Blood Diamond

9.2.2007 00:00
    MAA VUOSI GENRE ENSI-ILTA

    Sierra Leone, 1999. Läntisessä Afrikassa sijaitseva valtio on tunnettu luonnonvaroistaan: sen timanttiesiintymistä taistellaan, ja niitä hyödyntävässä liiketoiminnassa ihmishenki ei ole paljonkaan arvoinen. Maan hallitusta vastaan taisteleva sissiliike RUF värvää tavallisia siviilejä pakkotyöhön etsimään arvokkaita kiviä. Myymällä niitä rikkaisiin länsimaihin RUF pystyy ostamaan aseita. Aikuisten ohella sissit sieppaavat myös lapsia, jotka aivopestään taistelijoiksi heidän riveihinsä. Yksi siepatuista on Solomon Vandy (Djimon Hounsou), joka revitään julmasti erilleen perheestään.

    Pakkotyönsä aikana hän onnistuu löytämään ja kätkemään poikkeuksellisen suuren timantin. Pian tämän jälkeen Solomon pääsee pakoon RUF:n pakkotyöleiriltä ja alkaa etsiä perheensä muita jäseniä. Haastavin tehtävä tulee olemaan sissiliikkeen lapsisotilaaksi päätyneen Dia-pojan vapauttaminen. Amerikkalaisohjaaja Edward Zwick (Viimeinen samurai) tekee näyttäviä mutta useimmiten melko onttoja elokuvia. Niistä tähän asti parhaassa, Intohimon tuulet (Legends of the Fall, 1994) hän ylsi erinomaiseen lopputulokseen sivuuttamalla vakavasti otettavan sisällön eeppisellä, romanttisen todellisuuspakoisella juonella ja komealla kuvauksella.

    Uusimmassa ohjaustyössään Blood Diamond – Veritimantti Zwick pyrkii pelkän viihdyttämisen sijasta välittämään katsojilleen tärkeää sanomaa: rikkaiden länsimaiden markkinoille päätyvät timantit saattavat olla lähtöisin kolmannen maailman konfliktialueilta, joissa moni paikallinen on niiden tuottamiseksi menettänyt henkensä. Pyrkiessään välittämään tätä tietoa elokuvan keinoin Zwick sortuu kuitenkin ylipituuteen, pateettisuuteen sekä etenkin viimeisten viidentoista minuutin aikana niin nolostuttavaan saarnaavuuteen, että lopputulos on vähällä kääntyä arvokasta sanomaansa vastaan.

    Solomon Vandyn ohella elokuvan keskeisiä toimijoita ovat Leonardo DiCaprion näyttelemä piinkova timanttivälittäjä Danny Archer sekä Jennifer Connellyn tulkitsema lehtinainen Maddy Bowen. Viimeksi mainittu pyrkii saamaan verentahraamista timanteista aikaan suuren paljastusjutun, joka nostaisi ongelman laajempaan tietoisuuteen länsimaissa. Dannyn saatua selville, että Solomon on piilottanut poikkeuksellisen suuren ja siis arvokkkaan raakatimantin, hän pyrkii käyttämään tätä hyväkseen saadakseen kiven haltuunsa ja myydyksi eteenpäin voidakseen itsekin lopettaa likaisen bisneksensä kokonaan. Mutta kykeneekö Danny tähän, vai kasvattavatko hänen todistamansa hirveydet hänelle omantunnon? Yleensä varsin puhtoisissa päärooleissa nähty DiCaprio saa Blood Diamondissa tilaisuuden näytellä kovaa ja tunteetonta henkilöhahmoa. Muutoin Charles Leavittin kirjoittama draama kulkee varsin keskinkertaisia ja yllätyksettömiä reittejä suorastaan piinalliseen loppuunsa. Ohjaaja Zwick, joka tuntuu olevan pyrkimässä vakavia sanomia levittävien elokuvien tekijäksi, yllättää taidoillaan alueella, jonka hallintaan hän tuskin on ensisijaisesti pyrkinyt. Blood Diamondin sisältämät pari toimintakohtausta ovat nimittäin erittäin sujuvaa, suorastaan näyttävää työtä. Vaikka Blood Diamond on kokonaisuutena tyydyttävää työtä, se synnyttää silti vaikutelman, että sen ohjaaja saattaisi olla paremmin kotonaan tyhjäpäisen toiminnan kuin raskassoutuisen sanomaelokuvan tekijänä.

    Lisää luettavaa