Tyhjentääkö Kuninkaan puhe Oscar-pöydän?

Viime vuonna kaksinkertainen Oscar-voittaja Tom Hanks avasi viimeisen kategorian kirjekuoren kun The Hurt Locker palkittiin parhaana elokuvana. Ennakkotietojen mukaan tänä vuonna hän tekee paluun esitellessään illan kaksi ensimmäistä kategoriaa – lavastuksen ja kuvauksen. 12 Oscarin ehdokas Kuninkaan puhe kilpailee molemmissa sarjoissa, ja heti gaalan alku antaa osviittaa siitä tuleeko Tom Hooperin ohjaama elokuva voittamaan paljon vai tyytyykö se vain muutamaan pystiin (mm. Colin Firth jo varmaksi nimetyssä miespääosakategoriassa). Kahdentoista Oscarin ehdokkaat ovat tilastollisesti voittaneet keskimäärin kuusi kategoriaa.

Kuvauspysti menee todennäköisesti Roger Deakinsille elokuvasta Kova kuin kivi. Brittiläiskuvaaja on ehdolla jo yhdeksättä kertaa eikä ole koskaan voittanut. Nyt on hänen vuoronsa, ja täytyyhän tälle 10 Oscarin ehdokasleffallekin jotain antaa (Hailee Steinfeld on myös vahvoilla kyseisen elokuvan naissivuosasta).

On helppo uskoa Kuninkaan puheen tyhjentävän lähes koko pöydän jos se nappaa lavastuspystin Inceptionin nenän edestä. Liisa Ihmemaassa on myös vahvoilla tässä kategoriassa. Itse asiassa Tim Burtonin ohjaama elokuva ei ole vielä kertaakaan hävinnyt lavastus-Oscaria jos ehdokkuus on annettu. Aiemmat voitot tulivat elokuvista Batman, Päätön ratsumies sekä Sweeney Todd: Fleet Streetin paholaisparturi. Jos lavastuksesta palkitaan juurikin Kuninkaan puhe, se tullaan muistamaan parhaiten siitä, että elokuvan yksi tärkeimmistä kuvauspaikoista toimi aiemmin pornoelokuvan lavasteena. Myös Amy Winehousen Rehab -musiikkivideo on osittain kuvattu tässä lontoolaisessa rakennuksessa. Katkeran voitosta tekisi se, että lavastaja itse valehteli käyttäneensä paljon aikaa juuri tämän kyseisen huoneiston kanssa.

Perinteisesti Oscar-pystien jako on aloitettu joko parhaalla nais- tai miessivuosalla. Näissä sarjoissa on kuitenkin tänä vuonna enemmän jännitettävää kuin pääosien kanssa. Hyvän televisioviihteen kannalta nämä nähdään myöhemmässä vaiheessa. Miessivuosasta palkitaan todennäköisesti ”personal trainer” – Christian Bale (Taistelija) nyrkkeilyvalmentajan roolista tai Geoffrey Rush (Kuninkaan puhe) puheterapeuttina. Edellä mainittu on jo palkittu aiemminkin (elokuvasta Loisto), mutta Balelle ehdokkuus on ensimmäinen. Muilla kolmella ehdokkaalla ei ole juurikaan mahdollisuuksia voittoon saakka.

Naissivuosan kategoria on melko levällään. Ennakkosuosikin asemasta pitkään nauttinut Melissa Leo (Taistelija) on voinut menettää liki varman voittonsa henkilökohtaisella Oscar-kampanjallaan, mitä ei akatemian silmissä katsota hyvällä. Ehdokkaiden on syytä olla paljon esillä ennen kuin äänestysprosessi käynnistyy, mutta tähän on olemassa kirjoittamattomat säännöt. Esiintyminen talk show’ssa on sopivaa julkisuutta, mutta omien ilmoitusten ostaminen elokuvalehtiin ei sitä ole. On hyvin mahdollista, että 14-vuotias tulokas Hailee Steinfeld (Kova kuin kivi) palkitaan tässä kategoriassa vaikka hänen roolinsa on ehdottomasti pääosa. Hän on kyseisen lännenelokuvan melkein jokaisessa kohtauksessa.

Jos akatemia rakastaa Kuninkaan puhetta todella paljon, on myös kuningattaren kiitospuhe mahdollinen Helena Bonham Carterin muodossa. Epätodennäköistä on kuitenkin se, että Kuninkaan puhe voittaisi kolmea näyttelijäpystiä, joista miespääosa on siis jo käytännössä varma. Sitten on vielä Amy Adams (Taistelija), joka havittelee voittoa tässä sarjassa jo kolmatta kertaa vain viiden vuoden sisään, ja tällä alkaa olla painoarvoa jo aika paljon. Australialainen Jacki Weaver (Animal Kingdom) saa olla vain iloinen päästessään näin isoihin juhliin, voittoon tarvitaan ihme.

Miespääosasta palkitaan Colin Firth, tästä ovat kaikki yksimielisiä. Vastakkaisen sukupuolen pääosa on kuitenkin aika lailla kahden kauppaa. Natalie Portman (Black Swan) on selkeä ennakkosuosikki, mutta Annette Beningin (The Kids Are All Right) Oscar-kampanja on toiminut enemmän kuin moitteettomasti. Bening on ollut aiemmin ehdolla kolme kertaa ja Portman kerran, ja tämä voidaan katsoa Beningin eduksi. Molemmissa leireissä kannattajajoukot ovat niin fanaattisia, että vuoden 1969 tasapelin toivoisi melkein toistuvan. Silloin Katharine Hepburn (Leijona talvella) ja Barbra Streisand (Funny Girl) jakoivat käsittämättömästi äänet tasan kun lähes kuudellatuhannella äänellä tämä on melkein mahdotonta.

On melko harvinaista, että ohjaajapysti jaetaan eri rainalle kuin paras elokuva. Tänä vuonna oletuksena on, että David Fincher (The Social Network) palkitaan parhaana ohjaajana ja Kuninkaan puhe parhaasta elokuvasta. Tom Hooper on sen verran uusi tulokas, että akatemia tuskin haluaa hänelle vielä antaa ohjauspystiä. The Social Networkin voitto parhaasta elokuvasta olisi positiivinen yllätys, muttei lainkaan mahdotonta.

Tilastot on tehty rikottaviksi. Ainoastaan Braveheart – Taipumaton on onnistunut voittamaan parhaan elokuvan Oscarin saamatta merkittävien kiltojen DGA (ohjaajat), PGA (tuottajat) ja SAG (näyttelijät) pääpalkintoja. Tosin tämä tapahtui samana vuonna kuin SAG perustettiin ja silloinen DGA-voittaja Ron Howard (Apollo 13) ei saanut edes Oscar-ehdokkuutta. Tavallaan tätäkään tilastoa ei siis voida käyttää ennakkotapauksena. Jos The Social Network saa pystit leikkauksesta, (muokatusta) käsikirjoituksesta sekä ohjauksesta voittamatta parasta elokuvaa, se on vasta kolmas sellainen elokuva akatemian 83-vuotisen historian aikana (aiemmat olivat Paikka auringossa ja Traffic).

Oscar-gaalan suurin ongelma on se, että se on viimeinen merkittävä elokuvagaala. Helmikuun loppuun mennessä samat voittajanimet on kuultu jo niin moneen kertaan, että show kärsii ennalta-arvattavuudesta. Tänä vuonna on poikkeuksellinen mahdollisuus jännittää koko nelituntisen keston ajan. Gaalan kestoa on toki tänäkin vuonna yritetty supistaa, ”In Memoriam” -osuutta lukuunottamatta kaikki leffamontaasit ja (suhteellisen uusi käytäntö) viiden ehdokkaan pitkät esittelyt näyttelijäkategorioissa loistavat nyt poissaolollaan. Poistakaa myös tanssinumerot, Oscarit muistuttavat vuosi vuodelta enemmän teatterilavojen Tony-gaalaa.

Tero Heikkinen

Aiheeseen liittyvät jutut