Gaudi Afternoon

17.5.2002 00:00
    MAA VUOSI GENRE ENSI-ILTA

    Cassandra Reilly (todella mainio Judy Davis) on amerikkalainen kääntäjä, joka ei tunne olevansa oikein missään kotonaan. Hän on matkustanut kannettavan tietokoneensa kanssa ympäri maailman ja majailee nyt Barcelonassa. Käännöstyön alla on paksu kirja, mutta Cassandran motivaatio on kovin hukassa. Hänen elämäänsä tulee kuitenkin melkoinen muutos, kun ovikelloa eräänä päivänä rimpauttaa Frankie Stevens (Marcia Gay Harden), joka palkkaa kääntäjän helpolta kuulostaan tehtävään. Todellisen syöjättären oloinen Frankie on nimittäin hukannut aviomiehensä Benin San Franciscossa ja puhelutiedot osoittavat miehen olevan todennäköisesti juuri Barcelonassa. Frankie tarvitsee Cassandran apua, koska hän ei itse pärjää kataloniaa ja espanjaa puhuvien joukossa. Palkkioksi miehensä löytämisestä Frankie tarjoaa 3000 dollaria, shekkinä…

    [Gaudi Afternoon]Tehtävän alkutaival sujuu helposti. Mies löytyy varsin pian, mutta tämän ympärillä häärii melkoinen joukko muitakin ihmisiä, joilla kaikilla tuntuu olevan jotain yhteyksiä myös Frankieen. Näiden joukossa ovat mm pariskunnan 6 vuotias tytär (Courtney Jines), gay-baaria pyörittävä Hamilton ( Christopher Bowen) sekä kuin suoraan 60-luvun hippigenrestä repäisty April (Juliette Lewis). Frankien tarinalta putoaa pian pohja, kun aivan ilmiselvästi Ben (Lili Taylor) onkin nainen, eli heidän tyttärensä äiti. Tämä on alkusysäys todelliselle emootioiden pyörremyrskylle, jossa jokaisen osuutta ja roolia kyseenalaistetaan ja koetellaan tavalla, johon aikaisemmin vain Pedro Almodovar on lähtenyt.

    [Gaudi Afternoon]Gaudi Afternoon on mukavan tuore ja inhimillinen tarina erilaisista ihmisistä, jotka rakastavat ja vihaavat toisiaan samaan aikaan. Se nostaa esiin perinteisiä asioita, kuten huoltajuus, vanhemmuus ja parisuhteet, mutta katsoo asiaa myös toisesta vinkkelistä. Muuttuuko ihmisen roolimallit ja tunteen toista kohtaan mihinkään, jos muuttaa sukupuoltaan tai jää jonnekin sinne kahden sukupuolen puoliväliin? April tokaisee eräässä kohtauksessa osuvasti; ”rakastele toisen mieltä, eikä hänen genitaalejaan.” Cassandralle tilanne on outo, koska hänellä on tunne-elämä jäänyt muutenkin vähän avoimeksi ja ihmissuhteiden muodostaminen on saanut väistyä jatkuvien pätkätöiden takia.

    Kohta 50 vuotta täyttävälle Susan Seidelmanille tämä elokuva on paluu takaisin valkokankaille melkein kymmenen vuoden tauon jälkeen. Odotus ei ole ollut turha, sillä Gaudi Afternoon on äärimmäisen virkistävä ja puhutteleva aikuisten ihmissuhdedraama, joka pistää katsojan ajattelemaan ja samalla nauramaan myös itselleen. Barcelonan kävijöille varoitettakoon, että tämä elokuva saattaa aiheuttaa kovaa kaukokaipuuta kyseiseen kaupunkiin.

    Lisää luettavaa