Kommentti: Teit meistä kauniin poistuu leffateattereista – Apulanta-elokuvan nousu ja tuho

Kohina Tuukka Temosen Apulanta-elokuvan ympärillä ei ota loppuakseen.

Ensi-illan jälkeen Apulanta-yhtyeestä kertova Teit meistä kauniin on noussut lööppeihin milloin mistäkin. Äänitorvena on aina toiminut ohjaaja Tuukka Temonen. Ensin hän suuttui kriitikoille, kun Image-lehteen kirjoittanut elokuvatoimittaja Kalle Kinnunen teilasi elokuvan kovin sanoin. Temonen avautui asiasta Facebookissa ja onnistui luomaan vastakkainasettelun kriitikoiden ja tavallisen kansan välille, mikä toi elokuvalle rutkasti ilmaista mainostilaa.

(Vaikka monissa jutuissa onkin väitetty Teit meistä kauniin saaneen surkeita arvosteluja, on elokuva todellisuudessa saanut kriitikoilta melko varovaisen vastaanoton. Parhaan arvosanansa, 5 tähteä, se sai Episodin Niko Ikoselta, mutta useimmat painetut julkaisut ovat tyytyneet antamaan kahta-kolmea. Verrattuna esimerkiksi Luokkakokouksen saamaan vastaanottoon Teit meistä kauniin on kaukana kriitikoiden murskaamasta. Mainitaan myös, että Kinnusen Image-teksti oli teknisesti ottaen kolumni, ei arvostelu, eikä siinä annettu tähtiä.)

Seuraava kohu syntyi ensi-iltaviikonlopun jälkeen, kun Temonen väitti Suomen elokuvateattereita edustavan Filmikamarin vääristelevän elokuvansa katsojalukuja ja kohtelevan katsojia eriarvoisina. Tämä ei pitänyt lainkaan paikkaansa, sillä Filmikamari tilastoi ainoastaan lipunmaksaneita katsojia, kun taas Temosen lukuihin oli laskettu mukaan mitä ilmeisimmin erilaisia asiakastilaisuuksien osallistujia. Ja mitä väliä sillä olisi edes ollut, kun Teit meistä kauniin oli kaikesta huolimatta viikon katsotuin leffa? Temonen kuulosti huonolta voittajalta.

Uusin kohu on näistä kaikista omituisin ja kauas kantoisin. Temosen elokuva putoaa ainakin Finnkinon teatterien ohjelmistosta torstaina, koska se on julkaistu Elisa Viihde -palvelussa, josta se on ollut katsottavissa 7. lokakuuta lähtien. Syynä tähän on jo elokuvan tekovaiheessa tehty sopimus, joka auttoi Temosta rahoittamaan elokuvansa mutta samalla takasi Elisalle oikeudet elokuvan julkaisemiseen. Finnkino on tehnyt aiemminkin selväksi, ettei elokuvia pidetä tällaisessa tilanteessa teatteriohjelmistossa. Esimerkiksi edelleen hyvin katsojia vetäneen Skyfallin näytökset lopetettiin 2012, kun leffa julkaistiin dvd:lla ja blu-raylla, joten ratkaisu vetää leffa Finnkinon teattereista ei ole voinut tulla tekijöille yllätyksenä.

Toimittaja Veli-Pekka Lehtonen kirjoitti jo asiasta hyvin Helsingin Sanomissa. Hän arvioi, että sopimus Elisa Viihteen kanssa saattoi maksaa Apulanta-leffalle jopa 20 000 katsojaa, mikä on paljon koska tallennemarkkinoiden pienennyttyä suurin osa elokuvien tuloista tulee edelleen perinteisistä elokuvateattereista.

MTV:n haastattelussa Temonen sanoo ajatelleensa perheellisiä ja syrjäseutujen asukkaita päättäessään laittaa elokuvan myös palveluun. Temonen on ilmeisesti halunnut haastaa perinteistä elokuvalevitysmallia, jossa elokuvat nähdään ensin yksinoikeudella elokuvateattereissa, sitten tallennemarkkinoilla ja vasta lopuksi suoratoistona ja vuokratavarana.

Näin itsekin maalla kasvaneena elokuvafanina Temosen perustelut ovat ihan ymmärrettäviä. Suomi on harvaan asuttu maa eikä elokuvateattereihin lähdetä maaseudulla kuin koko perheen voimin tai isolla porukalla, ja silloinkin vain silloin, kun siellä pyörii jotain kaikkia kiinnostavaa. Vaihtoehdolle nähdä ensi-iltaelokuvat kotisohvalta olisi varmasti tilausta vaikka niiden kokemiseen elokuvateatterit ovatkin edelleen paras mahdollinen ympäristö.

Eli pisteet Temoselle, vanhoja rakenteita kuuluu haastaa, mutta tätä taistoa hän ei voinut voittaa. Ratkaisu julkaista Teit meistä kauniin vuokrauspalveluissa tässä vaiheessa teatterikierrosta on pahimman luokan itsesabotaasia. Päätös on tehty silloin, kun elokuvantekijät tarvitsivat kipeästi rahaa elokuvansa tekemiseen, mutta kuukausi on silti suhteellisen lyhyt ikkuna teatterikierrokselle varattavaksi. Se kostautui. Teatteriketju on julma, ja taas selitellään.

Ironista kyllä, Temosen syrjäseutuja auttavaksi tarkoitettu ratkaisu ärsyttää varmasti kaikkein eniten juuri niiden syrjäseutujen pieniä, yksityisiä elokuvateattereita, joilla ei ole mitään tekemistä Finnkinon kanssa, ja jotka tarvitsevat Teit meistä kauniin ja Luokkakokouksen kaltaisia koko kansan hittejä pysyäkseen kannattavina.

Finnkinon reaktio ei ole varmasti tullut Temoselle yllätyksenä, mutta uhmakkaalla mielialalla ja vannoutuneiden fanien ansiosta Teit meistä kauniin kerää varmasti vielä viimeisissä näytöksissä Finnkinon salit täytetään. Se on kannanotto monialustaisen elokuvalevityksen puolesta, mutta markkinamiehenä Temonen mitä luultavimmin pohtii, kuinkakohan paljon katsojia Teit meistä kauniin olisi lopulta kerännyt jos sen esitysoikeuksia ei olisi luvattu Elisa Viihteelle jo kuukauden teatteripyrähdyksen jälkeen. Oliko pelkkä statement lopulta 20 000 katsojan arvoinen?
Joonas Alanne

Kirjoittaja on Episodin vakituinen avustaja. Seuraa Twitterissä: @JoonasAlanne