Alfred Hitchcockilla oli iso ongelma, jonka hän ratkaisi neon-valoilla

Alfred pääsi kuin pääsikin esiintymään omaan elokuvaansa.

22.4.2023 10:00

Kuten tunnettua, ohjaajalegenda Alfred Hitchcockilla oli tapana tehdä lyhyt cameorooli elokuvissaan. Esimerkiksi Linnut-elokuvan alussa ohjaaja poistuu lemmikkikaupasta, Takaikkunassa hän säätää kelloa säveltäjän luona ja Vertigossa töpsöttelee harmaa puku päällään. Cameon sisältäviä kohtauksia varten onkin internet-aikana tehty, tietenkin, oma Wikipedia-sivunsa, josta voi tarkistaa tarkat hetket, jolloin Hitchcock elokuvissaan vilahtaa.

Kerran elokuvan tyyli ja tekniikka asettivat niin korkean esteen, että cameota oli lähtökohtaisesti mahdotonta toteuttaa. Kyseessä on tietenkin Hitchcockin klassikko Köysi, joka kuvattiin näennäisesti yhteen pötköön, ilman leikkauksia. Vastaava elokuvanteko oli aikakaudellaan 1940-luvun lopussa poikkeuksellista. Todellisuudessa tuon ajan filmissä ei riittänyt tila puolentoista tunnin yhtäjaksoiseen kuvaamiseen, vaan aina kymmenen minuutin välein Hitchcockin piti viedä kamera esimerkiksi hahmon selän taakse, jotta leikkausta ei huomaisi. Lisäksi koko elokuva tapahtuu vain yhdessä huoneistossa.

Täten Hitchcockilla oli ongelma jo perinteeksi muodostuneen cameonsa suhteen. Yllättävä kyräily eteisessä olisi rikkonut elokuvan taian, joten cameon tekeminen vaikutti tällä kertaa mahdottomalta.

Hitchcock ratkaisi ongelman kuitenkin luovasti, nimittäin neon-valoilla. Henkilöhahmojen taustalla näkyy Köyden aikana useassa kohtauksessa tapahtumapaikkana toimivan huoneiston suuret ikkunat, joidenka takaa avautuu suurkaupunki valoineen. Hitchcock asetti läheiseen taloon tunnetun profiilinsa punaisella.

Hitchcockin profiilin voi nähdä esimerkiksi tässä kohtaa elokuvaa ikkunan takana punaisella.

 

Neon-valojen lisäksi Hitchcock pisti itsensä väitetysti varmuuden vuoksi myös aivan elokuvan alkuun.

Alla olevan videon kautta voit katsoa kaikki Hitchcockin cameot. Rope-elokuvan vuoro on kohdassa 02:13.

 

Lisää luettavaa