Haute cuisine – Mestari keittiössä

GENRE ENSI-ILTA 28.12.2012 TÄHDET

Todellisiin henkilöihin perustuvan elokuvan toteutus on kiinnostavista lähtökohdistaan huolimatta yllättävän vaisu. Danièle Delpeuch sai kunnian toimia presidentti François Mitterrandin yksityiskokkina 1980-luvun lopulla, ja aiheesta olisi varmasti irronnut vaikuttavampikin kokonaisuus. Ranskalainen keittiö ansaitsee jo klassisuutensa vuoksi tulla elokuvatuksi, mutta yksinään teema ei kanna kovin pitkälle.

Haute Cuisine – Mestari keittiössä elokuvan suurin ongelma on, että aiheen ympärille ei ole rakennettu kummoistakaan tarinaa, pelkkä totuuteen perustuva teema ei yksinään riitä. Naiskokki presidentin yksityiskeittiössä on aiheena kiinnostava, mutta henkilöt kautta elokuvan ovat yksiulotteisia ja stereotyyppisiä.

Hortense (Catherine Frot) on lähes itseoppinut kokki, joka on erikoistunut klassiseen ranskalaiseen keittiöön. Hänen konstailematon ruoanlaittonsa on kaukana molekyyligastronomiasta, kaali on kaalia ja sienet sieniä. Hortense saa elämänsä tilaisuuden, kun häntä pyydetään käymään Pariisissa. Tietämättä täysin mihin on joutumassa Hortenselle esitellään Elysee-palatsin keittiö ja sen henkilökunta. Hän saa tehtäväkseen toimia presidentin (Jean d’Ormesson) henkilökohtaisena kokkina. Mustasukkainen, palatsin viralliset tilaisuudet hoitava mieskokkien armeija ei tee Hortensen elämää helpoksi, vaan miehet yrittävät keinolla millä hyvänsä saada naisen pakenemaan heidän tontiltaan. Vaan presidenttipä ei kaipaa hienoja gourmet-aterioita vaan ranskalaista perusruokaa. Makujen avulla Hortense palauttaa mieleen presidentin oman lapsuuden, reseptit kun ovat kulkeneet suvussa jo pitkään. Hortense saa tilaisuuden rupatella kiireisen presidentin kanssa, ja koko valtio joutuu odottamaan klassisten makujen rakastajien vaihtaessa mielipiteitä ruoan syvimmästä olemuksesta. Ruoka on elämän perusasia, jonka avulla valtioita pyöritetään.

Käsikirjoittaja Etienne Comarin edellisessä elokuvassa Jumalia ja ihmisiä oli sama ongelma kuin Haute Cuisinessa. Idea on hieno, mutta jos tarinan palaset eivät ole paikoillaan tai ne puuttuvat kokonaan, katsomiskokemus on uuvuttava, jopa unettava.



Filmtrailer.com