Maskeerauslegenda Rick Baker tekee kaikenlaisia hulluja juttuja

Maskeeraaja Rick Baker (s. 1950) on alansa tunnetuin mestari. Baker on voittanut peräti seitsemän Oscar-palkintoa maskeerauksesta. Miehen hämmästyttäviä maskeeraajan taitoja voi nähdä muun muun muassa elokuvissa Ihmissusi Lontoossa, Ed Wood, ja Hellboy. Baker on ollut mukana luomassa myös kaikkia Men in Black -elokuvia. Episodi sai Bakerin langan päähän.

Haastattelu: Jussi Huhtala

Olet maskeeraaja mutta teet paljon muutakin.
Minä luon erilaisia hahmoja. Joskus ne syntyvät maskeerauksen avulla, mutta joskus käytän nukkeja tai tietokonetta. Aina en edes luo hahmoja vaan tehosteita. David Cronenbergin Videodromessa piti saada miehen käsi muuttumaan aseeksi. Teen kaikenlaisia hulluja juttuja.

Viimeisin iso työsi Men in Black 3 vaikuttaa unelmaprojektilta sinulle.
Sitä se paljolti oli, kuten kaksi edellistäkin. Men in Black -elokuvissa pääsen tekemään monenlaista: ei pelkästään ulkoavaruuden hirviöitä vaan myös erilaisia oudon näköisiä tyyppejä. Kaikki mitä olen tehnyt urallani, tavallaan yhdistyy Men in Black -elokuvissa.

Monissa elokuvissa käytetään nykyään digiefektejä. Miten työsi on muuttunut digitekniikan myötä?
Suurin muutos on se, että enää ei käytetä niin paljon mekaanisia nukkeja. En pidä rajoituksista, joita maskeerauksessa aina on. Ajattelin että jos rakennan mekaanisen pään, voin tehdä asioita, joita pelkällä maskeerauksella ei saa aikaan. Digitekniikka on ollut seuraava askel. Sen avulla voi tehdä asioita, joita ei taas voi tehdä nukeilla.

Käytät siis itsekin tietokoneita työssäsi?
Otan digitaaliteknologian ilolla vastaan. Olen suunnitellut efektejä tietokoneilla yli 20 vuotta. Esimerkiksi Men in Black 3:ssa Boriksen kämmenestä tulee esiin otus, joka ampuu piikkejä. Suunnittelin sen ensin omalla tietokoneellani 3D-mallina.

Aloitit kuulemma urasi rakentamalla ruumiinjäseniä keittiössä.
Se on totta. Aloitin maskeerauksen kymmenvuotiaana. Huoneeni oli kuin pikku laboratorio, jossa oli hyllyt täynnä myrkyllisiä kemikaaleja. Muovin käytössä tarvitsin uunia kuumentamiseen, ja onneksi vanhempani olivat hyvin ymmärtäväisiä. Olen tehnyt useita elokuvia kotitaloni keittiössä, kuten John Landisin esikoisohjauksen Schlock.

Voitit ensimmäisen Oscarisi Landisin myöhemmästä elokuvasta Ihmissusi Lontoossa. Oliko se käännekohta urallasi?
Se oli tavallaan palkinto kaikista aiemmista vuosista, kun tein pitkää päivää makuuhuoneessa ja pienessä autotallissa.

Olet luonut paljon karvaisia olentoja, ihmissusia ja gorilloja.
Eläinihmiset kuten Ihmissudessa ja Tohtori Moreaun saaressa ovat aina kiehtoneet minua. Useimmilla eläimillä on karvoja, ja minä vain opin tekemään niitä jo urani alussa.

Olet saavuttanut paljon. Onko jotain mistä vielä urallasi haaveilet?
En ole koskaan tehnyt Frankenstein-elokuvaa. Olen vanhan koulukunnan goottikauhun ystävä enkä välitä kidutuspornosta tai slasher-elokuvista. Haluaisin tehdä Frankensteinin tai suuren luokan fantasiaelokuvan. Olisi ollut hienoa päästä yhteen Taru sormusten herrasta -filmatisointiin. Peter Jackson itse asiassa pyysikin minua, mutta en halunnut muuttaa kolmeksi vuodeksi Uuteen-Seelantiin.

Kuva: Mingle MediaTV

Aiheeseen liittyvät jutut