Tekoälyllä toteutettu lyhytelokuva The Kalevala – A Few Selected Poems About Creation tarjoaa huurteisia maistiaisia paitsi suomalais-karjalaisesta mytologiasta myös suomalaisesta tekoälyosaamisesta.
Business Finlandin ja AI Finlandin AI Gaalassa Vuoden luova tekoälytoteutus -finalistiksi valittu lyhytelokuva todentaa suomalaista tekoälyosaamista ja esittää myös kysymyksiä elokuva-alan tulevaisuudesta.
Ohjaaja Umberto Onzan ja käsikirjoittaja Juha Snellmanin vapaa-ajallaan rakentama videoteos on veijaritarina, joka kertoo kalevalaisen maailman ja oluen synnystä tuttujen hahmojen – Väinämöisen, Louhen ja Ilmarisen – omintakeisten seikkailujen kautta. Tarina kuljettaa katsojansa Kontulan kulmakuppiloista Kalevalan klassisiin tapahtumapaikkoihin.
Kansalliseeposta tulkitaan tällä kertaa kuitenkin hieman eri tavalla, sillä lyhytelokuvan tarinan, hahmojen, kuvien ja musiikin rakentamiseen on käytetty yli 15 generatiivista tekoälyä hyödyntävää työkalua. Tekijöiden vastuulle jäi tekoälyn tuotosten validointi, korjaaminen ja yhteensovittaminen nautittavaksi kokonaisuudeksi:
”Vaikka generatiivisen tekoälyn mahdollisuudet venytettiin filmissä tappiin saakka, emme halunneet luoda vain näyttävää teknologiademoa”, Onza kertoo. “Työkalut kehittyvät niin nopeasti, että pelkällä tekniikalla on turha lähteä kilpailemaan. Me valitsimme erottautua tekoälyfilmien valtavirrasta omaperäisellä ja hauskalla tarinalla, joka on kunnianosoitus Kalevalan yllätyksellisyydelle ja kerroksellisuudelle”, Onza täydentää.
Lue myös: Andy Serkis ei kaihda tekoälyä – Suunnittelee elokuvaa, jossa nähdään tekoälyllä luotuja hahmoja
Käsikirjoittajana ja tuottajana toimineen Juha Snellmanin mukaan humoristinen lyhytelokuva antaa mahdollisuuden nähdä tutun kansalliseepoksen uudessa valossa ja samalla rohkaisee pohtimaan, kuinka teknologia muuttaa tarinankerrontaa:
“Uuden teknologian voimin pieni mutta omistautunut tiimi voi nyt saada aikaan jotain sellaista, mikä ei olisi aiemmin ollut mahdollista. Kalevalaa on tulkittu lukemattomia kertoja, mutta pääsääntöisesti tuotannolliset rahkeet ovat riittäneet kertomaan tarinaa vain suomalaisille. Siksi on hienoa, että näiden työkalujen avulla pystymme antamaan pienen maistiaisen kalevalaisen kerronnan rikkaudesta myös kansainväliselle yleisölle,” Snellman täsmentää.
Aivan puhtaasti tekoälyn voimin tarinankerronta ei kuitenkaan syntynyt: “En usko, että inhimillistä näkökulmaa ja intuitiota voi ihan heti korvata parhaillakaan työkaluilla. Tarvitaan edelleen ihminen, joka ohjaa tekoälyä kohti haluttua luovaa lopputulosta. Samalla ihmisen vastuulle jää tekoälyn luomien vinoumien ja virheiden korjaaminen”, Snellman täydentää. Mahdollisuuksistaan huolimatta tekoälyllä on myös vielä paljon rajoitteita: “Meidänkin elokuvassamme on paljon kerronnallisia ja teknisiä puutteita, mutta vain osa niistä johtuu teknologiasta. Virheistä ainakin puolet menee ihan omaan piikkiin. Sekä suurimmat mokat että parhaat onnistumiset ovat meidän ihmisten kädenjälkeä, keskitien valinnat taas tekoälyä”, Snellman tiivistää.
Alalla pidetään selvänä, että tekoäly tulee väistämättä muuttamaan elokuva- ja tv-alaa tulevaisuudessa. “On tärkeää pysyä ajan tasalla ja alkaa viimeistään nyt kouluttautua uuden teknologian parissa”, kommentoi Alisha Hasan, Head of Industry, Helsinki International Film Festival ja Finnish Film Affair. “Samalla aiheeseen liittyy monia tekijänoikeudellisia ja ympäristökysymyksiä, joihin tarvitaan selkeitä toimintamalleja, valvontaa ja lainsäädäntöä”, Hasan jatkaa. Hän kuitenkin uskoo tekoälyn hyötyihin erityisesti tuotantojen kehittelyvaiheessa, missä voidaan saavuttaa sekä taloudellista että ajallista säästöä, mikä antaa lisää tilaa luovuudelle.
Kalevala-lyhytelokuvan tekoprosessi on poikinut tekijöilleen jo muitakin mahdollisuuksia. Onza mainitsee vetämänsä tekoälyyn liittyvät MasterClass-kurssit elokuva-alan ammattilaisille. Työ elokuvantekijöiden kanssa on kehittänyt myös omaa ymmärrystä mahdollisuuksien mukanaan tuomista riskeistä: “Tekoäly tulee varmasti vaikuttamaan siihen, miten elokuvia ja tarinankerrontaa tulevaisuudessa tehdään. Aiheeseen liittyy eettisiä ja jopa filosofisia ulottuvuuksia, mutta lopulta vastuu jää käyttäjälle: tekoälyä voidaan käyttää hyvään tai pahaan, oikein tai väärin. Henkilökohtaisesti uskon, että meidän täytyy tehdä kokeiluja ja sitten keskustella lopputuloksista avoimesti. Se on ainoa tapa löytää vastuulliset tavat käyttää tekoälyä,” Onza summaa.
Täysin tekoälyllä rakennetun lyhytelokuvan 4K-versio löytyy YouTubesta tekstitettynä suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, italiaksi ja saksaksi. Katso elokuva alta.