Netflixin Arcane on kohonnut eräänlaiseksi merkkipaaluksi peleihin pohjautuvien elokuvien ja sarjojen saralla. League of Legends -peliin pohjautuva sarja on saanut kriitikot ja yleisön innostumaan – katso vaikka Rotten Tomatoes -palvelun pisteytyksiä –, mutta Bloomberg kertoo nyt, että sarja tuotti tekijöilleen loppujen lopuksi raskaasti tappiota. Itse asiassa todella paljon, mikäli sarjan menestys ei siirry jollain tavalla League of Legendsin tulovirtoihin.
Bloombergin mukaan Arcanen kahden tuotantokauden tekeminen maksoi sellaiset 250 miljoonaa dollaria (noin 240 miljoonaa euroa), mutta Netflix maksoi kustakin jaksosta vain kolme miljoonaa dollaria. Sarja toteutettiin League of Legendsin tehneen Riot Games -yhtiön komennuksessa, ja Riotin omistaja Tencent maksoi lisäksi toiset kolme miljoonaa dollaria kustakin jaksosta saadakseen sarjan Kiinan-markkinoille. Tällä matematiikalla 18 jaksoa käsittävä sarja tuotti suoralta kädeltä alle puolet siitä, mitä sen tekeminen ja markkinoiminen ovat maksaneet.
Arcanen lopullinen tuottavuus määräytyy tietysti sen mukaan, paljonko se kerää League of Legendsille uusia pelaajia ostamaan sen hahmoille uusia ulkoasuja ja muuta lisäsisältöä. Riot-johtaja Marc Merrill totesi myös uhmakkaasti, ettei yhtiö tuijota pelkkiä rahamääriä menestystä mitatessaan.
”Ihmiset luulevat, että teemme Arcanen kaltaisia projekteja myydäksemme lisää skinejä [kosmetiikkaa pelihahmoille]. Todellisuudessa myymme skinejä tehdäksemme Arcanen kaltaisia juttuja”, Merrill sanoo ja jatkaa:
”Sanon nyt kerta kaikkiaan, että Arcane toimi todella hyvin pelaajien keskuudessa, joten se toimii hyvin meillekin.”