Täältä saat päiväannoksen outoilua, alastomuutta ja suoranaista pervoilua – Suomitrashin mestari CHRZU paljastaa kaiken

Sarjakuvapiirtäjänä ja animaattorina uransa aloittaneen auteur-ohjaaja Christer “CHRZU” Lindströmin lyhytelokuva The Consequence sai ensi-iltansa Night Visions Back to Basics -leffafestarin yhteydessä. Lyhäri on jatkoa vuonna 2015 ensi-iltansa saaneelle The Contractille. Elokuvien pääosissa nähdään Carlotta Moore, rääväsuinen drag queen, jota Lindström myös itse näyttelee.

11.5.2017 13:51

Hieman aiemmin, vuonna 2013 sai ensi-iltansa Lindströmin ensimmäinen live-elokuva Nightsatan and the Loops of Doom. Loops of Doom on post-apokalyptinen italoroska-kalkkunaleffa, joka nostaa hattua tunnetuille ja tuntemattomille genre-elokuville oksettavalla estetiikallaan ja kieroutuneen humoristisella tunnelmallaan. Läpeensä 70-lukulainen Loops of Doom on musiikki-scifielokuva, joka ei armoa anna.

Lindströmin teini-ikä kului sarjakuvien parissa. Hän julkaisi ensimmäisen sarjakuvalehdykkänsä hieman alle parikymppisenä. Seuraavan kymmenen vuoden aikana julkaistiin yhteensä kymmenen lehdykkää ja yksi omakustannealbumi. Mutta miten sarjakuvapiirtäjästä tuli animaattori ja lopulta elokuvaohjaaja?

Kuva: Maria Halkilahti

– Ruotsissa oli eräs sarjakuvakurssi, jota varten sain apurahaa. Olin siellä nelisen kuukautta, kunnes huomasin, että se oli ihan paska koulu. Jotain muuta piti siis tehdä. Mua neuvottiin lähtemään animaatiolinjalle Turun AMK:hon, koska siellä on legendaarinen Priit Pärn taiteellisena johtajana ja opettajana.

Heti ensimmäisenä opiskeluvuonnaan Lindström oli Tatu Pohjavirran lopputyöprojektissa mukana.

– Se oli stop motion -nukkeanimaatio. Innostuin siitä, koska se oli kuin action-hahmojen kanssa leikkimistä, mutta silti oikeaa elokuvantekoa. Sarjakuvat jäivät taka-alalle, kun innostuin nukkeanimaatioista.

Lindström valmistui vuonna 2004. Koulu opetti tulevalle ohjaajalle, ettei kaikkea kannata tehdä yksin, vaan on hyvä käyttää erikoisalojen ihmisiä eri tehtävissä. Lindström ei itse animoi enää juuri lainkaan vaan käsikirjoittaa, ohjaa ja suunnittelee elokuviensa hahmoja.

Omasta animaatiotuotannosta nousee esille Kaukosaaren kirous, joka on näytetty Ylen Uudessa kinossa kahteen otteeseen. Lyhytelokuva voitti erikoispalkinnon Tampereen elokuvajuhlilla 2008 sekä Méliès d’Argent -kilpailun lyhytelokuvien sarjan Espoo Cinéssä samana vuonna.

Animaatiopiirien rahoitusongelmat ajoivat kuitenkin Lindströmin live-elokuvien pariin. Projekteille ei löytynyt rahoittajia, jonka takia vuonna 2012 syntyi Outro. Lindström kuvailee lyhytelokuvan olevan ambient-dokkari, jonka lähtökohtana oli 28 päivää myöhemmin -zombileffassa nähty autioitunut Lontoo.

– Kuvasimme kännisiä ihmisiä salaa Turun kesäyössä. Aivan autio kaupunki ja pelkkiä känniläisiä. Nightsatan teki siihen musiikit. Bändi ehdotti heti kuvausten jälkeen, että mun pitäisi ohjata heille post-apokalyptinen musavideo. Yhdessä biisissä ei kuitenkaan ole tarpeeksi draamankaarta hyvän tarinan kertomista varten. Lopulta ymmärsimme, että meidän pitää tehdä ihan oikea elokuva.

Yösaatana ja tuomion luupit

Nightsatan and the Loops of Doomin syntytarina on melko perinteinen. Lindström ja bändi olivat kuvaamassa eräällä hiekkakuopalla nollabudjettinsa kanssa, kun he tajusivat, että jos elokuva kerran tehdään, pitää se myös tehdä hyvin. Lindström asteli pian sen jälkeen Twisted Filmsin toimistolle ja tarjosi ideaa ohjaaja-tuottaja Jussi Louhelaiselle.

– Jupe oli myyty siinä kohdassa kässäriä, kun nyrkki menee pään läpi. Tämän jälkeen olemmekin tehneet kaikki lyhärimme hänen kanssaan.

Loops of Doomissa
oli Suomen oloihin nähden melko huikea budjetti, 130 000 euroa. Lindström kertoo innoissaan, kuinka heillä oli jopa varaa maksaa ihmisille palkkaa. Suuri osa budjetista meni leffan jälkituotantoon ja efekteihin, jotka ovatkin erityisen näyttäviä.

Aivan kommelluksitta kuvaukset eivät tietenkään menneet, mutta elokuvanteko tuntui silti maistuvan Lindströmille enemmän kuin hyvin.

– Puoli vuotta rahoituksen saamisen jälkeen kuljin kuin unessa. Meillä oli pääosin ihan helvetin mahtavaa. Se oli käsittämättömän hienoa aikaa. On uskomatonta, että voi tehdä duunikseen jotain näin hullua.

Tuleva kokopitkä Nightsatan-elokuvakin on jo hyvällä mallilla. Lindström ja kumppanit hakivat viime talvena joukkorahoitusta leffan esituotantoa varten.

– Iso osa Nightsatanin viehätyksestä tulee hahmojen asuista ja ulkonäöstä. Siinä on paljon tietynlaista Masters of the Universe- ja Tähtien sota -estetiikkaa. Jollain perverssillä tavalla se on muotia. Suurin osa nykyisistä post-apokalyptisistä elokuvista on niin pirun realistisia.

Leffan päähahmojen asut on pääosin suunniteltu, ja osa rakennettukin jo. Storyboardin tekeminen on myös alkanut. Tällä hetkellä kuvausporukka etsii sopivia kykyjä, talenttia, elokuvaan. Neuvottelut levittäjien ja efektipajojen kanssa on myös aloitettu.

Kuva: Lisa McWhirter

Carlotta Moore, Suomen rivoin näyttelijätär?

Lindström on suunnitellut tekevänsä Carlotta Moore -elokuvista vähintäänkin trilogian. The Contractissa ensiesiintymisensä tehnyt suupaltti drag-täti on muhinut Lindströmin päässä jo pitkään. Lindström näki John Watersin Desperate Livingin teini-ikäisenä ja vakuuttui kulttileffan outoudesta.

– Sitä ennen olin katsonut Hammerin ja Universalin kauhuklassikoita, Evil Deadejä ja mitä nyt videovuokraamoista silloin löytyi. En ollut kuitenkaan nähnyt mitään niin perverssiä ja sairasta kuin Desperate Living. Kelasin että mahtavaa, täähän on vitun outoa. Jossain vaiheessa katsoin enemmänkin Watersin leffoja ja tajusin niiden jutun.

Lindström on omien sanojensa mukaan pitänyt aina naamioitumisesta ja naamiaisista. Hänellä ei kuitenkaan ole ollut drag-hahmoa ennen Carlottaa. Carlotta syntyi lopulta suositun tv-sarjan, RuPaul’s Drag Racen innoittamana.

– Yhdessä jaksossa oli John Waters -spesiaali, missä kisailijat laitettiin esittämään klassikkokohtauksia Watersin leffoista. Tajusin heti, että mun pitää tehdä juuri tätä. Keksin hahmolle nimen ja lähdin vappuna Carlottana ryyppäämään. Oli heti selvää, että me tehdään Carlottan kanssa ainakin yksi leffa.

– Olen aina digannut outoja hahmoja. Ne ovat tarinoissa siisteintä. Kun luot hahmon ja menet sen päähän, voit tehdä kaikkea sellaista mitä et normaalisti tekisi. Se on hienoa.

Ihmiset rakastuivatkin Carlottaan heti. Lindstörmin mukaan siinä kyseessä on tietynlainen kapina, joka ajaa myös ohjaajaa itseään eteenpäin. Hänen mukaansa 90 prosenttia kaikesta, mitä tehdään viihteen ja kulttuurin nimissä on jonkinlaista toistoa tai muuten vain merkityksetöntä roskaa. Loput 10 prosenttia on sitten sitä, mikä Lindströmiä itseäänkin kiinnostaa.

– En halua tehdä mitään jonninjoutavaa. Haluan tehdä asiat eri lailla ja tyydyttää itseni näköistä yleisöä. Sellaisia ihmisiä, jotka ovat nähneet jo aivan tarpeeksi sitä normikamaa. Haluan viihdyttää mielen tutkimusmatkailijoita.

Usein poikkeaviin hahmoihin ja ihmisiin kohdistuu epäluuloa. Carlotta ei ole kohdannut mitään suoranaista vihaa, mutta ympärijurristen heteromiesten lääpintä on välillä mennyt hieman liian pitkälle.

– Eivät ihmiset mitään itselleen ja himoilleen voi. Vaikka ei olisikaan soveliasta, niin on se jollain tavalla ymmärrettävää, kun suomalainen mies on kännissä ja näkee oman seksifantasiansa kävelemässä edessään. Tyyppi jolla on liikaa huulipunaa, verkkosukkahousut, minihame ja kaikkea sellaista, mitä suomalainen nainen ei yleensä laittaisi päällensä. Näky herättää jonkinlaiset alkukantaiset vaistot. Se toimii huorasignaalina: tuossa on jotain pantavaa, runkkumatskua ilmielävänä.

Tulevat kepposet

Mutta mitä tulevaisuus on tuomassa erikoiselle visiönäärillemme? Lindstöm paljastaa löytäneensä oman genrensä komediasta. Siis sellaisesta komediasta, jossa väkivaltakin on hulvattoman hauskaa.

– Äärikomedia on se juttu mihin suuntaan olen kehittymässä. Se tulee animaatiojuuristani. Liioittelu, kärjistys ja pelkistäminen ovat huumorissa tärkeintä.

Lindström nimeää vaikuttajikseen juuri näitä mustan huumorin ja terävän satiirin mestareita. Kulttiohjaaja Alejandro Jodorowskyn Santa Sangre on hänen lempielokuvansa.

– Tietenkin Waters ja Paul Verhoeven. Frank Henenlotter ja erityisesti ensimmäinen Basket Case. Se on nerokas. Lucio Fulci, Dario Argento ja muut klassikot ovat vaikuttaneet minuun.

Saksalaisesta auteur-ohjaaja Werner Herzogista Lindström innostuu silminnähden. Herzogin ohjaama ja Nicolas Cagen tähdittämä Paha poliisi – määräsatama New Orleans onkin Nightsatan and the Loops of Doomin suurin innoittaja.

– Leffa on komediaa, mutta siinä ei tavallaan ole edes vitsejä. Se on hahmon traaginen syöksykierre, mutta samalla se on niin naurettava. Herzogin leffoissa on muutenkin paljon huumoria.

Kuva: Sami Maanpää, meikit: Carlotta ja Veera Syrén

Animaatioiden puolelta vaikutteet tulevat juuri samanlaisesta absurdista ja rankasta huumorista. Mitä anarkistisempi ja omituisempi animaatio on, sitä varmemmin Lindström siitä pitää. South Park, Rick and Morty, Ren & Stimpy ja Pickles the Dog kuuluvat ohjaajan suosikkeihin.

– Brittiläinen animaattori Phil Mulloy on lemppareitani. Sillä on tosi härskiä huumoria ja helvetin rumia hahmoja, jotka ovat sellaisia vähän pidemmälle vietyjä tikku-ukkoja. Animaatiot on piirretty aika karusti, mutta niissä on aina joku todella hyvä moraalitarina. Youtubesta löytyvät esimerkiksi Kymmenen käskyä ja Cowboys-niminen sarja.

Puhe siirtyy myös absurdin brittihuumorin kuninkaisiin eli legendaariseen Monty Pythoniin sekä erääseen komediaryhmän jäseneen.

– Tunnen Terry Gilliamia kohtaan hengenheimolaisuutta, koska hänelläkin on animaatiotausta. Haluamme leffoissamme murtaa todellisuuden rajat. Emme halua kuvata reaalimaailmaa, vaan tehdä leffoja, jotka ovat kuin unia tai trippejä.

Nightsatan-elokuvan ja Carlottan kolmannen lyhärin lisäksi Lindström haluaisi tehdä myös jonkinlaisen animaatioleffan jossain vaiheessa. Turun Anikistit julkaisivat viime vuonna Madonreikä (Wurmloch) -nimisen animaation, jonka teossa Lindström oli mukana.

Haastattelun lopuksi Lindström kehottaa ihmisiä katsomaan The Contractin ja Nightsatan and the Loops of Doomin. Kuinka ollakaan, molemmat löytyvät kätevästi haastattelun alta. Olkaa siis hyvät ja nauttikaa rehellisestä ja älykkäästä roskasta.

Lisää luettavaa