Kolumni: Tietoa on, mutta sitä ei levitetä – Miksi Netflix pimittää tietojaan?

Netflix kerää tilaajilta kaikenlaista kiinnostavaa dataa. Miksi sitä ei julkisteta?

Forbes listasi jokin aika kymmenen kauhuelokuvaa Netflixissä, joita käyttäjät eivät uskalla katsoa loppuun, koska ne ovat niin pelottavia. Elokuvat olivat tosin kaikki sellaisia, joita ei näy Suomen Netflixin valikoimassa, mutta juttu oli kiinnostava muista syistä.

Jutun kirjoittaja oli saanut tiedot Netflixiltä suoraan. Yleensä Netflix julkistaa striimauslukuja ja muita tilastoja kitsaasti, mutta tässä tapauksessa dataa oli jaettu auliisti Forbesille. Ehkä siksi että kyseessä oli erikoistapaus, ja tiedot olivat hyvin rajattuja. Niissä ei kerrottu, miten paljon elokuvia oli kokonaisuudessaan katsottu.

Listan keskeytetyin elokuva oli vuoden 2016 Cabin Fever -uusintafilmatisointi. Elokuva on saanut surkeat arvostelut, joten eikö kyse ollut itse asiassa siitä, että se oli katsojien mielestä yksinkertaisesti huono eikä pelottava?

Netfixillä oli selitys tähän. Kriteerinä oli se, että Netflix-käyttäjät olivat katsoneet listan elokuvia vähintään 70 prosenttia kokonaiskestosta. Jos he olisivat halunneet keskeyttää elokuvan sen huonouden takia, he olisivat tehneet sen paljon aiemmin.

Jutusta tuli mieleen, että Netflixillä näköjään on valtavasti kaikenlaista dataa, jota se kerää tilaajiltaan. Mutta miksi Netflix ei julkista näitä tietoja?

Monet käyttäjät haluavat tietää, miten paljon sarjat ja elokuvat keräävät katselukertoja ja striimauksia. Valkokangaselokuvien lipputulot osataan kertoa sentilleen, ja televisionkin katselusta julkaistaan luotettavia tilastoja.

Esimerkiksi Netflixin Bright-elokuvan tapauksessa uutisoitiin ensimmäisen viikonlopun hurjista striimausmääristä, mutta silloinkin kyse oli Netflixin ulkopuolisista luvuista, jotka perustuivat Nielsenin arvioihin. Netflix on sanonut näitä lukuja puutteellisiksi.

Eli nekin tiedot, jotka Netflix-käyttäytymisestä saadaan, ovat kiistanalaisia.

Miksei Netflix sitten ei itse jaa todellista dataa käyttäjien tietoon, kun yhtiö sitä ihan varmasti kerää?

Todennäköisesti se johtuu siitä, että Netflixin ei tarvitse tehdä sitä, eikä se yhtiötä edes kiinnosta. Netflix ei välitä yksittäisistä striimausluvuista, koska sen liiketoimintamalli on erilainen kuin perinteisellä televisiolla.

Televisiokanavat tarvitsevat katsojia, jotta voivat myydä lukujen perusteella mainoksia, joilla kerätään tuloja. Netflix taas saa kaikki tulonsa tilaajilta, eikä mainoksia esitetä lainkaan. Sama koskee muitakin striimipalveluja. Tavoitteena on saada mahdollisimman paljon säännöllisiä tilaajia, jotka maksavat kuukausimaksua. Niitä ei hankita yksittäisillä hiteillä vaan laajalla katalogilla, jossa on kaikenlaista katsottavaa. Yksittäiset katsojaluvut eivät ole sinänsä tärkeitä vaan se, että on tilaajia saatu houkuteltua mahdollisimman paljon.

Nykyään kuitenkin eletään aikaa, jolloin kerätyn tiedon pimittäminen ei ole kovin suosittua. Facebook on saanut paljon huonoa julkisuutta siitä, että se kerää käyttäjiltä yksityiskohtaista tietoa eikä aina kerro mihin sitä käyttää.

Olisi Netflixin oma etu, jos se alkaisi julkistaa tilastojaan. On varmasti paljon tilaajia, jotka haluavat seurata, mitkä nimikkeet keräävät katsojia ja mitkä eivät. Se olisi paitsi palvelus käyttäjille myös osoitus avoimuudesta. Jos yhtiö varjelee tulevaisuudessakin tietojaan yhtä tarkasti, sille voi käydä samoin kuin Facebookille, ja sitä aletaan syyttää tietojen kyseenalaisesta käytöstä. Nyt olisi vielä mahdollisuus ryhtyä avoimelle linjalle, ennen kuin se tapahtuu. Ymmärtääkö Netflix vinkkiäni, se on sitten toinen juttu.

Jussi Huhtala

Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä. Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @JussiHuhta1a

Sarjan edellinen kolumni:

Miksi Netflixin elokuvatarjonta ei laajene vaan supistuu? Selitys on yksinkertainen