Booksmart

GENRE ENSI-ILTA 07.06.2019 TÄHDET

Beanie Feldstein ja Kaitlyn Dever loistavat pääosissa, ja Olivia Wilden esikoisohjaus on tämän vuoden parhaita elokuvia jo nyt. Hulvattoman hauska ja koskettava, aivan täydellinen komedia.

Halleluja! Vuoden paras elokuva on löytynyt! Näyttelijättärestä ohjaajaksi muuntautuneen Olivia Wilden Booksmart on napakymppi kaikin puolin ja elokuva, jota allekirjoittanut olisi kaivannut jo kymmenen vuotta sitten valkokankaille omaan nuoruuteensa.

Molly (Beanie Feldstein) ja Amy (Kaitlyn Dever) ovat koko koulu-uransa keskittyneet läksyihin, jotta paikka hyvässä yliopistossa aukeaisi. Valmistumista edeltävänä päivänä teineille selviää, että myös juhlimiseen keskittyneet luokkatoverit ovat päässeet hyviin opinahjoihin. Tästä seuraa jäätävä FOMO (fear of missing out) ja tytöt päättävät lähteä juhlimaan viimeisenä iltanaan.

Booksmart on harvinainen elokuva, sillä se ei tee oikeastaan mitään väärin. Se on täydellisen hurmaava, hienosti näytelty ja käsikirjoitettu elokuva, jonka seurassa olisi viihtynyt pidempäänkin. Pääosissa nähtävät Beanie Feldstein ja Kaitlyn Dever, molemmat pitkän linjan näyttelijättäriä, ovat viimein päässeet sivuverhoista parrasvaloihin, ja nuorten naisten välinen kemia on käsinkosketeltavaa. Molemmat pääsevät loistamaan yksin ja erikseen.

On vaikea uskoa, että Booksmart on Olivia Wilden esikoisohjaus. Se on varmalla kädellä tehty elokuva, joka on niin onnistunut ehkä juuri siksi, että sen on ohjannut ensikertalainen, joka osaa katsoa käsikirjoitusta ja sen teemoja tuoreilla silmillä. Molly ja Amy näyttävät ja tuntuvat oikeilta ihmisiltä. On helppo samastua hahmoihin, jotka ovat näin lähellä omaa nuoruuttani ja minäkuvaani. Wilden elokuva ei koskaan muuta nuoria naisia toistensa vihollisiksi, vaan he pysyvät toistensa rinnalla. Se tekee Booksmartista erityisen kypsän elokuvan kaikkien rivouksien lomassa ja todistaa, että on mahdollista löytää konfliktia muistakin tilanteista kuin naisten toisiaan vastaan asettamisesta.

Booksmartia on helppo verrata 12-vuoden takaiseen Superbadiin, sillä molemmissa elokuvassa teini-ikäiset ystävykset bilettävät yhdessä viimeisenä iltanaan tuhoisin seurauksin. Siinä missä Superbad tähtää ällöttävään ja äijämäiseen, on Booksmart suurella sydämellä räävitön ja tikahduttavan hauska.

Molemmat komediat haluavat ilmaista nuorten kokemaa ahdistusta, iloa ja hämmennystä yhdessä elämän suurimmista käännekohdista mutta hieman eri näkökulmista. Olisi epäreilua sanoa, että Booksmart on vain ja ainoastaan naispuolinen versio Superbadista; Booksmart on ihan kaikille tarkoitettu elokuva. Se on elegantimpi ja omalla tavallaan myös räävittömämpi kuin Superbad. Se on myös hauskempi.

Booksmart on tärkeä askel kohti reilumpaa ja todellisempaa sukupuoliedustusta elokuvissa. Se on naisten tekemä elokuva naisista mutta ei missään tapauksessa ole vain naisille. Booksmartia olisi helppo kutsua feministiseksi elokuvaksi, mutta se olisi laiska kuvaus elokuvasta, joka on tarkoitettu kaikille ja joka varmasti koskettaa kaikkia. Kaikki voivat samastua Mollyyn ja Amyyn, kuten olemme voineet samastua vaikkapa Indiana Jonesiin. Booksmart myös esittää seksin positiivisessa ja sensuroimattomassa valossa; tässä elokuvassa ei näytetä epätodellisen siistejä ja seksikkäitä seksikohtauksia.