Miksi Terminator-tunnari kuulostaa kummalliselta?

27.2.2014 17:29

Toimittaja ja amatöörimuusikko Seth Stevensson päätti juhlistaa alkuperäisen Terminator-elokuvan 30-vuotis juhlavuotta katsomalla elokuvan – ja pysähtyi alkuteksteihin.

Stevensson alkoi pohtia, mikä elokuvan tunnusmusiikin erikoinen tahtilaji mahtaa olla. Hän ei osannut itse laskea sitä, eikä internetistäkään löytynyt vastausta.

Pitkällisen selvitystyön jälkeen Stevensson otti yhteyttä musiikin säveltäneeseen Brad Fiedeliin ja sai kuulla totuuden teeman syntymisestä.

Kappaleesta ei ole olemassa Fiedelin itse tekemiä nuotteja, koska kouluttamattomana muusikkona Fiedelin tapoihin ei kuulunut nuotintaa omia sävellyksiään.

Hän sävelsi kappaletta vapaasti improvisoiden – yksi soittimista oli paistinpannu – eikä huomannut (tai kiinnittänyt huomiota) syntetisaattorin rumpukoneessa tapahteeseen lyöntivirheeseen, joka johtui hänen omasta näppäilystään. ”Virhe” päätyi lopulta elokuvaan.

Kappale piti myöhemmin nuotintaa, kun Henry Mancini aikoi levyttää sen osana elokuvamusiikkia käsittelevää levyään. Fiedel pyysi apuun jazz-muusikko George Kahnia, jolla myös oli ongelmia oikean tahtilajin selvittämisen kanssa. Hän kuitenkin onnistui siinä.

Lopulta Kahn osasi antaa vastauksen Stevenssonin pulmaan: ”Se on 13/16. Kolme plus kolme plus kolme plus kaksi plus kaksi.”

Fiedel sävelsi myöhemmin jatko-osan musiikin 6/8 -sävellajiin, koska se toi hänen mielestään elokuvaan lämpöä.

Lähde: Slate

(Episodi/JA)

Lisää luettavaa