Disney Plus ei jää ainoaksi uudeksi suoratoistopalveluksi – Lisää kilpailua tulossa

Eikä tässä vielä kaikki!

19.9.2020 15:30

Syksyn tai ehkä koko vuoden odotetuin asia suoratoistorintamalla on ollut Disney Plus. Disneyn oma suoratoistopalvelu sisältää suuren valikoiman sekä vanhoja että uusia Disney-nimikkeitä ja paljon muuta konserniin kuuluvaa sisältöä Star Warsista National Geographiciin.

Tilaajamääriä ei ainakaan vielä tätä kirjoittaessa ole saatavilla, mutta näyttää siltä, että Disney Plussasta on tulossa menestys.

Disney Plus on tullut jäädäkseen, ja on mielenkiintoista nähdä, millaiseen asemaan se asettuu suoratoistomarkkinoilla. Tuleeko siitä ensihuuman jälkeen yhtä suosittu kuin Netflixistä, vai onko se sittenkin enemmän vain lapsiperheiden huvia kuin leffojen ja sarjojen suurkulutusta.

Tilanne on joka tapauksessa se, että tarjolla on jo ennestään paljon kilpailua ja vaihtoehtoja, kuten vaikkapa Striimeri-palstan vertailu näyttää.

Eikä tässä vielä kaikki. Lähiaikoina on tulossa lisää uusia yrittäjiä.

Ylen kehityspäällikkö Kari Haakana kirjoittaa blogitekstissään Medium-sivustolla, että Pohjoismaissa aloittaa ensi vuonna Disney Plussan lisäksi neljä suurta suoratoistopalvelua. Yhdysvalloissa toimiva Hulu on Disneyn omistama aikuisyleisölle suunnattu palvelu, jonka sisältöjä on Suomessa nähty ainakin HBO Nordicilla ja Ylellä. Disney lanseeraa Hulun ensi vuonna kattavasti Yhdysvaltain ulkopuolelle nimellä Star.

Isosta-Britanniasta on tulossa suoratoistopalvelu BritBox, jonka sisällöt koostuvat kahden ison televisiotoimijan, BBC:n ja ITV:n, ohjelmista. BritBoxin ensimmäistä omaa tuotantoa monet odottavat Suomessa: Se on Dome Karukosken ohjaama trillerisarja The Beast Must Die, jonka pääosasssa on Chernobyl-sarjasta tuttu Jared Harris.

Suomeen on ensi vuonna tulossa myös yhdysvaltalaisen ViacomCBS:n suoratoistopalvelu. Yhtiö tunnetaan lukuisista suosikkisarjoista, ja sen suoratoistopalvelu on Yhdysvalloissa nimeltään AllAccess. Muualle maailmaan lanseerattaessa se saattaa saada toisen nimen.

Haakanan mukaan sarjoja ja elokuvia esittävien suoratoistopalvelujen lisäksi myös urheilulähetyksiä esittävä yhdysvaltalainen Dazn on laajenemassa kansainväliseksi, ja siitä ollaan isolla rahalla rakentamassa urheilun Netflixiä.

Disney Plussan tulo on herättänyt kysymyksen, monestako suoratoistopalvelusta haluaa maksaa kuukausimaksua. Elokuvista ja sarjoista kiinnostuneille on tulossa lisää vaihtoehtoja, mutta tilanne aiheuttaa jo nyt päänvaivaa ja käy kukkarolle. Ensi vuonna valinta on entistä vaikeampaa.

Luultavasti käy niin, että monet alkavat entistä enemmän käyttää palveluja pätkissä ja hyödyntää ilmaisia kokeilujaksoja. Tilataan yhtä suoratoistopalvelua sen ajan, että suosikkisarjan uusi kausi on katsottu, lopetetaan tilaus ja vaihdetaan toiseen palveluun, jonne on tullut uutta katsottavaa. Harvalla on enää varaa tilata kaikkia palveluja yhtä aikaa, ja vaikka olisikin, tulisiko kaikkia edes kokeiltua.

Neuvostoliitosta tulleet turistit ihmettelivät aikoinaan länsimaissa, mitä järkeä on siinä, että kaupassa myydään juustoja ja jogurtteja kymmenillä eri nimillä. Miksi ihmeessä tarvittaisiin enemmän kuin yksi juusto tai jogurtti? Nyt meillä on hieman samanlainen tilanne suoratoistopalvelujen suhteen. Valinnanvaraa on, mutta se tuo mukanaan uudenlaisia ongelmia. En silti haluaisi palata aikaan, jolloin televisiossa oli vain kaksi kanavaa.

Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä. Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @JussiHuhta1a

Sarjan edellinen kolumni:
Koronaepidemia saa aikaan outoja ilmiöitä lippukassoilla – Tätä temppua ei ihan heti tehdä uudestaan

Lisää luettavaa