Samurai Rauni Reposaarelainen

GENRE , ENSI-ILTA 21.10.2016 TÄHDET

Psykedeelisistä bändeistään Circle ja Kuusumun profeetta tuttu runosielu Mika Rättö tykittää esikoiselokuvallaan valkokankaan täydeltä tiukkaa samuraifilosofiaa ja surrealistista rappio- ja deekufantasiaa. Japanin runolliset maisemat ovat vain vaihtuneet kotosuomen, tai oikeastaan Meri-Porin näköaloihin. Kuin jin ja jang tasapainottavat komeat merimiljööt ja törkyiset kaatopaikat sujuvasti toisiaan.

Teatteriesityksestä alkunsa saanut elokuva on tekijöidensä näköinen absurdi trippi, yksinäisen samurain kosto- ja kasvutarina. Vai onko kyse lopulta vain räpylästä lähteneestä, liian pitkästä känniputkesta ja juoppohulluudesta? Onko samuraifilosofia siis pelkkää juopon filosofiaa?

Rättö ja hänen kuusihenkinen käsikirjoitustiiminsä lainaavat tuttuja ja tuntemattomia aasialaistarinoita. He yhdistelevät filosofiaa ja kungfu-elokuvia eksoottiseen porilaiseen kulttuuriin. Millainen onkaan suomalaisen miehen kunnia, millainen on japanilaisen samurain moraali? Rätön tiimi tunkeutuu syvälle suomalaisen kännikulttuurin psyykeeseen.

Samurai Rauni Reposaarelainen on hyvä esimerkki talkoojoukkojen ja tsi-porukoiden (parhaimmillaan) sujuvasta toiminnasta. Moderni Kanuuna -ensemble koostuu kokonaisuudessaan elokuvien ensikertalaisista, joiden taustalla on lähinnä teatterikokemusta. Leffa pysyy kuitenkin häkellyttävän hyvin kasassa ja on virkistävän omituinen erikoisten teknisten ja taiteellisten ratkaisujensa takia. Kelpo saavutus kengännauhabudjetilla kuvatulle elokuvalle.

Mutta sitten se ongelma. Kuinka arvioida tai arvostella taidetta? Samurai Rauni Reposaarelainen on tiukka taide-elokuva, joka peilailee Rätön omia sielunmaisemia. Jouko Turkka ihastuisi siihen, mutta ikävä kyllä teatterilegenda päätyi autuaammille kossumaille hieman ennen elokuvan ensi-iltaa. Rauha hänen sielulleen.

Reposaarelaiselle voisi antaa melkein minkä vain arvosanan, mutta mikään niistä ei olisi oikein sopiva. Elokuva ansaitsee yhtä omituisen arvosanan kuin mitä se elokuvataiteenakin on. Olkoon se siis oikeasti kuusumun mukaisesti Binääripyhimys/5 (tai 5/7).

Tätä on hulluus-kautta-nerous. Rättö kanavoi Alejandro Jodorowskya kuin rabies- ja psykoosipäissään jägerbombeja kitusiinsa kumoava mutanttininja. Hienoa/huonoa!