Mysteerien pyörityksessä: Westworldin visiot saavat katsojan koukkuun

Scifi-sarja Westworldin 4. kausi jatkaa katsojien koukuttamista tulevaisuuden visioillaan, joista osa näyttää olevan jo hyvin lähellä. Kaudella nähdään niin uusia kuin sarjaan palaavia hahmojakin. Sarjan luoja Lisa Joy sekä näyttelijät Evan Rachel Wood, Jeffrey Wright, Luke Hemsworth ja Aaron Paul kertovat Episodille uudesta kaudesta juonipaljastuksia välttäen.

10.8.2022 10:00

Koronapandemian alku koetteli maailmaa, kun kulttimainetta nauttivan Westworldin kolmas kausi rävähti käyntiin maaliskuussa 2020. Kotikaranteenit ja muut elämää rajoittaneet koronatoimet alleviivasivat kauden pääteemaa, joka käsitteli todellisuutta ja vapaata tahtoa. Ovatko ne vain illuusio, johon haluamme uskoa, koska vaihtoehto on liian pelottava?

Luke Hemsworth.

Elämmekö kaikki Westworldin kaltaisessa virtuaalitodellisuudessa vallanpitäjien ennalta ohjelmoituina pelinappuloina? Näitä ja lukemattomia muita kysymyksiä herättävän scifi-sarjan ovat luoneet Jonathan Nolan, legendaarisen ohjaaja Christopher Nolanin (Yön ritari, Interstellar, Tenet) veli, ja Lisa Joy. He toimivat myös vastaavina tuottajina. Molemmat ovat kirjoittaneet kaikki jaksot ja ohjanneet niistä muutamia.

– Minua kiehtoo kaikki, mikä liittyy tekoälyyn, koska sillä on niin suuri vaikutus elämäämme ja yhteiskuntaamme, Joy kertoo Episodille videohaastattelussa. 

Seitsemällä Emmy-palkinnolla kruunattu sarja perustuu Michael Crichtonin käsikirjoittamaan ja ohjaamaan futuristiseen Westworld-elokuvaan (1973) villin lännen teemapuistosta, jossa androidit alkavat tappaa kävijöitä, kun robotteihin tulee toimintahäiriö.

Miten se nyt menikään?

Lähitulevaisuuden Los Angelesiin sijoittunut kolmas kausi päättyi uusien liittoutumien luomiseen, hyppyyn kohti tuntematonta ja monien tärkeiden hahmojen kuolemaan. Toki on muistettava, että vaikka Westworldin hahmot kuolevat jopa useita kertoja, ne voivat herätä henkiin digitaalisina varakopioina. Eikä koskaan ole aivan varmaa, kenen prosessori on kenenkin kehossa.

Aaron Paul.

Sarjan kantava voima, Dolores (Evan Rachel Woods) lähti kostamaan kokemiaan vääryyksiä ihmisten käsissä femme fatale -hahmona. Mutkien kautta hän tapasi rakennustyömies Calebin, jota esittää Aaron Paul (Breaking Bad). Dolores hämmentyi Calebin epäitsekkäästä toiminnasta, joka haastoi Doloresin käsityksen ihmisyyden todellisesta luonteesta. Ehkä kaikkia ei sittenkään ole veistetty samasta puusta.

Kauden päätösjaksossa Dolores uhrasi itsensä, jotta Caleb ja koko ihmiskunta pääsevät toteuttamaan vapaata tahtoa ja rakentamaan maailman uudelleen.

Teemapuiston alkuperäisen villin lännen hurvittelupaikan hahmojen tapaan myös Calebin kaltaiset marginaalikansalaiset tekevät päivästä toiseen samoja tehtäviä. Vallanpitäjät ovat ohjelmoineet heidät suorittamaan rutiineja dataa manipuloimalla.

Sarjassa varoitetaan, miten teknologinen kuilu hyvä- ja vähempiosaisten välillä tulee kasvamaan. Datasta on tullut arvokkain raaka-aine ja valuutta, ja se, jolla on paras tekoäly, hallitsee maailmaa.

– Data on omaisuutta, josta olemme luopuneet ilmaiseksi ja jota emme enää kontrolloi. Meillä on laitteita, jotka kuuntelevat meitä jatkuvasti, Joy muistuttaa.

Sovellusten käyttämät algoritmit ohjaavat käyttäytymistämme. Sosiaalinen media tietää jokaisen liikkeemme, kaveripiirimme, mitä teemme heidän kanssaan, ja se lähettää tietoja myös muille.

Evan Rachel Wood sanoo, että tämän takia hän ei ota kotiinsa mitään kuuntelevia elektroniikkalaitteita, kuten älykaiuttimia.

– Suhtaudun sosiaaliseen mediaan hyvin eri tavalla sarjassa näyttelemisen myötä. Olen huolestunut siitä, mihin tietoni päätyvät, Wood myöntää.

Sisäistä pohdintaa – muuttuneita valtataisteluja

Uuden kauden tapahtumat sijoittuvat seitsemän vuoden päähän kolmannen kauden lopusta. Aluksi matkataan Hooverin padon vaikuttaviin maisemiin ja itärannikolle tulevaisuuden New Yorkiin. Kaudella liikutaan eri aikakausien ja paikkojen välillä.

– Tavoitteena oli aina polttaa poroksi luomamme upeat maailmat ja aloittaa alusta. Sarjan tapahtumat heijastelevat sen tekemistä siinä mielessä, että emme saa takertua mihinkään kauniiseen emmekä hukata itseämme menestyksen huumaan. Suunnitelmissa oli alusta lähtien se, että robotit tuhoavat maailmansa ja pakenevat sieltä, kertoo Joy.

Vaikka Dolores on kuollut, häntä paljon muistuttava Christina (Evan Rachel Wood) nähdään New Yorkin oravanpyörässä. Hän työskentelee tarinoiden kirjoittajana.

– Heitä yhdistää tunne siitä, että kaikki ei ole kunnossa, mutta he eivät tiedä mikä. Christina toistaa samaa kuviota päivästä toiseen. Hän yrittää saada selville, mistä on kyse ja kuka hän oikein on. Hyvin samalla tavalla kuin Dolores avauskaudella, Wood muotoilee.

Kahden edellisen kauden ajan Dolores oli raivopäinen suorittaja. Wood myöntää, että oli mukava palata alkuperäisen hahmon haavoittuvan persoonan tulkitsemiseen.

– Christinalla ei ole samanlaista valtaa eikä voimaa, eikä hän usko itseensä. Hän pitää itseään melko mitättömänä. Hänen nörttiyttään oli erityisen helppo näytellä, naurahtaa Wood.

Christinan kämppäkaveria esittää tuore Oscar-voittaja Ariana DeBose (West Side Story), joka on yksi uusista mystisistä kasvoista tällä kaudella. Kiinnostus Christinaa kohtaan yhdistää kämppistä ja Teddya (James Marsden), joka palaa sarjaan.

Kyseenalaistan todellisuuden

Eri leireissä olleet Caleb ja Mauve (Thandiwe Newton) päätyivät puhaltamaan yhteen hiileen Seracin (Vincent Cassell) peittoamiseksi ja Rehoboam-tietokoneen tuhoamiseksi, aivan kuten Dolores halusi.

He jatkavat yhteistyötä paremman tulevaisuuden luomiseksi pitkän tauon jälkeen.

– Taistelu voitettiin ja Caleb on palannut vanhaan työpaikkaansa. Hän kärsii traumaperäisestä stressihäiriöstä. Hänellä on tunne siitä, että sota ei ole ohi, ja hän nauttii taistelemisesta yhteisen hyvän puolesta. Caleb on paljon rohkeampi kuin minä voisin edes kuvitella olevani, Aaron Paul kertoo videohaastattelussa.

Viime kaudella uutena näyttelijänä sarjaan tullut Paul myöntää yökuvausten olevan suurin haaste.

– Yleensä yökuvaukset loppuvat, kun aurinko nousee. Tässä sarjassa ei. Pääsin ensimmäisen yön kuvauksista vasta aamulla kello 10:45. Ja vapaapäivän jälkeen oli mentävä takaisin kuvauksiin kello 4:00.

Westworldin futuristiset scifi-teemat, joihin käsikirjoittajat hakevat inspiraatiota uutisotsikoista, saavat Paulin mietteliääksi.

– Olemmeko todella menossa kohti Westworldin esittämää tulevaisuutta, joka vaikuttaa niin utopistiselta kehittynyt tekoäly mukaan lukien? Teemat saavat minut myös kyseenalaistamaan todellisuuden. Vietän mahdollisimman vähän aikaa internetissä. Minulla ei ole edes tietokonetta, Paul myöntää.

Sublime-paratiisissa aikaa viettänyt Bernard (Jeffrey Wright) palaa aisaparinsa Stubsin (Luke Hemsworth) kanssa entistä tiiviimmän yhteistyön pariin. Se oli tosin loppua lyhyeen, mutta kuin ihmeen kaupalla Stubs räätälöitiin kuntoon verilöylyn jäljiltä.

Näyttelijät viihtyvät yhdessä myös vapaa-ajalla. He kävivät surffausreissulla Malediiveilla kausien välissä, ja Hemsworth kertoo, miten he oppivat toisistaan sellaisiakin asioita, joita ei olisi halunnut tietää.

– Meille luvattiin kolmen makuuhuoneen huvila, mutta se osoittautuikin kolme nukkumapaikkaa käsittäväksi huoneeksi. Yksi sängyistä oli King-size parisänky ja meitä oli kolme kaveria. Tiedän Jeffreysta nyt aivan liikaa, Hemsworth nauraa.

Jeffrey Wright.

Wright sanoo saaneensa suurimman sängyn surffaustaitojensa takia, mutta Hemsworth kiistää väitteen. Tämän todellisuuden ulkopuolella onkin jo hankalampaa kuvata, miten sarja kehittyy, mutta Wright yrittää.

– Kyse on kaninkolosta kaninkolossa, johon Bernard sukeltaa kuin Liisa Ihmemaassa. Se on kuin sarjan mystinen metaversumi. Missä hän on ja mitä tekee, ovat mysteereitä. Ja mikäli hän palaa pinnalle, missä se tapahtuisi. Kausi on täynnä tuntemattomia ja pölyisiä polkuja, joita pitkin Bernad kulkee.

Mitäpä siihen on enää lisäämistä.

Teksti: Johanna Juntunen, Los Angeles
Kuvat: HBO Max

Lisää luettavaa