Tulva-alueelle sijoittuva fantasia on vuoden elokuvatapauksia

23.9.2012 14:22

Beasts of the Southern Wild kuuluu vuoden elokuvatapauksiin. Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin avajaiselokuvana nähty fantasiadraama kertoo kuusivuotiaasta pikkutytöstä, joka asuu isänsä kanssa Yhdysvaltojen tulva-alueella. Elokuvan tuottaja Dan Janvey vieraili festivaalin aikana Suomessa. Episodi kävi jututtamassa miestä R&A-avajaisten jälkimainingeissa.

Teksti: Jussi Huhtala
Kuva: Jana Blomqvist

Beasts of the Southern Wild on saanut ylistävän vastaanoton kaikkialla maailmassa. Olet varmaan itsekin tyytyväinen?
Aivan varmasti. Ensi-ilta oli Sundance-festivaalilla, ja saimme elokuvan valmiiksi vain kaksi päivää ennen esitystä. Emme sen takia juurikaan ehtineet miettiä, millaisen vastaanoton elokuva saisi. Se on ensimmäinen elokuvamme, enkä koskaan ajatellut miten laajaan levitykseen se pääsisi. On uskomatonta nähdä, miten se menestyy ympäri maailmaa.

Miten elokuvaprojekti sai alkunsa?
Se syntyi kahdella tavalla. Ensinnäkin se perustuu näytelmään nimeltä Juicy and Delicious, josta on otettu keskeinen Winkin ja Hushpuppyn välinen suhde ja se, että nähdään lapsen kokevan vanhempiensa kuolema. Lisäksi ohjaajamme Benh Zeitlin tutki Louisianan kaupunkeja Yhdysvaltain eteläosassa, missä koteja uhkaa maan vajoaminen ja pyörremyrskyt iskevät jatkuvasti. Benh halusi yhdistää kaksi asiaa: vanhempien kuoleman ja taistelun oman kodin puolesta.

Elokuva ei näytä kovinkaan kaupalliselta. Oliko rahoitus vaikea järjestää?
Itse asiassa saimme valtavasti tukea rahoittajaltamme alusta alkaen. Teimme ensin lyhytelokuvan, ja sen pohjalta rahoittaja halusi tehdä yhteistyötä myös tulevassa pitkässä elokuvassammekin, oli se sitten millainen tahansa. Rahoittajaamme liittyy sellainen tärkeä seikka, että se on voittoa tavoittelematon yhtiö nimeltä Cinereach, joka suorastaan kannusti tekemään riskivalintoja.

Beasts of the Southern Wild on fantasia, mutta se samalla näyttää dokumentilta. Miten elokuvan visuaalinen ilme syntyi?
Elokuvassa tosiaan yhdistyvät nuo kaksi asiaa. Esteettinen yleisilme syntyi siitä, että fantasiaelementtejä käsiteltiin täysin realistisesti. Mikä taas johtuu siitä, että elokuva kerrotaan tytön näkökulmasta. Hushpuppylle kaikki tapahtumat ovat yhtä todellisia. Se on hänen mielikuvitustaan. Lavasteet rakennettiin kuvauspaikalle 360-asteisiksi, jotta saataisiin aikaan dokumentin tuntua.

Lava-autosta tehty vene oli hieno.
Siihen liittyy hieno tarinakin. Se oli Benhin oma auto. Olin mukana, kun Benhin auto kerran syttyi parkkipaikalla tuleen. Benh katsoi palaneen pick-upin jäännöksiä ja pohti mitä Wink tekisi autolle. Wink muuttaisi sen veneeksi! Sitten se myös muutettiin veneeksi, mikä on todella monimutkaista. Siitä tehtiin täysin toimiva vene, perämoottori ja kaikki.

Tarinasta tulee mieleen lastenkirja Hassut hurjat hirviöt ja siihen perustuva elokuva. Miten kommentoisit tätä?
Kirja on minusta hurmaava. Näillä kahdella on kuitenkin yksi suuri ero. Molemmissa on lapsi, joka löytää uuden ja pelottavan maailman. Hassuissa hurjissa hirviöissä tehdään matka mielikuvitusmaailmaan vähän samaan tapaan kuin Liisa joutuu ihmemaahan jäniksenkolon kautta. Beasts of the Southern Wildin maailmassa kaikki on kuitenkin todellista.

Välillä mieleen tuli myös Terrence Malick. Voisitko itse verrata elokuvaanne Malickin Tree of Lifeen?
Kyllä niillä varmasti on yhtäläisyyksiä, mutta samalla ne ovat hyvin erilaisia. Olen silti imarreltu vertauksesta.

Miten Hushpuppyn näkemät hirviöt luotiin?
Kaikki tehtiin trikkikuvauksella. Kuvasimme sikoja, jotka kasvatimme itse syntymästä saakka. Ne olivat pieniä porsaita, joiden ympärille rakensimme pikkuruiset lavasteet. Meille oli hyvin tärkeää, että ei käytetä digiefektejä. Halusimme hirviöiden olevan todellisia. Loppukohtaus on ainoa, joka kuvattiin vihreää taustaa vasten. Siinäkin siat ovat sataprosenttisen oikeita.

Näyttää siltä, että elokuva kuvattiin hankalissa olosuhteissa.
Kyllä vain. Kaikki on tehty oikeilla kuvauspaikoilla, soilla ja ympäröivässä luonnossa. Toinen iso haaste oli se, että samaan aikaan tapahtui BP:n öljyvuoto. Kun öljynporauslautta räjähti, oli menossa ensimmäinen kuvauspäivä, ja me kuvasimme samalla alueella. Öljyvahinko laajeni ja laajeni, emmekä tienneet loppuuko se koskaan. Se oli pelottavaa.

Tehän taisitte rikkoa kaikkia elokuvan tekemisen perussääntöjä. Käytitte lapsia ja eläimiä ja kuvasitte merellä.
Se oli tarkoituskin. Yleensä lasta esittää vähän vanhempi lapsi, joka näyttää nuorelta, mutta meillä oli kuusivuotias näyttelijä. Lisäksi on hienoa, että joissakin otoksissa näkyy vene, lapsi ja eläimiä samassa kuvassa. Meillä oli ohjaaja, joka ei pelännyt haasteita.

Aiotko tuottaa Benh Zeitlinin kanssa lisää elokuvia?
Toivottavasti. Yritämme tehdä ensi vuonna elokuvan, joka sijoittuu Italiaan ja kertoo siellä asuvista afrikkalaisista maahanmuuttajista.

R&A-festivaalin avajaiselokuvana nähty Beasts of the Southern Wild tulee teatterilevitykseen 11.1.2013.

Lisää luettavaa

Aiheeseen liittyviä elokuvia