Kaikki oikein

GENRE ENSI-ILTA 12.01.2018 TÄHDET

Hauskuuttamisen sijaan tasapaksu ja siirappinen ihmissuhdedraama laahaa. Lottovoittajaparin touhujen seuraaminen on yllätyksetöntä ja turhan realistista.

 

Kaikki oikein on tarina siitä, miten hyvin tavallisen ja vaatimattomasti elävän avioparin elämä mullistuu. Eevi (Elsa Saisio) työskentelee kauneushoitolassa ja syö töiden jälkeen makaronilaatikkoa rokkarimiehensä Karin (Antti Luusuaniemi) kanssa. Arjen rutiinit ja ainainen työnteko harmittavat Eeviä, mutta heillä ei ole varaa lähteä edes lomamatkalle.

Kun Kari on keikalla bändinsä kanssa, televisiosta tulee lottoarvonta. Eevi tulee ympyröineeksi jokaisen numeron kiukuspäissään ostamastaan lottokupongista. Hän vaipuu pakokauhun- ja epäuskonsekaiseen tilaan ja pissii housuihinsa. Eevi saa kerrottua Karille lottovoitosta, ja he päättävät yhdessä jatkaa elämäänsä mahdollisimman normaalisti.

Miljoonat kuitenkin kummittelevat pariskunnan tileillä, eikä tavallisen elämän jatkaminen enää maistu. He tekevät suuria ja pieniä hankintoja, mutta huomaavat samalla haluavansa varsin eri asioita. Alussa ällösöpöilevä aviopari vitsailee aamiaiskokaiineista ja pysyy sovussa, mutta erimielisyydet alkavat pian kalvaa heidän suhdettaan. Ystäville kertominen tai kertomatta jättäminenkään ei mene aivan niin kuin pariskunta ajatteli.

Lenka Hellstedtin ohjaaman elokuvan käsikirjoitus on hänen ja Jenny Dahlströmin käsialaa, ja se perustuu Anna-Leena Härkösen samannimiseen romaaniin. Kaikki oikein on todenmukainen kuvaus siitä, mitä suomalaisten haaveilema lottovoitto voisi tuoda tullessaan.
Elokuvan realistisuudesta kehkeytyykin sen suurin ongelma. Kokonaisuus on komedian sijaan melko pliisuksi jäävä ihmissuhdedraama, joka on höystetty siirappisella romantiikalla.

Miljoonavoiton seuraukset eivät oikein lähde käyntiin sen enempää kuin koko elokuvakaan.
Ehkä keskivertosuomalainen ei aloittaisi päiväänsä kokaiinit aamiaispöydässä vaikka olisi lottovoiton saanutkin. Siitä huolimatta kunnolla lapasesta lähtenyt tapahtumaketju viihdyttäisi ja yllättäisi herkemmin kuin rauhallisesti etenevä draama, jossa repäisevintä on tavispariskunnan hörhöily taidegalleriassa tai vaimon äkkilähtö Thaimaahan.