Ohjaaja kertoo miksi Warcraft-elokuva epäonnistui

Kiinassa rahaa tahkonut elokuva floppasi pahasti Yhdysvalloissa. Jatko-osa voisi tapahtua, mikäli se tehtäisiin halvemmalla ja suunnattaisiin selkeästi Kiinan markkinoille.

1.9.2016 12:41

Indie-elokuvien puolelta Warcraft-leffan ohjaajaksi hypännyt Duncan Jones on puhunut Thrillistille elokuvan ongelmista.

Jonesin mukaan osasyy Warcraftin floppaamiseen Yhdysvalloissa oli hyvin selkeästi jakaantuneet katsojat ja ihmisten kyynisyys. Ohjaajan mukaan elokuvan yleisö on selkeästi jakaantunut ihmisiin, jotka rakastavat sitä ja ihmisiin, jotka vihaavat sitä, ja moni pelaaja on jo etukäteen päättänyt olla katsomatta elokuvaa, koska sattuu pitämään jostain toisesta pelisarjasta.

Ohjaaja kuitenkin myöntää, ettei elokuva missään nimessä ole täydellinen.

”… Tällaisen elokuvan tekeminen on mahdotonta indie-elokuvantekijänä. Sinun täytyy löytää keino, jolla puristaa se studion byrokratian läpi”, Jones sanoo. ”Kun yrität tehdä Warcraftin kaltaista elokuvaa, ja vieläpä jollain ainutlaatuisella tavalla, niin joudut tuhannen leikkauksen tappamaksi. Enkä tarkoita vain leikkaushuoneen leikkauksia, vaan pieniä muutoksia, jotka vaikuttavat harmittomilta.”

”Kun teet yhden pienen muutoksen, se ei vaikuta isolta asialta. Mutta kun jatkat sellaisten pienten muutosten tekemistä, erityisesti koko kolmen ja puolen vuoden ajan, huomaatkin käyttäväsi kaiken aikasi kaikkien irrotettujen palojen paikkaamiseen”, Jones selittää.

Vuosia projektin parissa työskennellyt ja maailmaa innolla rakentanut Jones sanoo, että olisi valmis hyppäämään jatko-osan ohjaksiin, mikäli mahdollisuus annettaisiin.

”Kuka tietää? Ehkä olen vain masokisti”, ohjaaja vitsailee.

 

Lisää luettavaa