Netflixin House of Cards ja kaikki mulle nyt heti

6.2.2013 16:05

Netflix julkaisi viime perjantaina uuden House of Cards -draamasarjan omille asiakkailleen aivan uudella tavalla. Kaikki Netflix-käyttäjät pääsevät katsomaan sarjan 13 ensimmäistä jaksoa heti.

Kaikki kerralla -julkaisumuoto perustuu Netflixin hakemaan uuteen strategiaan. Pääjohtaja Reed Hastings pyysi tiedotteessaan Netflixin osakkeenomistajia kuvittelemaan seuraavaa:

”Jospa kirjat julkaistaisiin luku kerrallaan, ja niitä voisi lukea vain torstaisin kello 20. Sitten joku yhtäkkiä antaisikin luvan lukea koko kirjan omaan tahtiin. Tällaisen tulevaisuuden me haluamme saada aikaan. Tämä on television tulevaisuus. Tämä on internet-tv:n tulevaisuus.”

Onko tämä hyvä strategia? Sitä ei vielä voi sanoa varmasti. House of Cards on laatutuotanto, joka on saanut katsojilta hyvää palautetta. Siitä on kirjoitettu hyviä arvosteluja, vaikka jotkut ovat pitäneetkin sitä epätasaisena ja vanhanaikaisenakin.

Netflixille tärkeintä tietysti on se, katsotaanko sarjaa. Wired-lehden artikkelissa kysyttiin asiaa suoraan Netflixiltä. Sarjan PR-vastaava kertoi, että sarjan vastaanottoon oltiin ”hyvin tyytyväisiä”, mutta toisaalta minkäänlaisia katsojatilastoja ei haluttu antaa.

Wired kaivoi esiin Yhdysvaltalainen verkkoliikennettä tutkivan Procera-yrityksen keräämiä tietoja, joiden mukaan 2 prosenttia Netflix-tilaajista katsoi ensimmäisen jakson. Proceran tietojen mukaan yksikään House of Cards -jakso ei aiheuttanut erityisen suurta liikennettä. Toisaalta viimeisen jakson katsoi noin 28 prosenttia niistä, jotka näkivät ensimmäisen jakson, mikä näyttää viittaavan siihen, että monet katsoivat sarjaa pitkälle eteenpäin.

Wired-lehti teki samalla oman kyselynsä, jossa lukijoilta kysyttiin montako House of Cards -jaksoa he ovat katsoneet. Selvästi yleisin vastaus oli kaikki 13 jaksoa. Useimmat katsojat haluavat siis katsoa sarjaa mahdollisimman paljon ja mahdollisimman nopeasti.

On siis vielä liian aikaista sanoa, tuleeko House of Cardsista menestys ja tuleeko Netflixin strategiasta yleinen käytäntö. Joka tapauksessa näyttää siltä, että vaikka sarja ei aiheuttanut valtavaa ryntäystä, katsojat mielellään haluavat nähdä monta jaksoa putkeen. Sehän tosin tiedetään jo dvd-boksien katsomistottumusten perusteella.

Joidenkin mielestä Netflixin kokeilu on epäonnistunut. Variety-lehden analyysin mukaan on helppo ymmärtää, että sarjoja halutaan katsoa monta jaksoa putkeen. Toisaalta tehokas ajankäyttö, joka tekee katsomisesta houkuttelevaa, nopeuttaa sitä aikaa jonka kuluttaja viettää Netflixin parissa. Asiakassuhde, jota televisiokanava pitää yllä viikosta toiseen, kutistuukin Netflixillä tunneiksi.

Tässä piilekin Varietyn mukaan Netflixin liiketoimintamallin paradoksi. Jotta katsojat pysyisivät Netflixin asiakkaina, on hinta pidettävä melko alhaisena eli noin 8 euroa kuussa. Kuluttajan eli katsojan kannalta se on ehkä vain hyvä asia. Toivottavasti vain ohjelmien laatu pysyy korkealla.

Jussi Huhtala

Kirjoittaja on Episodin toimituspäällikkö.

Lisää luettavaa