Haastattelussa nelinkertainen Oscar-voittaja: ”Parasta palautetta on se, että ohjaajat haluavat tehdä kanssani uudelleen töitä”

Oletko koskaan miettinyt, kuka suunnitteli Hannibal Lecterin naamion elokuvaan Uhrilampaat? Tai kenen työpanos on näkyvillä lähes kaikissa Tim Burtonin elokuvien asuissa?

7.4.2017 15:58

Niiden takana on pukusuunnittelija Colleen Atwood, joka kävi nappaamassa viimeisimmän neljästä Oscar-pystistään tämän vuoden helmikuussa. Hän voitti palkinnon elokuvaan Ihmeotukset ja niiden olinpaikat suunnittelemistaan asuista.

20-luvun New Yorkiin sijoittuva elokuva vaatii luonnollisesti ajalle tyypillistä pukeutumista, mutta myös viitteitä taianomaisiin ominaisuuksiin.

– Puvut olivat aika realistisia ja ne perustuivat sen ajan designiin, Atwood kuvailee.

– Fantasia ei näy suoranaisesti asuissa, vaan siihen enemmänkin viitataan. Elokuvassa hahmot yrittivät piilottaa taianomaisuutensa.

Colleen Atwoodin aikaisemmat Oscar-voitot ovat tulleet elokuvista Chicago (2002), Geishan muistelmat (2005) ja Liisa Ihmemaassa (2010).

Jos kyseessä olisi kilpailu, hän olisi Milena Canoneron kanssa jaetulla kolmannella sijalla Oscareiden määrässä. Pukusuunnittelusta patsaita on haalinut heitä enemmän vain Irene Sharaff ja Edith Head.

Atwood harjoitteli valojen ja värien käyttöä jo ennen elokuva-allalle siirtymistä. Hän opiskeli nuoruudessaan maalausta, joka auttaa häntä vielä nykyisessä ammatissaankin.

 

neiti_peregrine

 

Kuvassa hahmotelmat Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille -elokuvaan valmistuneista rooliasuista.

Q&A:

Millaisia kompromisseja joudut tekemään, kun suunnittelemasi asut muokataan puettavaan muotoon?
– En mielestäni joudu tekemään kompromisseja. Minulle asujen suunnittelu tapahtuu muodossa eikä paperilla, joten en joudu tekemään kompromisseja. Osaan ottaa liikkeen ja käytännöllisyyden huomioon jo suunnitteluvaiheessa.

Mikä asettaa sinulle suurimmat rajoitteet; elokuvan teema, ajankohta vai budjetti? Vai jokin aivan muu?
– Useimmiten kiireellinen aikataulu elokuvan teossa on kaikista rajoittavinta, muut asiat eivät. Ellei sitten elokuvan budjetti ole täysin alimittainen projektille.

Millaisissa elokuvissa sinulla on eniten vapauksia tehdä asiat oman tahtosi mukaan?
– Kaikista vapauttavinta on se, kun vahvat ohjaajat ja tuottajat uskovat ideoihini.

Oletko koskaan luonut asuihisi jonkinlaisia yksityiskohtia, joista olet ollut itse ylpeä, mutta katsojat eivät ole huomannut niitä?
– Usein kamera ei tallenna pieniä yksityiskohtia. Silti näyttelijät huomaavat pienimmätkin asiat ja he arvostavat niitä suuresti.

Olet työskennellyt isojen ohjaajien kanssa, kuten Michael Mannin, Tim Burtonin ja Rob Marshallin. Kuinka erilaisia heidän lähestymistapansa asuihin ovat ja millaisia ohjeita he antavat sinulle?
– He kaikki lähestyvät elokuviaan hyvin erilaisilla tavoilla. Yleensä näytän heille hahmottelemiani ajatuksia. Esittelen myös tekemääni taustatutkimusta. He ohjaavat minua omien visioidensa mukaisesti siitä eteenpäin.

Mikä on paras palaute, jonka olet saanut? Jos ei oteta huomioon Oscar-voittojasi.
– Parasta palautetta on se, että ohjaajat haluavat tehdä kanssani uudelleen töitä.

Tekisitkö nyt jotain toisin, jos saisit mahdollisuuden muuttaa jotain edellisistä töistäsi?
– Varmasti muuttaisin, jos alkaisin miettimään sitä asiaa. En kuitenkaan mieti niitä. Pyrin vain kulkemaan eteenpäin.

Onko sinulla jonkinlaista unelmaprojektia, jossa haluaisit olla vielä mukana?
– Useita, mutta mitään niistä ei nyt tule mieleen. Minulla on käynyt hyvä tuuri, sillä olen päässyt työskentelemään lukuisien hämmästyttävän hyvien ohjaajien kanssa.

Mistä asiasta olet erityisen ylpeä?
– Minun uskomattomista lapsistani ja tiimistä, jonka kanssa teen töitä.

Lisää luettavaa