Suoratoistopalvelu Max jätti HBO:n pois nimestään, vaikka HBO-yhtiön sarjat pysyvät osana ohjelmistoa. Muutos tapahtui viime vuonna Yhdysvalloissa ja tänä vuonna muualla maailmassa, myös Suomessa.
Muutos sai monet HBO Maxin tilaajat raapimaan päätään. HBO on maineikas brändi. Se tunnetaan etenkin laatusarjoistaan, joihin kuuluvat muun muassa Sopranos, Game of Thrones ja True Detective.
Pelkkään Max-nimeen siirtyminen oli yhtiön mielestä perusteltua. Onhan suoratoistopalvelun valikoimassa paljon muutakin kuin HBO-tuotantoja. Samaan konserniin kuuluu myös Warner Bros. -yhtiö, jonka huippunimikkeitä ovat muun muassa elokuvat Dyyni ja Barbi. Kun emoyhtiö WarnerMedia on yhdistynyt toisen mediakonsernin Discoveryn kanssa, valikoima on laajentunut entisestään. Selvästi taustalla oli ajatus, että on turha korostaa HBO:ta liikaa.
Nyt Max on ottanut takapakkia, ja HBO:n brändi on nostettu uudestaan esille. Ison budjetin Warner Bros. -suoratoistosarjat saavat brändinimen HBO Original. Näitä kalliita tuotantoja ovat muun muassa uusi Harry Potter -sarja, Se-esiosa Welcome to Derry ja DC-supersankariseikkailu Lanterns.
Muutosten takana on Maxin sisältöjohtaja Casey Bloys, joka on ollut nykyisessä tehtävässään vuodesta 2020 alkaen.
”Meidän täytyi aluksi erotella HBO-sarjat ja Max-sarjat,” Bloys perusteli alkuperäistä päätöstä Varietylle.
”Ajatus käyttää Warner Bros. -tuotantoja Maxin erotteluperusteena tuntui oikealta. Se ainakin antoi selkeän linjan markkinoinnille.
Yhtiössä kuitenkin huomattiin, että uusissa ison budjetin sarjoissa oli samoja tekijöitä ja samanlaista ajattelutapaa kuin kuin HBO-sarjoissa.
Muutokset astuvat virallisesti voimaan vuonna 2025 julkaistavien sarjojen myötä. Se tarkoittaa, että tämän vuoden puolella ilmestyvät sarjat The Penguin ja Dune: Prophecy brändätään Max Original -sarjoiksi. Niitä on jo jonkin aikaa ehditty markkinoida kansainvälisesti.
HBO Original -brändin alle on tarkoitus siirtää sarjat, joiden budjetti ylittää 15 miljoonaa dollaria per jakso. Muut sarjat kuuluvat jatkossakin Max-brändiin. Komediasarjat tosin tekevät poikkeuksen, sillä niissä on erilaiset budjetit, eikä HBO-sarjaa ja Max-sarjaa ole helppo erottaa toisistaan.
Tämä kuulostaa monimutkaiselta. Miksi ei yksinkertaisesti tehdä kaikista sarjoista HBO-tuotantoja? Eikö Max voisi olla palvelu, josta voi katsoa Warner Bros. Discovery -tuotantoja?
”Mielestäni meillä on hyvä olla brändi, johon ei kohdistu samanlaisia odotuksia kuin HBO-tuotantoon”, Bloys vastasi.
”Pidän joustavuudesta ja siitä, että formaattien sisällä voi tehdä kokeiluja.”
Muutokset ovat varmasti yhtiön kannalta perusteltuja. Tavallisen Max-tilaajan on sen sijaan vaikea pysyä perässä. Warner Bros. Discovery ja Max ovat kokeneet niin paljon muutoksia, että yhtiössä ollaan todennäköisesti kateellisia, kun vilkuillaan Disneyn ja Netflixin suuntaan. Vahva brändi on yhtiölle kultaakin kalliimpi. Vaikka esimerkiksi Disney-konsernissakin brändejä on useita – Marvel, Pixar ja niin edelleen – ne ovat kuluttajille paljon selkeämpiä. Yksinkertaisuus olisi valttia.
”Yritämme sopeutua ja miettiä, mikä on paras tapa lähestyä tätä asiaa maailmassa, jossa suoratoisto hallitsee. Kokeiluja ja virheitä tehdään, koska tämä kaikki on vielä suhteellisen uutta television historiassa”, Bloys pohtii.
Jussi Huhtala
Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä. Seuraa kirjoittajaa X:ssä: @JussiHuhta1a tai Blueskyssa: @jussihuhtala.bsky.social
Sarjan edellinen kolumni:
Korvaako tekoäly ihmisen? Studiopomot ja elokuvantekijät eri linjoilla