HOLLYWOODLAND

16.3.2007 00:00
    MAA VUOSI GENRE ENSI-ILTA

    Alkuun pähkinä purtavaksi. Kuka tai mikä on kyseessä? Nopeampi kuin luoti, voimakkaampi kuin veturi. Pystyy hyppäämään pilvenpiirtäjältä toiselle yhdellä loikalla. Onko se kenties lintu tai lentokone?

    Ei, kyllä se on Teräsmies, Krypton-planeetalta kotoisin oleva supersankari, joka tottelee myös nimeä Clark Kent. 1930-luvulta lähtien sarjakuvissa, televisiossa ja elokuvissa seikkaillut ristiriitainen hahmo, joka päivätyössään lehtimiehenä muistuttaa vain vähän sitä kellistämätöntä kaveria, joka sinipunaisissa trikoissaan käy väsymätöntä taistelua pahuutta ja rikollisuutta vastaan.

    Eräs lukuisista Teräsmiehen pukuun sujahtaneista näyttelijöistä oli George Reeves, itsekin ristiriitojen repimä mies. Epämääräisissä olosuhteissa menehtynyt B-luokan amerikkalaistähti esitti supersankaria 1950-luvun menestyksekkäässä televisiosarjassa, mutta vasta kuolema teki hänestä Hollywood-legendan. Reevesin varhaisen, itsemurhalta näyttäneen kuoleman arvoitus on askarruttanut journalisteja ja kirjailijoita vuosikymmeniä, mutta totuutta Teräsmiehen lopusta tuskin tullaan saamaan selville.

    Yhden mahdollisen tulkinnan Reevesin kuolemasta tarjoaa Allen Coulterin kiehtova ja monitasoinen rikosdraama Hollywoodland. Suuren luokan läpimurtoa turhaan odottanut Reeves (Ben Affleck) menehtyy ampumahaavaan kotonaan Beverly Hillsissä kesäkuussa 1959. Kuolema julistetaan itsemurhaksi, mutta Reevesin äiti on toista mieltä ja pestaa etsivän tutkimaan poikansa kuoleman hämäriä taustoja. Etsivä Louis Simo (Adrian Brody) löytääkin pian totuuden valonaroille jäljille, kun hänelle selviää Reevesin ja MGM-moguli Eddie Mannixin vaimon Tonin (Diane Lane) vuosia kestänyt suhde.

    Hollywoodland pitää otteessaan ennen kaikkea kiinnostavan tarinansa ja tasokkaiden näyttelijäsuoritustensa ansiosta. Paluuta huipulle tekevä, vuosien mittaan pyöristynyt Affleck näyttelee oivaltavan itseironisella otteella. Muuntautumiskykynsä osoittava Lane loistaa osassaan MGM-johtajan ikääntyvänä, seksinnälkäisenä vaimona. Brody tekee tasavahvaa työtä kaksoiselämää viettävänä mutta opikseen ottavana etsivänniljakkeena. Elokuvapomo Mannixia näyttelevä Bob Hoskins löytää pieneen sivurooliinsa yllättävänkin paljon sävyjä.

    Hollywoodland on kahden aiemmin televisiotuotantojen parissa työskennelleen miehen voimannäyttö. Teos on muun muassa Sinkkuelämää ja Sopranos -sarjoja ohjanneen Coulterin ensimmäinen pitkä ohjaustyö. Hollywoodlandin pääosin toimivasta käsikirjoituksesta vastaava Paul Bernbaum on ennen läpimurtoaan osallistunut useiden kehnohkojen nuorisosarjojen ja televisioelokuvien luomiseen. Hollywoodland on paitsi tarina unelmista ja niiden hinnasta, myös elokuva modernista miehestä, identiteetistä ja vallasta. Kehystarinan tapahtumat sijoittuvat 1950- ja 1960-lukujen vaihteeseen, joka oli murroksen aikaa sekä elokuvateollisuudessa että amerikkalaisessa kulttuurissa ylipäätään. Maskuliinisuuden, aukottoman totuuden, supersankareiden ja tähtikultin kausi oli jäämässä taakse, edessä oli vaihtoehtoisuuden, feminismin ja kyseenalaistamisen vuosikymmen. Teräsmiehen kuolemassa kiteytyykin kokonaisen aikakauden loppu.

    Lisää luettavaa