Netflix on striimipalvelujen McDonalds – näin se valloittaa maailman

Netflixistä on tullut yhtä monikansallinen kuin McDonalds: se laajenee ja levittäytyy jatkuvasti. Laajeneminen onkin striimipalveluyhtiön tärkein tavoite tällä hetkellä.

24.5.2016 07:27

Netflix haluaa olla globaali yhtiö ja valloittaa koko maailman. Vähän sama juttu kuin se, että Big Macin voi ostaa melkein missä tahansa maailman kolkassa.

Netflixillä on maailmalla jo yli 80 miljoonaa tilaajaa, ja sen liikevaihto oli viime vuonna 6,7 miljardia dollaria. Kasvu on ollut huimaa, ja nyt Netflixillä on varaa budjetoida miljardeja omaan tuotantoonsa.

Pääjohtaja Reed Hastings ja sisältöjohtaja Ted Sarandos kertoivat Netflixin tulevaisuudensuunnitelmista Entrepreneur-lehden laajassa haastattelussa.

Yhtiö haluaa entistä tarkemmin pitää kiinni sisältönsä levitysoikeuksista. Heille on tärkeää, että Netflixin omat tuotannot ovat täysin globaaleja, ja ne esitetään yhtä aikaa kaikkialla maailmassa.

Striimipalvelu on tällä hetkellä saatavana 20 eri kielialueella, mutta se ei yhtiön johdolle riitä. Tuo määrä on tarkoitus tuplata. Samalla Netflix on ryhtynyt tekemään sarjoja muillakin kielillä kuin englanniksi. Palveluun tuli juuri ensimmäinen ranskankielinen alkuperäistuotanto, poliittinen draamasarja Marseille, jonka pääosassa on Gérard Depardieu. Tekeillä on myös italialainen alkuperäissarja, joka perustuu Suburra-rikoselokuvaan. Ruotsalaisesta alkuperäistuotannostakin on ollut lehdissä puhetta.

Netflixin kilpailijoihin kuuluu esimerkiksi HBO, joka on saanut paljon asiakkaita Game of Thrones -sarjan ansiosta, mutta pahemmat kilpailijat ovat muualla. Netflixin myötä perinteinen televisio on siirtynyt kaapelien ja satelliittien jälkeen internetiin, missä on myös sellaisia toimijoita kuten Facebook ja YouTube. Netflix kilpailee niiden kanssa käyttäjien verkkoajasta.

Hastingsin mukaan kuluttajat eivät mieti, mistä löytyisi kiva striimipalvelu, vaan he etsivät viihdettä vapaa-aikaan.

Reed ja Hastings kertoivat myös, mitä Netflix ei aio lähitulevaisuudessa tehdä. Yhtiö ei halua tuoda jatkossakaan palveluun mukaan mainoksia, mikä on kuluttajan kannalta hyvä uutinen. Eikä Netflix aio julkaista suoria lähetyksiä. Netflixin ideologiaan kuuluu se, että kuluttaja päättää itse, milloin palvelua käytetään. Urheilukilpailut tai talenttikisat ovat tapahtumia, jotka liittyvät tiettyyn hetkeen, ja ne pitää kokea yhtä aikaa, jos haluaa olla mukana. Niissä massat kerääntyvät ruudun ääreen yhtä aikaa, ja siksi niihin on myös helppo myydä mainoksia.

Sellainen ei kuitenkaan ole Netflixin strategian mukaista. Netflix haluaa antaa kuluttajalle tunteen siitä, että sen sisältöä voi katsoa missä vain, milloin vain ja vieläpä niin isoina annoksina kuin haluaa. Sitä Netflix pitää parempana kuin suoraa lähetystä. Siksi suorien lähetyksien ja livetapahtumien julkaisun Netflix jättää suosiolla muille.

Sisältöön liittyvät maarajoitukset ovat olleet Netflixin käytössä ongelma, jota monet ovat kiertäneet VPN-palveluilla. Netflix on virallisesti vastustanut VPN-palveluiden käyttöä, vaikka joidenkin mielestä yhtiö myös hyötyy niistä.

Joka tapauksessa Netflix pyrkii nyt selvästi siihen, että maarajoitusten kiertäminen muuttuu tarpeettomaksi. Netflixillä voi lähitulevaisuudessa olla niin paljon omia elokuvia ja sarjoja, että yhtiön ei tarvitse hankkia sisältöä muualta lainkaan. Sitten ei kenenkään enää tarvitse välittää maarajoituksista, koska kaikki sisältö tulee palveluun yhtä aikaa kaikkialla maailmassa. Sitä muutosta monet Netflixin aktiivikäyttäjät toivovat. Maarajoitukset eivät kuulu nykyaikaan eikä globaaliin ajatteluun, joten niistä pitääkin päästä pian eroon. Toivottavasti se tapahtuu mahdollisimman pian.

Jussi Huhtala

Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä. Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @JussiHuhta1a

Sarjan edellinen kolumni:
Ovatko Netflix-katselumaratonit terveydelle vaarallisia?

Lisää luettavaa