainiosti, kun annoimme olosuhteiden sanella asennettamme ja motivaatiotamme sillä hetkellä.
– Elizabethin kanssa meillä oli kohtauksia, joista minulla ei ole lupa puhua, mutta ne olivat niin kouriintuntuvia. Samaten Ken, ne jutut mitä hän teki… En saa paljastaa mitään, mutta ymmärrätte mitä tarkoitan, kun näette elokuvan. Kaikilla oli vain niin paljon panoksia tuotavaksi pöytään. Halusin vain hoitaa homman omalta osaltani. Pakkohan minun oli.
Ihmetyksen tasapaino
Washingtonille tuskailua aiheuttavan salaperäisyyden lisäksi Christopher Nolan on kuuluisa siitä, että hän haluaa toteuttaa mahdollisimman paljon oikeasti kameran edessä turvautumatta liikaa visuaalisiin efekteihin.
– Oi, se oli aivan mahtavaa. Kun näyttelijänä astui niihin tarinaa varten luotuihin tiloihin, kaikki tuntui elävältä ja valmiilta otettavaksi hyppysiin. Ja niin niiden pitääkin olla. Johtohahmon on luotava ympäristö, jossa kaikki voi tapahtua. Jos näyttelijä sitten on tehnyt kotiläksynsä ja on valmis antamaan itsestään, on hänen vastuullaan kerätä johtolankoja, oivaltaa tarkoituksia, laittaa ne soppakattilaan ja saada aikaan jotain mitä etukäteen olisi voinut kuvitella, jotain minkä luominen on mahdollista vain sellaisessa tilassa. Ja Chris tosiaan mahdollisti sen meille.
Tunnetusti Tenetiä kuvattiin seitsemässä eri maassa: Yhdysvaltojen ja Ison-Britannian ohella Norjassa, Tanskassa, Virossa, Italiassa ja Intiassa. Matkustaminen voi olla hauskaa, mutta siinä on myös omat sisäänrakennetut haasteensa.
– Nostan hattua koko työryhmälle. Tiedän, että jotkut kuvauspaikoista eivät todellakaan olleet kovin helppoja joillekin, kuten esimerkiksi kameraryhmälle tai kampaajille ja maskeeraajille, mutta minä rakastin joka kolkkaa, jonne matkustimme. Uskon, että ne ovat myös yksi elokuvan vetonauloista. Erilaiset ympäristöt antavat elokuvalle tietysti mittakaavaa, mutta mikä vieläkin tärkeämpää, myös erilaisia laadullisia tasoja, sillä olimme oikeasti paikan päällä taltioimassa niitä. Niitä ei ole luotu tai muokattu digitaalisesti. Se mitä katsoja näkee, on mitä oikeasti näimme kyseisessä maailmankolkassa. Onkin kiinnostavaa, kun maailman yleisöt pääsevät näkemään sen.
Christopher Nolanin kanssa ei voi työskennellä kohtaamatta hänen tuottajapuolisoaan Emma Thomasia, joka on tuottanut kaikki Nolanin elokuvat alkaen vuoden 1997 lyhytelokuvasta Doodlebug.
– Hän on ihminen, joka välittää. Hän myös saa asioita aikaiseksi. Hänellä on aina kiire, kiire, kiire, mutta hän ei tuhlaa energiaansa. Mitä tahansa eteen tulee, hän hoitaa asian. Silti hänessä on äidillistä kosketusta. Hänen seurassaan tunsin aina oloni turvalliseksi ja huolehdituksi, hän on niin valoisa ja positiivinen ihminen. Sain siitä paljon energiaa.
– Lisäksi minusta oli ihana katsoa, miten Emma tasapainotti Christopheria. Uskon, että juuri se tasapainoisuus on heidän pitkän menestyksensä salaisuus. Se on kaiken avain.
Vaikka monia elokuvia on siirretty myöhempään julkaisuajankohtaan, osa on suosiolla siirretty suoratoistopalveluihin. Washingtonin mielestä Christopher Nolanin elokuvat ansaitsevat tulla katsotuksi isolta kankaalta.
– Tarvitseeko sitä edes kysyä. Minä olen aina rakastanut elokuvien katsomista, koska niistä saa niin paljon ihmetystä ja eskapismia. Olen varma, että Tenetistä nauttii ja sitä arvostaa riippumatta siitä missä sen näkee. Mutta jos vain mahdollista, se kannattaa katsoa teatterissa, sillä tavalla se kulkee mukana pitempään. Mielestäni se maksimoi kokemuksen tehon.
Haastattelu ja kuvat: Warner Bros.
Toimittanut Jouni Vikman