Kun Netflix ja Amazon mittailukisaan lähtivät: Kummalla on isompi tilaajamäärä?

Tilastotietojaan tiukemmin kuin valtionsalaisuuksia suojelevat suoratoistopalvelut ovat nyt julkaisseet tietoa kokonaistilaajamääristään.

20.4.2018 11:30

Amerikkalaiset suoratoistopalvelut Netflix ja Amazon Prime toimivat maailmanlaajuisesti, ja molemmat ovat alan suurimpien toimijoiden joukossa, mutta ulkopuolisten ihmisten on vaikea mitata palveluiden menestystä, sillä tilastoja harvoin julkaistaan.

Perinteisten lineaarisen television toimijoiden katsojaluvut ovat julkista tietoa, ja niiden avulla on helppo arvottaa ja arvostaa, vaikka suorat katsojamäärät eivät aina kerrokaan koko totuutta mainostajien houkuttelevuudesta. Koska suoratoistopalvelut toimivat suurimmaksi osaksi tilauspohjalta, ei varsinaisia katsojalukuja ja muita tilastoja saada vapaasti käyttöön. Suoralla maksupolitiikalla toimivat palvelut voivat olla kertomatta tietojaan jos haluavat.

Tällä viikolla Netflix julkisti kokonaistilaajamääränsä, joka on yksi niistä harvoista tiedoista, mitä palvelu semisäännöllisesti julkistaa. Pari päivää tämän jälkeen myös Amazon Primen tilaajaluvut julkistettiin osakkeenomistajien uutiskirjeessä.

Netflix kertoo tarkasti sillä olevan yli 125 miljoonaa tilaajaa, ja Amazon Primella on epämääräisesti sanottuna yli 100 miljoonaa tilaajaa.

Näissä luvuissa on kyse nimenomaan maksavista tilaajista, ei ilmaistarjousten käyttäjistä. Nämä kaksi palvelua eivät muutenkaan toimi suoranaisesti samalla tasolla, sillä Amazon Primella on takanaan myös jätti-iso verkkokauppa Amazon.

 

Lähteet: Deadline, Digital Spy.

Lisää luettavaa