Netflix nosti hintoja, ja siihen on yksi selkeä syy

Sisältö on kuningas, ja siihen menee rahaa.

Netflix nosti hintojaan juhannuksen alla. Yhden ruudun perussopimus pysyi kahdeksassa eurossa, mutta suosituin palvelu eli kahden ruudun tuplasopimus nousi yhdellä eurolla, ja korotuksen jälkeen se maksaa 12 euroa kuukaudessa. Perhesopimus, jossa on HD/UHD-kuvanlaatu neljällä laitteella, nousi 16 euroon. Siihen tuli korotusta kaksi euroa.

Itse asiassa hinnankorotus koskee välittömästi vain uusia asiakkaita. Niille, joilla on jo voimassaoleva Netflix-tilaus, korotus tulee voimaan vasta myöhemmin, ja siihen saattaa mennä muutama kuukausi.

Korotukset eivät koske pelkästään Suomea, vaan hintoja on korotettu samanaikaisesti monilla muillakin markkina-alueilla. Kuukausimaksut tosin vaihtelevat eri maissa. Samantyyppinen korotus tehtiin Yhdysvalloissa jo aiemmin tänä vuonna. Silloin Netflix tiedotti näin:

”Muutamme hinnoitteluamme aika ajoin, koska jatkamme investointeja laadukkaaseen viihteeseen, jotta voimme parantaa Netflix-kokemusta.”

Miksi Netflix nosti hintoja, vaikka kilpailu muiden striimipalvelujen kanssa on kovaa? Vastaus on yksinkertainen. Netflix tarvitsee rahaa.

”Sisältö on kuningas”, kuuluu Netflixin periaate, ja sisältöön uppoaa valtavasti dollareita. Yhtiö ilmoitti alkuvuodesta, että se on päättänyt käyttää 18,6 miljardia dollaria (noin 16 miljardia euroa) sisällön hankkimiseen. Laatusarjojen tuottaminen on kallista. Juuri kolmannen kauden saaneen Stranger Things -sarjan yksi ainoa jakso voi maksaa peräti 8 miljoonaa dollaria. Samalla rahalla tekisi Suomessa neljä keskihintaista pitkää elokuvaa.

Muukin kuin oma sisältö voi olla järjettömän kallista. Vuosina 1994–2004 tuotetun Frendit-sarjan kaikki kymmenen kautta voi katsoa Netflixissä. Netflix maksoi Frendien oikeudet omistavalle AT&T-yhtiölle tiettävästi noin 100 miljoonaa dollaria, jotta saisi pitää sarjan kaikki kaudet ohjelmistossaan. Ja se on hinta vain yhdestä vuodesta.

Netflix on kuitenkin laskenut, että diili kannattaa. Netflixillä on ympäri maailman valtava määrä tilaajia, jotka maksavat kuukausimaksua pelkästään siitä optiosta, että voi katsoa Frendejä milloin haluaa.

Joka tapauksessa näiden valtavien satsausten takia Netflix kuluttaa enemmän kuin tienaa. Yhtiön negatiivinen kassavirta oli viime vuonna 2 miljardia dollaria, ja tänä vuonna se on vielä enemmän. Kirjanpidollisesti Netflix tuottaa kuitenkin voittoa, koska tekeillä olevien sarjojen investoinnit voidaan kirjata tuleville vuosille. Netflix ei elä yli varojensa, vaan se on harkittu strategia, koska on nähty, että suuret investoinnit tuovat ennen pitkää myös suuren määrän uusia tilaajia. Nykyään Netflixillä on noin 150 miljoonaa tilaajaa, mutta luvun odotetaan nousevan lähivuosina peräti 300 miljoonaan.

Hintojen nousu ei tunnu pysäyttävän Netflixin kasvua. Kun yhtiö edellisen kerran nosti hintoja vuonna 2017, tilauksia peruttiin vain hyvin vähän, eikä tilaajamäärän kasvussa huomattu hidastumista. Tilaajakatoa tuskin on siis odotettavissa uudenkaan hinnankorotuksen myötä. Ehkä siinä auttaa, että Netflixin brändi on erittäin hyvä. Varietyn mukaan Netflix oli nousevin yhdysvaltalainen brändi vuosina 2018–2019. Hinnat tuskin silti karkaavat käsistä. Uudet kilpailijat, kuten Disney Plus, pitävät huolen, että kilpailu pysyy kovana.

Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä. Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @JussiHuhta1a

Sarjan edellinen kolumni:
Netflix kaappasi Hollywood-tähdet – Elokuvat pitävät pintansa