Belle

GENRE , , ENSI-ILTA 18.02.2022 TÄHDET

Belle on visuaalisesti häikäisevän upea elokuva. Tarinan kaunotar ja hirviö ovat samastuttavia ja aitoja hahmoja jopa elokuvan saadessa futuristisia ja fantastisia elementtejä. (Ikäraja K-12)

Ranskalainen Jeanne-Marie Leprince de Beaumont kirjoitti vuonna 1756 tarinan, jossa nuori, kaunis nainen kohtaa hirviön ja rakastuu tähän. Suuremmat yleisöt tuntevat tämän tarinan Disneyn Kaunotar ja Hirviö -elokuvana, jossa nuori Belle ottaa isänsä paikan hirviön vankina ja pari rakastuu hirviön maagisessa linnassa, jossa huonekalut ja astiat laulavat ja tanssivat.

Mamoru Hosodan Belle on löysähkö versio samasta tarinasta. Elokuvan alkuperäisnimi käännettynä on ”Lohikäärme ja pisamainen prinsessa”, ja kuten arvata saattaa, elokuvassa nähdään lohikäärme ja prinsessa.

Bellen tarina tapahtuu oikeassa maailmassa, jossa ujo ja syrjäytynyt koulutyttö Suzu suree äitinsä kuolemaa. Suzun äiti uhrasi itsensä pelastaessaan pienen lapsen hukkumasta, mutta äidin kuoleman jälkeen Suzu ei ole voinut laulaa. Suzu liittyy virtuaalimaailmaa U:n käyttäjäksi ja Suzun avatar, Bell, upea prinsessa, kykeneekin laulamaan entiseen tapaan.

Muut käyttäjät nimeävät hänet uudelleen Belleksi, joka tarkoittaa kaunista ranskaksi ja on myös tietysti kaunottaren nimi Disneyn elokuvassa. Belle kerää suosiota, mutta eräänä päivänä hänen konserttinsa keskeyttää hirviö, lohikäärme, joka kiehtoo Suzua. Suzu lähtee selvittämään lohikäärmeen oikeaa henkilöllisyyttä.

Vuonna 2018 Hosodan edellinen elokuva, ihastuttava Mirai, kilpaili Oscar-gaalassa parhaan animaation tittelistä, ja oletettavasti Belle saattaa seurata Mirain jalanjäljissä. Belle on visuaalisesti komea, jopa hengästyttävä. Hosodan yksityiskohtaisuus on suorastaan ilmiömäistä ja Belle onkin ehkä vuoden 2022 visuaalisesti häikäisevin elokuva.

Bellen tarina on kuitenkin ajoittain hämmentävä. Hosodan tarinankerronta on soljuvaa, mutta elokuva on ajoittain liiankin synkkä ja vakava. Bellellä on kestoa himpun verran yli kaksi tuntia, mutta tarina tuntuu turhan venytetyltä; saman tarinan olisi voinut kommunikoida ja kertoa lyhyemminkin. Pitkä kesto vesittää elokuvan voimaa ja sen tarinan tunteellisempia osuuksia. Siinä missä Hosodan yksityiskohtaisuus on vahvuus elokuvan visuaalisuudessa se toimii lähinnä jarruna elokuvan tarinalle.

Elokuvan mielenkiintoisin elementti on U, mutta tätä futurista virtuaalimaailmaa ei myöskään ehditä tutkailla eikä se aina tunnu käyvän järkeenkään. Hosoda onneksi pyhittää aikaa hahmojen kehittämiselle ja erityisesti Suzun ja lohikäärmeen suhteen pohjustamiselle. Mutta Belle ei missään tapauksessa ole rakkaustarina. Tai ehkä se onkin, mutta lapsenomainen sellainen.

Hosodan elokuva käsittelee Suzun surua aidosti ja hellästi. Suzun epäonnistumiset ja turhautuminen tuntuu samastuttavalta ja ymmärrettävältä. Vaikka elokuva tuntuu ajoittain hieman turhan täyteen ahdetulta, Hosoda onnistuu kuitenkin keskittymään siihen tärkeimpään, eli Suzuun.

Maria Lättilä


YouTube video