Hit Man

Kaipaatko älykästä ja seksikästä, noir-henkistä pöhköä mustaa romanttista komediaa? Täällä olisi mestari Richard Linklaterin uutukainen. (Ikäraja K-12)

31.5.2024 10:20
MAA VUOSI GENRE , ENSI-ILTA 31.05.2024

Richard Linklater nousi 1990-luvulla raketin lailla kuuluisuuteen indie-elokuvillaan Slacker (1990), Surutta? Sekaisin (1993) sekä Rakkautta ennen aamua (1995), josta syntyi lopulta kaikkien rakastama Rakkautta ennen -trilogia. Vuoden 2003 School of Rock nosti Linklaterin viihteellisen komedian ykkösketjuun. Philip K. Dick -filmatisointi Hämärän vartija (2006) vei ohjaaja-käsikirjoittajan puhuttelevan scifi-paranoian pariin ja viimeistään Boyhood (2014) ikuisti hänet elokuvantekijälegendojen harvaan joukkoon.

Linklater on tehnyt urallaan lukuisia elokuvia, joiden humoristiset ja lämpimät tarinat loistavat älykkäinä ja filosofisina kaiken massan keskellä. Hän on kirjoittanut käsikirjoituksia, joiden hahmot ovat rikkinäisiä ja haavoittuvia mutta samalla myös kekseliäitä ja omilla tavoillaan voimakkaita. Linklater tekee elokuvia, joista löytyy metatasoja, hauskoja kunnianosoituksia naapuripöytien mestareille sekä puhdasta rakkautta elokuvataidetta kohtaan. Hän tekee inhimillisiä elokuvia.

Hit Man summaa Linklaterin uran monin tavoin. Elokuva perustuu hieman väritettyyn tositarinaan New Orleansissa asuvasta yliopistoprofessori Gary Johnsonista (Glen Powell). Harmaa seinäruusu Gary opettaa filosofiaa ja harrastaa vapaa-ajallaan elektroniikkaa. Hänen elämäänsä voisi kutsua äärimmäisen keskinkertaiseksi ja turvalliseksi.

Harrastus on vienyt hänet kuitenkin poliisin avustajaksi. Gary rakentaa salavalvontalaitteita peiteoperaatioita varten. Hän auttaa tallentamaan palkkamurhia tilaavien ihmisten puheita oikeutta varten.

Eräänä päivänä poliisin peitehommia hoitava Jasper (Austin Amelio) joudutaan siirtämään tehtävistään pitkälle lomalle, joten Garyn on hypättävä kylmiltään kentälle. Ensimmäinen keikka hoituu niin hienosti, että häntä pyydetään jatkamaan peitehommissa.

Gary kehittää itselleen erilaisia valeasuja ja persoonia, jotka on räätälöity sopimaan murhia tilaaville ihmisille. Hahmot syntyvät helposti, opettaahan hän yliopistolla muun muassa identiteettifilosofiaa.

Eräänä kauniina päivänä Gary saa puhelun Maddyltä (Adria Arjona). Maddy haluaa aviomiehensä hengiltä, koska tämä on kohdellut vaimoaan jo niin pitkään kaltoin. Gary ja Maddy tapaavat ravintolassa, jossa he bondaavat tarpeettoman paljon. Maddy tykästyy Garyn kovanaamaiseen mutta huomaavaiseen machomiehen roolihahmoon Roniin.

Gary tekee hätäisen päätöksen olla pusertamatta Maddyltä raskauttavia todisteita, koska nainen ei ole pohjimmiltaan paha kuten monet muut hänen asiakkaistaan. Valkoritariksi ryhtynyt Gary neuvoo Maddyä jättämään miehensä ja jatkamaan elämäänsä omillaan.

Gary ja Maddy törmäävät muutaman kuukauden päästä toisiinsa. Yksi asia johtaa toiseen, kolmas neljänteen ja pian ollaankin jo kiehnäämässä sängyssä. Kudelma menee kuitenkin pian pahaan umpisolmuun.

Hit Man on älykäs ja seksikäs romanttinen komedia, jossa on myös aineksia noir-jännäreistä sekä pöhköistä hömppäkomedioista. Eihän tässä ole varsinaisesti mitään uutta, mutta Linklater on niin fiksu käsikirjoittaja, että hän osaa kirjoittaa tästäkin materiaalista kiinnostavaa ja ennen kaikkea pohdiskelevaa viihdettä, joka ei pyri tekemään katsojaansa tyhmäksi. Asiat tapahtuvat ikään kuin luonnostaan, vaikka välillä puhutaankin syvällisemmin.

Elokuvan dynamona toimii kuitenkin Powellin ja Arjonan välinen henkilökemia. He ovat todellinen nappivalinta rooleihinsa. Olen pitänyt Powellia lähinnä komeana ja melko yhdentekevänä pullistelijana, mutta nyt mies pääsee näyttämään todelliset karvansa. Hän luo nahkaansa kuin Peter Sellers komisario Jacques Clouseauna Vaaleanpunainen pantteri -leffoissa. Myös Arjona pääsee esittelemään koko kykykavalkadinsa aina nyyhkyttävästä uhrista voimalliseen femme fataleen saakka.

Niko Ikonen

Hit Man -elokuvan traileri

Lisää luettavaa